Karinthy (2.)

Sándor György
2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

CIVIL ÉS KATONA
(Másfél éves kisfiam naplójából.)
Folytatom feljegyzéseimet, melyeknek célja a jelenségeknek tárgyilagos leírása és ismertetése azok számára, akik kellő élettapasztalatok híján szűkölködnek.
1. KATONA BÁCSI, más néven kakaó, katanó, katani. A civilizált társadalom rendes, szervezett egyedét hívjuk így, megkülönböztetésül a vadon és rendezetlenül tenyésző, civilizált keretek nélkül lézengő vadnépek elemeitől, akikről alább lesz szó. (…)
A katona egy, a kultúrfejlődés magasabb fokán álló szervezetnek anyagi és erkölcsi előnyeit élvezi, s mint ilyen, a békés, nyugodt életmód lehetőségei közt igénybe veheti a fejlett társadalmakra jellemző testi és lelki fényűzés eszközeit, a fényűzés ott kezdődvén, ahol a primitív szükségletek, úm. evés, ivás, lakhelyalapítás kérdése már rendezve van, s így másodrangú esztétikai szükségletek kielégítésére is nyílik mód és alkalom, amilyenek például: játék, sport, szellemi élvezetek stb. Ennek megfelelően a katona érdeklődési köre és ambíciója egész életmódjában megnyilvánul: élelemről és létezésének állati formájáról gondoskodván a társadalom, ő maga egyénileg a kulturális elfinomodás és esztétikai differenciálódás felé törekedhetik. Így a katonát többnyire ilyen kultúreszközök birtokával látjuk felszerelve: legtöbbnek oldaláról fényes, művészi kivitelű játékszer lóg, az ún. k a r d vagy s z u r o n y, melylyel üres óráiban kellemesen elszórakozhatik az ember. (…) Ez a tárgy egyben szimbóluma a kultúrember békés, biztosított életének, mert hordása egyúttal lehetetlenné teszi a durva ösztönök felülkerekedését, amilyenek a verekedő hajlam, gáncsoskodás, erőszak. Aki ilyen tárgyakat hord, nem keveredhetik bele erőszakos jelenetekbe, mert vigyáznia kell a tárgyak épségére, amit azoknak művészi értéke képvisel. (…)
Életmódja körülbelül megszabja a kultúrlény, vagyis katona karakterét. A katona modora szelíd, békés, udvarias, előzékeny. (…) Szeret játszani az emberrel: a fent említett játékszereket szívesen odaadja az ember kezébe – kerül minden durvaságot, erőszakoskodást. Könnyen ismerkedik, szívesen megáll az utcán (utcai harcok közben) a szokásos „pá-pá” üdvözlésre.
2. KÖZÖNSÉGES BÁCSI, más néven c i v i l.
A rendezett társadalom keretein kívül élő nomád törzsek egyedeit nevezzük így. Szegénységben és nyomorúságban élnek, ami külsejükön is megnyilvánul – szürke, formátlan ruházatuk éppen csak az időjárás viszontagságai ellen védi meg testüket, és semmi másféle, esztétikai igényt nem ismernek.
Az elemek és a természet elleni harcban, hogy ínséges életüket elvitassák a vadállatoktól és egymástól, természetük eldurvult és elállatiasodott. A környezethez való alkalmazkodás védekező- és támadószerveiket szükségképpen kifejlesztette és alkalmassá tette folytonos készenlétre: hatalmas tenyerük állandóan ütéssel fenyeget, hangjuk durva és rikácsoló, arckifejezésük elkeseredett, tekintetük tétova, elvadult. Megjelenésük félelmet gerjesztő – gyakran megtörténik, hogy megtámadják az embert „dá-dá” kiáltással, és félelmes fegyverükkel, mely a vállukból lóg, gyilkos szándékkal feléje sújtanak. Úgy látszik, bár a tudomány kellő adatok híján még nem kutatta ki életmódjukat, állandó harcban élnek, ami kulturális fejlődésükben nemcsak megakasztja, de teljesen visszaveti őket. Letelepítésükkel már gyakran foglalkozott a szociológia, de egyelőre úgy látszik, nem lehet megoldani ezt a kérdést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.