Mindörökké szupersztár

Csontos János
2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jézus Krisztus személye az istentagadókat mindig legalább annyira izgatta, mint az istenhívőket. A hit birtokosainak ott volt a bizonyosság, hogy akit imáikba foglalnak, az maga Isten fia – és az ő nyomában mindannyian az ég gyermekei vagyunk. Az ateistákat pedig a legbravúrosabb, legracionálisabb gondolatmenet végén sem szűnt meg mardosni a kétely: hátha az emberi elme mégsem képes felfogni az ezerszer cáfolt misztériumot. Holott kétszáz éven át úgyszólván bevehetetlen állásokat épített ki magának a transzcendenciától megfosztott világ. (Már persze az a része, amelyet gőgös atlanti emberként képesek vagyunk átfogni: Isten és Jahve ugyanis veszíthetett e világi pozícióiból, Allah és Buddha azonban mindenképpen teret nyert.) Mostanság mégis omladozni kezdtek a harci állások: hiába lépnek a klónozás önjelölt mesterei a Teremtő helyére, hiába próbál a jog benyomulni a morál felségvizeire, a materiális világrend még a saját gazdasági válságainak a kezelésére sem látszik ismerni a receptet. Kidobták a természetfölöttit az ajtón, de visszajött az ablakon – a piac istenének feltétel nélkül áldozók csupán abban lehetnek biztosak, hogy semmi sem biztos.
Ezért aztán nincs mit csodálkozni azon, hogy Jézus Krisztus kétezer év után is közkedvelt ideológiai céltábla. A legjobb lenne, ha nem is létezett volna – mondják a pragmatikusok, s előszeretettel hivatkoznak arra, hogy a római történetíróknál semmi nyoma egy ilyen nagy hatású prédikátor működésének. Ennek az érvelésnek a természetét jól megvilágítja, ha korunk viszonyai közé helyezzük: amiről manapság a központilag vezérelt média nem vesz tudomást, az a tömegek számára nem is létezik. Rómából nézve Palesztina periféria volt, a császári történetírók számára tehát jószerivel érdektelen. Prédikátorokkal pedig minden időkben Jordánt (és Tiberist) lehetett rekeszteni.
A másik frappánsnak gondolt mítoszoszlató érvcsokor az, hogy az Újszövetséget meglehetős fáziskéséssel, több évszázad alatt rakták össze, a négy evangélista tele van ellentmondással, ráadásul egyikük sem hiteles szemtanú: áthagyományozódott tanítást vetettek papírra. (Ez a jelenre vetítve körülbelül annyit jelentene: hiteles szemtanúként bátran nyilatkozhatunk Irakról, de hozzá sem szólhatunk mondjuk az 1848-as szabadságharchoz. Hinni csak híradó-kommentátornak szabad, történésznek semmiképpen.) A részletek akár még helytállóak is lehetnek, ám ez nem változtat a lényegen: hogy ott van mögöttük egy zseniális ideológus, aki kaotikus körülmények között is képes volt a rendszerteremtésre, sőt a tanítás „tömegesítésére”. Ez utóbbihoz pedig felhasználta a kor összes ismert retorikai eszközét – az írásbeliség kommunikációs forradalma már tanítványainak és követőinek a leleménye.
Ha már kiiktatni bajos, legalább „humanizáljuk” – gondolták aztán ellenlábasai. Valóságos könyvtárrá dagadt azoknak az elmélkedéseknek a sora, amelyek a „kettős természetű” Jézus emberi vonásait hangsúlyozták – ám csak a XX. század (amúgy a mítoszokból élő) filmgyártásának forgatókönyvírói jutottak el odáig, hogy összehozzák a ledér Mária Magdolnával, vagy hogy oknyomozó krimit kanyarítsanak a véletlenül előkerült csontvázából, ami ugyebár egy szempillantás alatt romba döntené az idegesítő feltámadáselméletet. Más filmesek úgy vittek némi világias színt a racionális alapon megmagyarázhatatlan kálváriajárásba, hogy gyarló bűnözők (latrok, olykor maga Barabás) szemszögéből láttatták a nagypénteki eseményeket. (Krisztus még az Oscar-esőt kiváltó Ben Hurban is csupán mellékszereplő volt.) Nehéz eldönteni, hogy a kereszténység szemszögéből nézve mi okozott több kárt a lelkekben: ez a művészetnek álcázott blaszfémia vagy az ájtatos, ám bosszantóan primitív Biblia-megfilmesítések.
Az ateista ideológusok Jézus Krisztus ellen mindig „kétfrontos harcot” folytattak. Egyrészt érdekükben állt, hogy a tízparancsolatból kicsírázott szeretetparancs – amely alapjaiban tagadja a világ érdekelvű elrendezését – megmaradjon az utópia szintjén, másrészt legitimációjuk érdekében a keresztény hit szinte minden kommunikálható elemét igyekeztek beépíteni a saját vallásalapításukba. (Még jól emlékezhetünk a marxista szentháromságot formázó ikonosztázokra.) Az alapkérdéssel azonban – hogy az Isten és választott népe közötti ószövetségi alkut felváltotta egy emberiségméretű, ám lényegében önkéntes alapon álló szövetség – az ateista filozófiák máig nem tudnak mit kezdeni. Jézus a többi ember istenné válásának törvényszerű kudarcára emlékeztet: ezért dühítő a feltámadása, ezért jelent megkerülhetetlen problémát a puszta léte is. Túl közel van hozzánk ahhoz, hogy fölényes mosollyal az ősmítoszok ködébe utalhatnánk (ez a fő gond Mohameddel is): muszáj tehát a tanításairól vitatkozni.
Ez a polémia pedig már alighanem egyidejű lesz az emberiség futamidejével. Ha roppant leegyszerűsítve csak a pszichés szükségletek felől közelítünk is saját létezésünkhöz, a krisztusi ajánlatot akkor sem lehet meg nem történtté tenni. A megváltást lehet tetszés szerint misztériumként és balekségként is felfogni – de tudomást kell vennünk róla, hogy létezik alternatíva. A biológiai kiválasztódás harca mellett lassan kétezer éve jelen van a szeretet összetartozás-ajánlata: más is létezik a nap alatt a posztdarwini tételnél, miszerint „az erősebb kutya örökíti át génállományát”. A választék széles: a hinni képteleneknek is felajánlja a közös históriához, a közös műveltséghez tartozás tudatát – még ha ezt az identitásában bizonytalan Európa roppant történelmietlenül vonakodik is bevenni leendő alkotmányába. Jézus Krisztus ettől még az marad, aki: mindörökké szupersztár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.