Nagy-Európa

2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Témánkat érintő, mélységesen megrendítő személyes tapasztalatban volt részem 1966 januárjában az egyik dél-magyarországi városban. Édesapám temetése után a Béke nevű előkelő szállóban eurocsekkel szerettem volna rendezni ott-tartózkodásom számláját. „Kérem, uram, mi eurocsekket nem fogadunk el” – mondotta a szálloda megbízottja. „Hogyan lehet ez? – kérdeztem megdöbbenve –, az eurocsekket egész Európában mindenütt elfogadják.” „Igen, uram, de ez itt nem Európa” – zárta le a vitát a szállodás keserű mosollyal. Én meg majdnem sírtam szép szülőhazám sorsa felett: a kommunista kényuralom tehát európai mivoltunkat is aláássa. Pedig a nemzet több mint ezer éve Európa közepén él.
A népszavazás igenje ezt az ezeréves európai jogunkat erősíti meg. Voltaképpen nem az Európai Unióba való belépésről van szó, mert a mai unió nem más, mint össz-Európának egy „új trianoni”, csonkított mása. Inkább beszéljünk tehát a történelmi Európa újjáépítéséről, amelynek sikere rajtunk is múlik, és amelynek megteremtéséhez jogunk van. Annál is inkább, mert ez a második világháború után kezdett újjáépítés a béke és a jólét két pillérén alapul.

Béke



Erre vonatkozólag érdemes felidéznünk egy anekdotát az Európai Unió első szupranacionális intézményének, az Európai Szén- és Acélközösségnek a létrehozásáról. Robert Schuman francia miniszterelnök, majd külügyminiszter 1951-ben zseniális tervet dolgoztatott ki a Francia- és Németország közötti, száz év alatt háromszor (1870, 1914–18, 1940–45) kirobbant háborúk minden időre való kiküszöbölése érdekében. Mondhatnánk, a kanti örök béke eszméjének konkrét megvalósításáról volt szó. Akkor, a második világégés után köztudomású volt, hogy a háborút sorsdöntően befolyásolja az acélipar ereje, az általa gyártott tankok és fegyverek, az acélipart pedig a szénbányászat és a kohászat élteti. Ha a francia és a német szén- és acélipart sikerül egyesíteni, vagyis integrálni egy közös vezetőség, az úgynevezett Haute Autorité alatt, a hadiipar ilyen módon való integrálódása a jövőben lehetetlenné tesz minden háborút. Egészen új, a múlttal radikálisan szakító politikai irány kezdett tehát kirajzolódni Nyugat-Európában.
A francia nemzetgyűlésben rendkívül éles vita bontakozott ki a Schuman-tervről. A németellenes közvélemény, sőt a gyűlölet szelleme következtében kevés esély volt a terv megszavazására. Aumeran tábornok például azzal vádolta Schuman kormányát, hogy nemcsak büntetés nélkül hagyja Németország kollektív bűneit, hanem meggyalázza hősi halottaink emlékét is. Ebben a patetikus vitában Schuman meggyőző érvekkel vágott vissza: „Tábornok úr, halottaink nem azért haltak meg, hogy mi újrakezdjük a háborúkat, mint azelőtt.” És a francia nemzetgyűlés minden szkepticizmus ellenére megszavazta a Schuman-tervet, majd rövidesen csatlakozott Olaszország és a Benelux államok (Belgium, Hollandia és a nagy acéliparos Luxemburg) is. Így született meg a – remélhetőleg immár mindenkori – békés Nyugat-Európa.
Mindez mutatja az integráció fontosságát és hatékonyságát a béketeremtés folyamatában. Nem megtorlást hirdető retorikával, nem is nacionalista ideológiával vagy megszállással – éppen Schuman vetett véget 1952-ben a Rajna-vidék francia megszállásának –, sem súlyos jóvátételekkel, hanem csak együttműködő integrálódással lehetett véget vetni az évszázados német–francia háborúknak.
Az első világégést követő versailles-i béketárgyalások alatt John Maynard Keynes világhírűvé lett angol közgazdász és az angol hivatalos békeküldöttség tagja, szakítva Lloyd George miniszterelnökkel, az angol küldöttség vezetőjével, lemondott megbízatásáról a főleg Clemenceau által követelt óriási jóvátételi összeg miatt, amelyet 1921-ben végül is 132 milliárd aranymárkában határoztak meg. Keynes lemondása után híres írásában – A béke gazdasági következményei (1919) – kimutatta, hogy egy ilyen összeg kifizetése gyakorlatilag lehetetlen, tönkreteszi a német gazdaságot, és társadalmi zavarokat von maga után. Igaza volt, mert kétségkívül a súlyos gazdasági válság volt a nemzetiszocializmus uralomra jutásának egyik oka. Továbbá: nem az Aumeran-féle győztes tábornokok, az új versailles-i és trianoni bosszút kiáltó Clemenceau-k vagy az utópista Wilsonok, hanem a kibékülés és együttműködés szellemét előmozdító Schumanok, Adenauerek és De Gasperik biztosítják a jövő békéjét. Nem a vesztes országokra versailles-i módra kirótt jóvátételi terhek, hanem az újjáépítést szolgáló nagylelkű segélyek – mint a Marshall-terv – és az ezeket szolgáló intézmények teremtik meg a béke biztonságos alapjait.
A béke központi és alapvető szerepét az új Európa megteremtésében az is igazolja, hogy a párizsi megegyezés alapján már 1952-ben a hadseregek integrálódását célul tűző európai védelmi közösség tervét terjesztették a parlamentek elé. Amint azt már az Osztrák–Magyar Monarchia példája is megmutatta, a hadügy és a külügy integrálódása szintén alapvető követelmény a politikai unió folyamatában. Sajnos 1954-ben ezt a tervet a francia radikális Pierre Mendes-France-kormány elvetette. Szerencsére a Szovjetunió felől fenyegető veszély miatt létrehozott NATO helyettesítette a katonai integrációt. A védelmi integráció megakadása aztán mindenkit meggyőzött arról, hogy először a gazdasági unió vonalán kell továbbhaladni.
Ennek ellenére a német–francia együttműködés az Európai Unió motorjává vált. Ma, az iraki háborús krízis láttán, a magyar közvélemény és a magyar politikai körök nem lepődhettek meg azon, hogy a német–francia együttműködés ismét hatékonyan működött a háború ellenében. A filozófia és egész Európa múltja is mutatja, hogy minden erőszak és megaláztatás csak újabb erőszakot, bosszút és gyűlöletet von maga után: semmiféle nézeteltérés sem oldható meg háborúkkal és ártatlanok bombázásával. Különben a preventív háború, a megelőző csapás sem jogilag, sem erkölcsileg nem legitimálható. Százával látnak napvilágot az ilyen értelmű deklarációk II. János Pál pápától kezdve a legkülönfélébb jogtudományi és filozófiai körök képviselőinek nyilatkozataiig. A közelmúlt világosan megmutatta, hogy a háborún kívül is léteznek utak a diktátorok megbuktatására. Ki gondolta volna, hogy a nagy Szovjetunió, a dél-amerikai diktátorok vagy egy Milosevics nem a bombák hatására, hanem a köznép nyomása, a külföldi közvélemény és a politikai vezetők érettsége következtében tűnik el a történelem porondjáról?!
Az EU tartós békéjének sorsdöntő jelentősége van a határon túli magyar nemzetrészek jövőjének megoldásában is. Az unió keretein belül, amelybe előbb-utóbb minden szomszédunk belép, és ahol minden állampolgár egyben európai állampolgár is lesz a maastrichti alapegyezmény nyolcadik cikkelye értelmében, a nemzetiségi kisebbségek helyzete lényegesen megváltozik. Példa erre a belgiumi német kisebbség helyzete, amely a német határ mellett intézményes közösségben él békésen, ahelyett hogy a Németországhoz való csatlakozás gondolatát felvetné. Az EU belső határai szinte eltűntek az eddig megvalósított integráció keretében. Az igazi demokrácia nem a többség uralma az ellenzék és a kisebbségek felett, hanem éppenséggel ezek elismerése és jogaik tiszteletben tartása. A majdnem százéves, többnyire sikertelen harc után kisebbségi sorba került nemzettársaink alapvető jogainak kérdését az EU kibővülése biztosan megoldja majd. Nagy-Magyarország utópisztikus fogalmát a Nagy-Európa békés ideája váltja fel. Nincs más alternatíva.

Jólét


Az európai védelmi közösség létrejöttének megtorpedózása után Nyugat-Európa vezetői a gazdasági integrálódásra összpontosítottak. Így született meg 1957. március 25-én az Európai Gazdasági Közösség, vagyis a Közös Piac római alaptörvénye. Ennek sikere a politikai viszontagságok között is az egységes piac tervéhez (1985) vezetett. Végül az 1992-ben megkötött maastrichti egyezmény nyomán megállapodtak a nemzeti pénzek egységesítésében. Sok áldozat után a magyar származású Lámfalussy professzor elnöklete alatt működő Európai Monetáris Intézet tervei szerint megszületett az euró, egységes pénzünk, amely 2002. január 1-jétől 12 tagállam hivatalos fizetőeszköze lett. Nem kétséges, hogy az új évszázadban folytatódik az integráció politikai síkon is, amelynek alapja a készülőfélben lévő európai alkotmány lesz.
A gazdasági és pénzügyi integráció alapvető célja a tagállamok jólétének az előmozdítása. Az ökonómiai értelemben vett jóléten – C. Pigou Economics of Welfare művének szellemében – két alapkövetelmény megvalósulását értjük. Egyrészt az általános (nemzeti) jövedelem lehetőleg magas ráta szerinti növekedését, vagyis az általános gazdagodás elvét, másrészt ennek a növekedő jövedelemnek a különböző néprétegek közötti mind nagyobb egyenlőségre törekvő elosztását. Mindenekelőtt azonban meg kell említenünk egy sokszor figyelmen kívül hagyott szempontot, amelyet Pigou is hangsúlyozott: a gazdasági jólét fogalma olyan jólétet feltételez, amely nem áll ellentétben a társadalom többi értékével, amely egyben erősíti az emberek erkölcsi és kulturális értékeit is. Magától értetődik, hogy korrupcióval, adócsalással, könyvvitel-hamisítással és más bűntettekkel nem lehet növelni a társadalom jólétét; a jólét fogalma nem azonos az erkölcstelenségen alapuló anyagi gyarapodással.
Jól ismert tény: az elzárkózásra építő gazdasági modell nem vezet jóléthez. A David Ricardo angol közgazdász által kidolgozott nemzetközi munkamegosztás tételének közismertté válása óta tudjuk, hogy a nemzetközileg nyitott ökonómia még azoknak a nemzeteknek is megadja a meggazdagodás lehetőségét, amelyek más nemzetekhez viszonyítva minden síkon kevesebb hatékonysággal termelnek. A felzárkózási vagy az utolérési teóriával lehetne ezt a legjobban szemléltetni. Anglia nagy ipari előnyét a kontinensen behozta Belgium, Németország, Svédország. Majd az Egyesült Államok is éppen úgy meggazdagodott, sőt felülmúlta Európát, amelynek országai a két világháború miatt visszaestek. Azonban az utolsó háború óta Európa szinte ledolgozta gazdasági hátrányát az USA-val szemben. Ugyanakkor Japán is „csodásan” felzárkózott, és Délkelet-Ázsia szintén nagy lépésekkel halad előre.

Jövedelemnövekedés


A gazdasági integrálódás folyamata meggyorsítja a nemzetközi kereskedelem kiegyenlítő törekvését. Nyugat-Európa háború utáni integrálódása ezt világosan mutatja: Olaszország aránylag rövid idő alatt felzárkózott, majd az Európai Gazdasági Közösség szegényebb országai – Spanyolország, Portugália, Írország – közeledtek gyors ütemben az EU átlagos színvonalához. Még Görögország is gyorsan fejlődik. A most belépő tíz ország közül talán Magyarország helyzete a legelőnyösebb ahhoz, hogy rövid idő alatt felzárkózzék.
Ez a folyamat azonban nem automatikusan megy végbe, hanem a követett gazdaságpolitikai iránytól is függ. A külföldi beruházások kétségtelenül szükségesek ahhoz, hogy a fejlődés felgyorsuljon, vagyis a hazai gyorsabb legyen az EU-országok átlagos fejlődésénél. Ezért érdemes ösztönzésekkel előmozdítani a hosszú távra megtelepedni szándékozó beruházók befektetéseit. A fejlődő országoknak nincs szükségük azonban a rövid lejáratú, főként spekulációs letétekre és hedge fund-okra. Ezekben az esetekben voltaképpen nem is tőkéről, hanem egyszerűen pénzről van szó. Keynes még a három hónapos lejáratú értékpapírokat is pénznek és semmiképpen sem tőkének nevezte. Ugyanakkor támogatni kell a nyereségek helybeli újrabefektetését, ami szintén jövedelmet és munkalehetőséget teremt.
Ami a pénzügyi integrálódást illeti, úgy gondolom, hogy fokozatosan kell haladni. Okvetlenül el kell kerülni, hogy a túlzottan felértékelt forint az euróhoz való kötöttség következtében deflációs hatásokat és így még nagyobb munkanélküliséget teremtsen az országban. A kismértékű felértékelés viszont kétségtelenül ösztönzi a haladást. Az ideiglenes pénzügyi szuverenitásnak tehát vannak előnyei, és a Magyar Nemzeti Bank szabályozó szerepe még szükségesnek látszik.
A jövedelemelosztás minden idők talán legkényesebb és legnehezebb problémája. Az embereket nem általában érdekli a jövedelmek növekedése, hanem mindenki a sajátjának a növekedését és az általa várt szociális juttatásokat veszi tekintetbe. A probléma kétoldalú: hogyan lehet a szociális igazságosságot érvényre juttatni a jövedelemelosztásban úgy, hogy a munkaadók és a munkavállalók érdekei se sérüljenek?
Ez csak akkor lehetséges, ha a reálbérek és fizetések növekedése megegyezik (nem haladja meg) a termelékenység növekedésével. Ezt fejezi ki a termelékenység és a reálbérek kapcsolatának a tétele. Ebben az esetben a béremelések és fizetések nem váltanak ki inflációt. Ez az elv Belgiumban a háború után társadalmi egyezménnyé vált, és harminc éven keresztül biztosította a társadalmi békét szinte sztrájkok nélkül.
A szerző a louvaini egyetem emeritus tanára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.