Ünnepi gondolatok

Tõkéczki László
2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberek szeretnek ünnepelni, szeretnek a hétköznapokból kiemelkedni. A modern ember szereti a munkaszüneti napokat. Az ünnepek ezért hosszú életűek, és sok változáson is átmennek. S mivel az ünnepek általában régi, nagy dolgokra való emlékezések, a változó világ és ember igen gyakran átépíti az ünnepeit. Az ünnepek másrészről gyakran szakrális jellegűek, s így a szekularizálódó világban helyet kell nekik keresni, hogy a hit nélkül is lehessen ünnepelni.
A legnagyobb átalakítás a keresztyén ünnepek közül a karácsonyt érte. A Megváltó gyermekként születése ugyanis alkalmassá tette családi ünnepre, a gyerekek és az ajándékozás eseményévé változtatta. Az átalakulást nagy örömmel támogatta az üzleti szféra is, amelynek így a karácsony lett a legnagyobb haszonszerzési időszaka. A karácsony sorsa ezért garantált, ha nem lennének hívő keresztyének és egyház, karácsony akkor is lenne.
Azonban nem minden ünnep kezelhető ilyen rugalmasan. A keresztyénség legnagyobb ünnepe, a húsvét (s vele a nagypéntek) már csak másodnapján zajló népi ünnep (locsolkodás), baráti látogatások alkalma, szabadnap. Mert a húsvét (és nagypéntek) lényege a laposan mechanikus materializmus és ateizmus számára nemcsak felfoghatatlan, hanem egyenesen észellenes. A valóságban persze csak észfölötti. S miközben a modern természettudományok – akaratlanul is – egyre több elgondolkodtató kutatási eredménnyel tárják fel a világ (természet és élet) intelligens (teremtési) rendjét, a modern ember gyermekesnek, sőt butaságnak gondolja a feltámadást. Illetve olyan racionális oksági magyarázatokkal kísérletezik, amelyeket haszonelvűségnek, analógiás értelmetlenségnek mondhatunk.
A nem hívő értelem utálja mindazt, ami a szokásos egydimenziós okoskodását zavarja, miközben legjobbjaik már sok lépést megtettek azért, hogy anyagistenüket, időistenüket, véletlenistenüket magasabb szintre emeljék. Bármennyire különös is, de sok hívő embernek is gondot okoz a húsvét. A teremtő Isten létét, sőt gondviselését is elfogadva, nehéz szembemenetelniük a korszellemmel s a feltámadás diadalmasan észfölötti tényével. Pedig miféle nehézséget okozhat a teremtő Istennek a feltámasztás, a halál megszüntetése?
A keresztyén hit és tanítás fundamentuma Isten szuverenitása, amely szuverenitás egyben szerető mindenhatóság. Ez a teremtésben megnyilvánuló szeretet jött közel, abszolút közel Jézus Krisztusban, s nyitott teret a korlátokkal együtt is óriási ajándék emberi életnek az öröklétre, az üdvösségre. A szuverén Isten más dimenzió(ka)t átfogó létében a feltámadás közhely, az önbízó emberi észnek botrány és bolondság, mivel azt hiszi, amit ő nem tud elképzelni, az nincs. A húsvét csodája azonban nem csalás és öncsalás, mert a húsvét a valódi esély az ember felszabadulására, szabadságára. A húsvét felszabadítás a mulandó emberi abszolútumok (zsarnokságok, erőszakosságok, kiszolgáltatottságok stb.) alól. Hiszen e nagy emberi uraságok és hatalmak is végesek, korlátozottak a szuverén Istennel szemben. Csak mellékesen jegyzem meg bizonyítékul: a Szovjetunió nevezetű szörnyállam úgy tűnt el a történelemből, hogy a Földet többszörösen elpusztítani képes atomarzenálja érintetlenül rozsdáll (és így, uratlanul talán még veszélyesebb, mint valaha).
Húsvét tehát a teremtő Isten szuverén, emberi észnek csodát jelentő megnyilvánulása egy olyan korban, amikor a magát bitorlóan szuverénnek gondoló ráció éppenséggel redukálja az embert, szimpla anyagi szükségletekre és motivációkra szegényítve azt a lényt, aki még primitív szinten is hordozza Isten képét, s tévelyegve is potenciális munkatársa a Mindenhatónak. A húsvét szabadsága felemel, míg a materializmus választási önmegvalósító szabadsága szolgává vagy kétségbeesetté, indulataink és ösztöneink szolgáivá tesz, s céltalanná vált lelkünk értelmet vesztett keresővé. Korunk így lesz a póthitek hamis vásárává s a hitet vesztett hiszékenyek bódult kavalkádjává.
A húsvéti feltámadást büszkén elvető és lemosolygó elmék aztán kapva kapnak a csodaszereken, a holtbiztos módszereken s a csodát tevő gurukon, szakembereken, ideológiáktól megcsömörlött privát prófétákon. Vagy ha már ezek sem segítenek, akkor az illegitim intenzitású élményt nyújtó, bár egyben tönkre is tevő drogok szabadságához nyúlnak a kor gyermekei. A halk és szelíd hang az egyre fokozódó erejű, üzleties hangzavarban s az elmaszatolt fogalmiságú, szegényedő nyelv kongásában halottnak, hiteltelennek tűnik. De a hang szól és hív, a húsvéti csoda nem törődik az ügyeletes gondolatszabók lenéző véleményével.
Mert a húsvét csoda, a csodák csodája, az emberlét megoldása, távlat meglátásának lehetősége a halálba süllyedő embervilágban. A húsvét ajándéka a hit próbája, a bizalom és a remény józan magátólértetődősége. Hiszen az élet, a valami semmit legyőző szépsége, gazdagsága így nyer tartalmat és fundamentumot. Az emberré lett Isten dimenziókon áthatoló szeretetdöntésével s áldozatával lehetséges csak emberivé emelkedni, életet gazdagítani. Enélkül nincs hivatás (tartalom), nincs megtartó cél (csak zsigeri, akár – egyébként sokszor kellemes – tengődés). Húsvétban, illetve nagypéntekben válik nyilvánvalóvá és teljessé az emberség értelme, amely ha nem mutat túl önmagán, állativá degradálódik.
A húsvét tehát a legnagyobb észfölötti kihívás, amely döntést és egyértelmű választ kíván, de senkit nem kényszerít. A szuverén Isten ugyanis nem kényúr – bár keményen büntetni is tud, sokszor éppen azokat, akiket szeret, s akiknek éppen ezért vesztét nem kívánja (!) –, hanem megszólító örök szeretet, hatalom. A húsvét hatalmával szemben minden céllá emelt eszközérték (szabadság, tudás, technika, pénz, tulajdon) eltörpül, illetve helyére kerül, hogy valóban javunkra váljon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.