Fejlődőben a hajdú-bihari fürdőkultúra

A Széchenyi-tervnek köszönhetően az utóbbi egy-két évben látványos fejlődésen mentek keresztül Hajdú-Bihar megye gyógyfürdői. A jól ismert Hajdúszoboszló és Debrecen mellett olyan kevéssé ismert, ám kitűnő gyógyvízzel rendelkező települések is lehetőséget kaptak fürdőik fejlesztésére, mint Hajdúnánás vagy Balmazújváros. A beruházások mintegy ötmilliárd forinttal gazdagították a megye fürdőkultúráját, ami megnövelte a fürdők idegenforgalmi vonzerejét.

2003. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajdú-Bihar megye termálvízkincsét a múlt század húszas– harmincas éveiben kezdték kiaknázni. A gyógyvíz egyik első felfedezője a hajdúszoboszlói kőolajmező kutatója, Pávai Vajna Ferenc volt, akinek fúrásai nyomán 1925-ben 75 fokos, jódban, brómban és hidrogén-karbonátban gazdag gyógyvíz tört fel a földből. Az első termálkutakat aztán megyeszerte több tucat követte, s kezdtek kialakulni a rájuk telepített kisebb-nagyobb fürdők is. A vizsgálatok tanúsága szerint a víz mindenütt szinte egyformán kitűnő, ám gyógyászati kihasználtsága óriási különbözőségeket mutat. A megyei kereskedelmi kamara elemzése szerint még most is Hajdúszoboszló vonzza a teljes gyógy- és termál-idegenforgalom negyven százalékát. A tendencia azonban változóban van, Debrecen a fejlesztések következtében egyre nagyobb szegmenst fed le. A most átadandó élményfürdő megépítését megelőzően ugyancsak a Széchenyi-tervből a medencecsarnok felújítását is sikerült megoldani. 220 millió forintot fordítottak a csarnok korszerűsítésére, illetve látványelemek beépítésére. De feljövőben van Hajdúnánás, Hajdúdorog, Nádudvar, sőt Balmazújváros fürdőkultúrája is.
A hajdúszoboszlói és a debreceni után a megye harmadik leglátogatottabb fürdője a hajdúnánási. Vize gyógyvíznek minősített, elsősorban reumatikus és nőgyógyászati panaszokra ajánlják. Amint azt Éles András polgármestertől megtudtuk, ez a strand is a Széchenyi-tervnek köszönheti megújulását; tavaly és idén együttesen 320 millió forintot tudtak rá fordítani, amiből 157 volt a központi forrás, a többit az önkormányzat állta. A fejlesztés következtében minden medencét felújítottak, díszburkolatot kapott a fürdő, és kialakítottak egy teljesen új gyermekmedencét is. A fürdőt egyébként a hajdú-bihariak mellett belföldről elsősorban a reumatikus panaszokkal küszködő borsodi bányászok látogatják, a külföldiek közül pedig a kisebb pénzű lengyel, szlovák és holland turisták vezetik a sort. A fürdő területén Éles András szerint azért akad még tennivaló: új bejáratot kell készíteni, és fel kell újítani a vendéglátóhelyeket is, amelyek jelen állapotukban messze alulmúlják a felújított fürdő színvonalát. A polgármester elmondta: a bevonandó vállalkozói tőkével együtt még legalább százmillió forint szükséges ahhoz, hogy a fürdőfejlesztés egy időre befejezettnek legyen tekinthető. Éles András szerint a fürdő látogatottsága mintegy harminc százalékkal növekedhet, és év végére elérheti a 170 ezer főt, ám ehhez az is kell, hogy a szálláshelyek száma és színvonala emelkedjen. Jelenleg a város maximum ötszáz embert tud egyszerre elszállásolni panziókban, az önkormányzat vendégházában, illetve fizetővendég-szolgálat segítségével. Ezen segít majd a most épülő, kilencvenágyas szálloda, amely vállalkozói tőkéből valósul meg.
A Hajdúszoboszlói Gyógyfürdőben az elmúlt két évben a Széchenyi-terv keretében 2,5 milliárd forintot fordítottak beruházásra – tudtuk meg Czeglédi Gyula fürdőigazgatótól. A tekintélyes összegből egy szabadtéri mediterrán tengerpart épült, de megújult a termálfürdő és a gyógyászati részleg is, a hangsúly azonban egy picit Szoboszlón is eltolódott a strandszolgáltatások irányába. A „homokos tengerpart” mellett a már meglévő szabadtéri aquaparkot is bővítették. A fürdőigazgató szerint a fejlesztések legnagyobb eredménye, hogy 14 ezerről 27 ezerre bővült a fürdő befogadóképessége. A fejlesztések ára viszont az, hogy a fürdő jelentősen eladósodott: egymilliárd forintnyi hitelt kell kigazdálkodnia, aminek az idei adósságszolgálata 400 millió forint. Így kissé háttérbe szorulnak azok a tervek, hogy a Debrecenben most átadandó fedett élményfürdőhöz hasonlót hozzanak létre a hajdúsági fürdővárosban. Erről azonban nem kívánnak lemondani – mondja Czeglédi Gyula – hiszen az egészséges, pihenni vágyó vendégek szívesen vesznek olyan látványelemekkel gazdagított szolgáltatásokat, amelyek elkülönülnek a gyógyszolgáltatásoktól, vagyis a termálmedencéktől. A fürdőigazgató kérdésünkre elmondta, nem tart attól, hogy a debreceni élményfürdő jelentős vendégkört vonna el Szoboszlótól – úgy véli, a szállodák vendégkörét alkotó hatvan százaléknyi, külföldi turista ezentúl is az ismert fürdővárost preferálja majd –, azzal viszont számol, hogy a debreceni vendégkör egy része, akik eddig az aquapark miatt Szoboszlót választották, ezentúl nem feltétlenül vállalják a húsz kilométeres utat.
A hajdúszoboszlóitól teljesen eltérő úton jár Balmazújváros kicsi, ám nagyon szépen kicsinosított fürdője. Itt nem a tömegvonzás a cél; nem is lehet, hiszen 1200 ember fürödhet a hajdúszoboszlóihoz hasonló termálvízben, illetve a gyermek- és úszómedencékben. A strandocska vonzereje mégis nagy, mivel csöndes és olcsó, így a közönség fele éppen a nagy fürdővárosokból, azaz Debrecenből és Hajdúszoboszlóról érkezik. A vonzerő-növekedés pedig abból következik, hogy tavaly 300 millió forintos beruházással négy új medencét alakítottak ki a fürdőben és a termálmedencében megjelentek a látványelemek, vagyis a hidromaszszázs és a pezsgőfürdő is. Haász Brandt László fürdőigazgató azt is elárulta, hogy az előző önkormányzati testület tervbe vette a fedett gyógyászati részleg kialakítását is a fürdőben, ám a jelenlegi SZDSZ-es többségű testület bizonytalan időre elhalasztotta a fürdőcske továbbfejlesztését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.