Aranyhíd

S Z I G E T V I L Á G Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne)

Végh Attila
2003. 11. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megszentelt órában, amikor a világ minden megjelenési formája mintegy sejtelmes álomban foszlik szét, úgy véljük, hogy már magát a megváltást érezzük át előre: ilyenkor nem szorongat bennünket amaz ásító szakadék képzete, a mélység borzasztó formájú irdatlanságáé, az önmarcangoló akarat összes torzszüleményeié, amelyeket nappal az emberiség története felvonultatott előttünk: tisztán és békevágyón csak a természet panaszszavát halljuk ilyenkor, félelem nélkül, reménykedve, mindenségcsillapítón, világmegváltón. Az emberiség e panaszszóban egyesült lelke, amely e panasz révén tudatára ébred annak, hogy magasztos tisztsége a vele együtt szenvedő egész természet megváltása, ellebeg ilyenkor a jelenségek szakadéka fölül (…), és a nyughatatlan akarat (…) úgy érzi, megszabadult önmagától.
(Richard Wagner)


Amikor a Nibelungok gyűrűjét Brünhilde visszaadja a Rajnának, a Walhalla fellángol, és az istenek a hatalmas tűzben elégnek. Elégnek, mert nincs már szükség rájuk, az üdvösség már nem tőlük érkezik, hanem a teremtő ember saját akaratából. „Az új kezdethez nem kellenek már az istenek, akik – belefáradva elhibázott teremtésükbe – meghalhatnak, amikor az ember ráébred a szeretetre és a szépségre” – írja Rüdiger Safranski Nietzsche-monográfiájában. Amikor az ember leér legmélyebb metafizikai gyökereiig, és – átvilágítva a principium individuationist – rátalál arra az erőre, amelynek terében mindannyian egyek vagyunk, az életet betölti a lét. Ha az ember ráébredt arra, hogy a szeretet a legfontosabb, akkor a felismert lét tűzkörében minden, ami haszontalan, ami csak élet, naponta elég. Ahogy belenézünk a lenyugvó napba.
Ha az embert vízparton sétálva éri az alkony, megpillanthatja az aranyhidat: a tükröződést, amely útnak, ösvénynek tetszik. Ezzel a képpel, az esti aranyhíd előtt merengő ember romantikus, Friedrich Caspar David-i képével próbálom most ébreszteni magamban a régi Balatont, amelynek emlékkörében az új Balaton folyamatosan, újra és újra elég. Legyen hát a régi Balaton vize az, ami otthont ad az aranyhíd nosztalgikus játékának.
A nosztalgia, ez az ógörög szavakból alkotott szó annyit tesz: a visszatérés fájdalma. Édes fájdalom ez. Az elmúlt lét helyén űr támad, amely fenyegetőn rátör jelenünkre. Ahogy beszippantja azt, ahogy átadjuk magunkat a nosztalgia áramának, átjár bennünket az a fájdalom, amely a lét alapfájdalmával rokon, és amelyben a világot folyton fenyegető káosz szelleme él. Jelenlétünk, életünk nem más, mint e káosz féken tartása, de ennek az életnek semmi értelme nincs, ha nem teszi ki magát folyton a veszélynek, ha a káosztól távolinak, betonszilárdnak hazudja magát. Mindaz, amit transzcendensnek nevezünk, ebből a veszélyből táplálkozik, ebből a termő bizonytalanságból nyeri értelmét.
Tudta ezt Krúdy Szindbádja, amikor visszatért évtizedek előtt átélt helyszínekre, hogy érezze az elmúlás levegőjét, hogy a „kint eltöröltetik – bent megtartatik” játékterében az élettényeket a lét fájdalma permetezze. Mert útban a semmi felé elválik, mi fontos, mi lényegtelen. Szindbád tudta, hogy aki valóban látni akar, visszaforduló tekintettel él. Szindbád olyan, mint maga az emlékezés: a semmi tüzével táplálja az életet.
„Így múlott Szindbádnak, a hajósnak az élete, amíg végre elérkezett ahhoz az időszakhoz, midőn sem a jelen, sem a jövő már nem izgatta gondolkozásra, álmodozásra, hanem a múlt, a régen elmúlt ifjúsága. Mint a messzi tengereket bejárt hajós, nem találván többé ismeretlen országokat: kifeszíti vitorláját, hogy hazájába visszatérjen – úgy indult el Szindbád keresni az ifjúkor emlékeit. Mintha még egyszer akarná kezdeni élete regényét… Mintha új és ismeretlen érzéseket keresne…”
Ahogy telik az idő, a Balaton bennem újabb és újabb hullámokat kelt, amelyek az ideák belső, emlékfelhős horizontján halnak el. A régi Balaton áthullámzik, átvisz a semmibe. Ennek a húzásnak, emlékerőnek engedni: ez a tett esztétikai, mert mindazt, amit a Balaton nekem aktuálisan jelent, a múlás szépségével, esztétikai jelentőséggel adja tudtomra. Ismeretelméleti, mert hatása alatt érzem: kutató tekintetem a megismerhetetlen – ha úgy tetszik, az ideák birodalma – felé vett irányt. És ontológiai, mert valójában így, az efféle engedelmességet elhatározó módon vagyok. A semmiből jövök, a semmibe megyek. Létezésem semmipartjai végigderengik az életemet. Ahogy Heidegger mondja, a semmi helytartói vagyunk. Lehetséges volna hát, hogy a régi Balatont magamban megkeresni az általános emberi feladat létfontosságú eleme?
A hatvanas évek végén vagyunk. Hatéves vagyok, most látom először a Balatont. Új. Balatonmáriafürdőn nyaralunk, ahogy ezután majd minden évben, egészen gimnazista koromig. A háztól – furcsa módon zöldre van festve, ez nagyon tetszik – pár száz méterre van a tó, „erdei” ösvény vezet odáig. Mogyoróbokrok szegélyezte füzes, amelyet a parthoz közeledve békalencsés nádas vált fel. Aki mezítláb jön, annak félnie kell a vöröshangyák attakjától. Néha már hajnalban kimegyünk a vízre, ilyenkor vadkacsákat, szárcsát látni, olykor pézsmapockot. A Balaton vize kristálytiszta még, a parti sávban jól látható a hullámcirmos tómeder.
A Balaton szép és félelmetes. (Később majd megtanulom, hogy a filozófusok ezt mondják fenségesnek.) Titkos lények tanyája. Fürdés közben homályos, halszerű suhanások körülöttem, a nádrengetegből démoni madárhangok. Egyik reggel jöttömre békafejű, kígyótestű szörny tűnik el a vízben. (Szeptemberben az élővilág-tanárnő hiába jön majd azzal a mesével, hogy egyszerű vízisiklót láttam, amely derékban kapta el a békát.) De a legfélelmetesebb a vihar előtti Balaton. A nádat iszonyú erővel tépi a szél, a hullámokban szürke zűrzavar ébred. Vissza kellene szaladni a házba, de földbe gyökerezett a lábam. Borzalmas és gyönyörű. (Hogy gyönyörű volt, azt persze csak később, utólag, reflektíve értem meg.) Gyerek vagyok, még nem érzem úgy, hogy a Balaton változna, öregedne, fakulna.
Huszonöt év múltán tértem vissza Máriafürdőre. A házat alig találtam meg. Most is zöldre volt festve, de nagyon összement. A hatalmas kert is áttekinthetővé zsugorodott. Az erdei ösvény helyén betonút, keresztben egy új utca új házak tucatjaival. A füzes kiszáradt, a nádas eltűnt, a Balaton visszahúzódott. Mintha magába zárkózna, visszavonulna a romlás elől. Kicsit álldogálok az emlékek helyén, aztán visszaballagok az állomásra.
Hatéves korom előtt még nem volt tapasztalatom a Balatonról. Balatonom – bár közvetett tudásom volt róla – ekkor még nem volt. Az első ottlét élménye aztán tudatomba terelte a tavat. Ettől fogva a Balaton: van. Minden későbbi „van” ebben az ősvanban gyökerezik, ebből táplálkozik, innen hínározik széjjel, ide hullámzik vissza. A Balaton bennem létének szindbádi íve: nincs – van – nincs. Hallomás – tapasztalat – emlék. A kezdeti nincs semmi egyedit nem tartalmaz, egyszerű tapasztalattalanság. A végső nincs, az emléktó nemléte azonban már az egyénin túlmutató nemlét. Nosztalgiája mindannyiunk közös sorsának, előérzete az elmúlásnak. A visszatérés fájdalma, a nosztalgia így teremt közösséget. A nincs megünneplése a vanban. Ahogy a megalázott, kifosztott, megkínzott új Balatonban benne hullámzik a régi. Kimeríthetetlen.
Ebben a kimeríthetetlen tóban úszva jutok el valódi önmagamhoz. Az új Balaton a partikulárisra szakadozott kollektív fürdőhelye. Túlságosan, bántóan létező tó. Az emlékek Balatonja azonban bennem, bennünk a személyessel átitatott közöst öntözi. Az én régi Balatonom, a Cseh Tamás dalában szereplő, vagy az, amelyik a Herman Ottó által lejegyzett furcsa rítusnak, a látott hal, a garda halászatának adott otthont, egy és ugyanaz. Ilyen közösségteremtő mélye csak egy emléktónak lehet. Ilyen ereje csak annak van, ami már nincs.
„Az ébren levőknek egy és közös a világuk, az alvók mindegyike külön világba lép.” A hérakleitoszi gondolatívet elnyújtva, az alvást nem az éberség ismeretelméleti ellentétpárjaként (hanem egy emléktavon való ringatózásként) értelmezve megérthetjük, hogy ha olykor átadjuk magunkat a semmi sodrának, akkor saját világunk mélyén sokkal eredendőbb, valódibb „egyet” találunk. Ha egyszer megéreztük a Balatont, és idők múltán képesek vagyunk ebben az emlékben megágyazni és az igazak álmát aludni, akkor átúszhatunk az álmon túli éberségbe. Ünnep ez: a legfájdalmasabb, leghosszabb, legszebb Balaton-átúszás, ami csak adatik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.