Használt vagonokra pályázik a magyar vasút

Decemberben tárgyalja a MÁV Rt. igazgatósága a társaság személyszállítási koncepcióját, aminek legfontosabb témája a járműpark átalakítása lesz – értesült lapunk. A járműpark felújítása közvetlen kormányzati támogatás nélkül, külső finanszírozással történhet a jövőben.

Putsay Gábor
2003. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta komoly problémát okoz a MÁV Rt.-nél a járműpark műszaki állapota, lényeges és jelentős változás azonban nem várható az európai uniós (EU) csatlakozás előtt álló társaságnál. A MÁV Rt. jelenleg kétezer személykocsit üzemeltet, ennek jelentős része azonban elavult műszaki színvonalú, a cserére vagy legalább a felújításra pedig nem áll rendelkezésre anyagi forrás. A MÁV Rt. igazgatósága decemberben tárgyalja a személyszállítási koncepciót. A kormány a legutóbbi döntésével annyiban járult hozzá a a járműpark cseréjéhez, hogy a MÁV Rt. harminc villamos motorvonatot vásárolhat, a hitelek felvételéhez pedig garanciát vállalnak. Információink szerint a motorvonatok beszerzésére jövő év első hónapjaiban írják ki a tendert.
A MÁV Rt. az EU-csatlakozástól a versenypiacon vesz részt, az európai uniós tagországok vasúttársaságai viszont lényegesen korszerűbb eszközparkkal rendelkeznek. Míg a magyar államvasútnál napi problémát okoz a 25-30 éves átlagéletkorú gördülőállomány karbantartása, addig a német vasutaknál nagy sebességű motorvonatokat állítanak forgalomba, az elővárosi szerelvényeket lecserélik vagy felújítják, csakúgy mint az osztrák vasúttársaságnál.
A MÁV Rt. vezetői szerint itthon is elsősorban az elővárosi és az intercityjáratok fejlesztésére nyílik lehetőség. A hiteleket üzleti alapon veszik fel, a számítások szerint ugyanis ezeken a járatokon lesz olyan forgalom, hogy megtérülnek a beruházások. Egy-egy ötrészes elővárosi motorvonat másfél milliárd forintba kerül, amit a műszaki leírások szerint harminc évig lehet használni. Tény, hogy ezek fenntartási költségei is lényegesen alacsonyabbak a jelenlegi járművekénél, másrészt viszont a MÁV Rt. hitelállománya folyamatosan növekszik. Az EU-csatlakozáskor elvileg megváltozna a személyszállítás finanszírozási rendszere, azaz az állam a megrendelt szolgáltatások kiadásait teljeskörűen megtérítené, a juttatások pedig részben tartalmazzák a járműpark felújításának költségeit is. A fejlett országokban e szisztéma szerint támogatja az állam a vasúti közlekedést, ehhez azonban nálunk a 2004-es költségvetés nem nyújt fedezetet.
A személykocsipark pótlására a MÁV Rt. nyugat-európai vasutaktól bérelne járműveket. A német vasúttal már korábban megkezdődtek a tárgyalások, kézzelfogható eredményt azonban még nem sikerült elérni. A németeknél az átalakítási program miatt ugyanis 8-10 éves, magas műszaki színvonalú és komfortfokozatú járművek váltak feleslegessé, amit a MÁV hálózatán megfelelően lehetne hasznosítani. Egyelőre azonban nem kapott a MÁV Rt. vezetése a tulajdonos Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól engedélyt a vagonok bérlésére, netán megvételére.
EU-forrásokat a nemzetközi vonalak felújításához vehet igénybe a MÁV Rt., az unió ugyanis célul tűzte ki, hogy a vasúti közlekedés fejlesztése érdekében a törzshálózatokon 140-160 kilométeres óránkénti sebességű vonatközlekedést kell biztosítaniuk a nemzeti társaságoknak. A MÁV Rt. 190 millió euró összegre pályázhat 2006-ig, ezt az összeget az ISPA-alapokból fizeti ki az EU. Jelenleg három fővonal – Boba–Zalalövő, Budapest–Hegyeshalom, Budapest–Cegléd–Szolnok – felújítására kapott ilyenformán lehetőséget a MÁV Rt.; amennyiben Brüsszelben elfogadják a közelmúltban benyújtott pályázatot, a Szajol–Lökösháza vasútvonal felújítására is lehetőség lesz. Az EU-csatlakozást követően a Kohéziós Alapból lehet fejlesztési pénzeket elnyerni az infrastruktúrák fejlesztésére.

Kohéziós és ISPA-alapok
A kohéziós alap létrehozásáról a maastrichti szerződés rendelkezett. A program célja, hogy a közösség gazdaságilag fejletlenebb tagállamai támogatási forráshoz jussanak a monetáris unióra való felkészülés időszakában. Az alapból környezetvédelmi és infrastrukturális beruházásokhoz lehet anyagi támogatást igénybe venni. A források azon EU-tagállamok számára elérhetőek, amelyek egy főre eső vásárlóerő-paritáson számított GDP-je nem éri el a közösségi átlag 90 százalékát. E feltétel a csatlakozó országok mindegyikére, így Magyarországra is teljesül. A csatlakozó országok számára a belépésig az ISPA-program segíti elő, hogy megkezdjék a transzeurópai hálózatok fejlesztését. Az ISPA-alapokból legalább ötmillió euró értékű beruházások támogathatók. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.