János vallomásai

Sebeők János
2003. 11. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vagyok szent. Ágoston se vagyok. S lám, mire képes az ember, mégis vannak vallomásai. Vannak vallomásaim. János vallomásai. A végrendelet még, Istennek hála, remélhetőleg odébb, elszámolással viszont már tartozom a világnak, a világhoz tartozván idestova néhány évtizede. Elszámolással tartozom a világnak s elszámolással ama embereknek, akik azért szeretnek, mert… És elszámolással tartozom azoknak is, akik annak ellenére szeretnek, hogy… Sajátos út az én szívem. Az emberélet, az emberút felén.
Választ kell adnom a kérdésre, hogy miért. Hogy miért térek el. S mitől térek el. Ráktérítő, Baktérítő, hittérítő. Akik obszerválnak, vagyis megfigyelnek – tessék, ismét egy megfigyelési ügy! –, akik követik úgymond pályafutásomat, a távlatosak és távcsövesek, nos, ők nyilván kíváncsiak rá, miért kell eltérni az értelmiség normál vonalvezetésétől, miért kell bemenni az Elvarázsolt Kastélyba, miért kell kimenni a Szigetre vagy épp leutazni a békéscsabai kolbászfesztiválra. Miféle indíték rejtőzhet e pályamódosult, perturbált orbitália mögött? Mi űz? Mi hajt? Mi vonz? Űzi, vonzza és taszítja egymást – Madách szerint.
A válasz többrétű. Első rét: a műfaji határok áthághatatlanok. Egy adott műfaj nem terhelhető, hajlítható korlátlanul. A téridő, hiába görbült, még nem mosoly. A képvers, formázzon bár szavaival szökőkutat, sohase válhat tiszta grafikává. A zene se lesz szóvá. A különféle diszciplínák, műfajok teherbírása ugyan az avantgárd, a posztmodern által tesztelhető s terhelhető, ám aranycsinálásra még a posztmodern se képes. Ami zenének született, az marad holtáig a hangon belül. Ami képnek született, az marad holtáig az árnyalaton belül. Ami szövegnek született, az marad holtáig a ponton innen.
Na mármost az az igazság, hogy bennem vannak olyan értékek, érzések, indulatok, amelyek a szűk szépirodalom eszközeivel semmiképp se, de a tágabban értelmezett verbalitás eszközeivel se társadalmiasíthatók. Nem adhatók át. Nem jeleníthetők meg. Ezek az értékek, érzések és indulatok tehát önálló műfajért kiáltanak. Egyfajta gesztushullámot képeznek bennem, én pedig e gesztushullám szörflovagja vagyok.
A politikai publicisztika egy időben egész pályás letámadásról beszélt. Én pedig most mint apolitikai publicista egész testes eltáncolásról szólok. A méh egésztest-tánca nektárra utal, az én egésztest-táncom is szellemileg meghatározott koordinátákat és meghatározott spirituális édességtartalékokat jelent.
Minden táncmozdulat egy helyzet, és minden helyzet számomra egy egész testű táncmozdulat. Van helyzetkomikum, s van helyzettragikum, olykor a kettő keveredik is. Első rétű válaszom a tisztelt közérdek által felvetett azonnali kérdésre tehát az, hogy ami pályaelhajlásnak, néha pályaelhagyásnak tűnhet, az lényegileg szimbólumkommunikáció. Egésztest-tánc. A szöveg által elvileg nem érzékeltethető mondandók átadása saját elvű műfaji eszközökkel, mimézis. De legyünk idealisták. Ne legyenek illúzióink. S főképp ne legyünk főideológusok, mert Zsdanov elvtárs már kiment a divatból. Az, hogy a nem kereskedelmi, de üzleti alapú magyar televízió egyik műsorában volt szerencsém Pétert eljátszani, s Anettkát egy szelíd mozdulattal kanapéra döndíteni, már nem ideologizálható meg a fentebbi módon; itt következik a pályamódosultságomat firtató kérdésre a másodrétű válasz, ez pedig: a buli.
Nagyon nagy kihívás a buli, s az utóbbi esztendő adta meg, hogy fölnőjek hozzá, megérintsen, s méltóképp foglalkozhassak vele, beemelve a szeretet birodalmába. 2003-ig, a Sebeők-féle kis újkorig mi sem állt tőlem távolabb, mint a buli. Egyenesen irtóztatott. A komolyság fejedelmeként felsőbbrendű elhivatottsággal tekintettem mindazokra, akik jól merik érezni magukat. Mit ökörködnek ezek itt, amikor a természet pusztul? Micsoda inszinuáció! Tessék szenvedni. Ez a minimum. Szenvedjenek ők is. Legyen rosszkedvűk. Csakhogy az effajta prófétai hév óhatatlanul és észrevétlenül embergyűlöletbe csap át, ha nem vigyázunk, s nem vesszük észre, hogy az ember talán akkor a legesendőbb, amikor jól meri érezni magát.
Bizony, bizony, a XXI. század s a nem mérnöki asztalon elképzelt, hanem valóságos ifjúság – valóságos isten, valóságos ember, valóságos ifjúság – egyik alapmotívuma manapság: a buli. A politikai, ökológiai és filozófiai mellékzönge, a koncepció nélküli, a magasabb cél s mondandó nélküli buli. Aki akar valamit a modern világtól, annak értenie kell a bulit, s nem szabad szeretetlen indulattal viszonyulnia a jó érzéshez.
A megváltottság és a bűnbocsánat képmásai, ábrázolatai folyvást változnak. Ma nem az ágyú a fő probléma, hanem az európai uniós vaj. Ha megindulnak a vajhegyek. A melasz halott, a rágógumi tapad. A realitás ma nem kőkemény, hanem puha. Olyannyira, hogy a földrengés ellen Japánban a felhőkarcolókat gumiágyba fektetik, s nem gránitra teszik. Amikor a komolyság fejedelmeként vállalom, bevállalom a bulit, akkor gumiágyon ülő felhőkarcoló vagyok. János nem kíván szikla lenni egy hajlékony világban, de tudja, hogy bármikor megrendülhet a föld.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.