Nem csitul a belharc a Ferihegyi reptéren

Sorra halasztódnak a szükséges fejlesztések, miközben tovább tartanak a hatalmi harcok a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-n belül. Apró Piroska igazgatósági elnök májusi lemondását követően nem sokkal az SZDSZ-es irányítású Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által kijelölt vezetőség is távozott. Az irányítást időközben átvevő ÁPV Rt. szintén új menedzsmentet választott a cég vezetésére. Szakemberek megkérdőjelezik a stratégiailag fontos és jól jövedelmező repülőtér tervezett privatizációját is.

Putsay Gábor
2003. 11. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem értek véget a hatalmi harcok a BA Rt. berkein belül. Május elején – mint ismert – Apró Piroska, az igazgatóság elnöke mondott le, döntését először a vezérigazgatóval való személyes ellentéttel, majd Gyurcsány Ferenc sportminiszterrel fennálló családi kapcsolatával indokolta. Júniusban távozott az SZDSZ-es irányítású Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által kinevezett vezetőség is, majd az irányítást időközben átvevő ÁPV Rt. új igazgatóságot és felügyelőbizottságot jelölt ki.
Úgy tűnik azonban, a személyes harcok a mai napig nem jutottak nyugvópontra: távozott szinte az összes kulcspozíciót betöltő vezető. Megvált tisztségétől az általános vezérigazgató-helyettes, és az előzetesen többfordulós pályáztatással és személyzeti tanácsadó cég segítségével kiválasztott beszerzési, személyzeti, kereskedelmi, ingatlangazdálkodási, vállalkozási és jogi vezetők szintén távozni kényszerültek posztjukról. A bizonytalanságot mutatja, hogy információink szerint már az új vezérigazgató által nemrég kinevezett gazdasági és kereskedelmi vezérigazgató-helyettes széke is inog. Az elbocsátások a végkielégítések tetemes kifizetésén túl felvetik a politikai tisztogatásnak és a szakmai szempontok háttérbe szorulásának kérdését.
Mindeközben a tavaly 26 milliárd forintos bevételt produkáló és jelentős nyereséget felmutató vállalat beruházásai és lényeges döntései sorra halasztódnak. Az új Cargo-bázisról és parkolóházról szóló döntéseket elnapolták, a 2/C terminálra vonatkozó előkészítő munka leállt, amely veszélyezteti az időben történő megvalósítást. Úgy tudjuk, a 2300 főt foglalkoztató vállalatnak a mai napig nincs meg a tavalyi évre vonatkozó elfogadott mérlege.
Stratégiai és gazdasági szempontból teljesen indokolatlan a tisztes bevételt biztosító repülőtér privatizációja – vélik szakemberek. A légikikötőt üzemeltető, állami tulajdonban levő BA Rt. idén mintegy harmincmilliárdos forgalmat bonyolít, a nyereség pedig elérheti a nyolcmilliárd forintot. A költségvetés is jelentős bevételre tesz szert minden évben, és a szükséges fejlesztések is elvégezhetők lennének a folyamatosan bővülő repülőtéren. Ismert ugyanakkor, hogy a kormány az államháztartási hiány csökkentése érdekében az állami vagyon jelentős részének a privatizációja mellett döntött, így a Ferihegyi repülőtérnek is új tulajdonost keres az ÁPV Rt. A korábbi kormányhatározat értelmében állami kézben 25 százalék plusz egy szavazati részesedés maradhat, így szinte a teljes döntési és ellenőrzési jogkör az új tulajdonos kezébe kerülne. A privatizáció legfőbb indokaként – az állami bevételek növelése ezzel együtt a privatizációs tervek teljesítése mellett – általában ugyanazt hozzák fel az illetékesek: az állam rossz tulajdonos, és a nemzetközi gyakorlat is alátámasztja a privatizáció létjogosultságát. Szakemberek ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a jól jövedelmező nemzeti vagyon eladása pusztán rövid távú érdekeket szolgál. A repülőtéren a jelenlegi tulajdoni viszonyok fenntartása mellett is elérhető lenne 30-40 százalékos bevétel- és hatékonyságnövelés – nem beszélve a tervezett fejlesztések várható hatásairól –, anélkül, hogy az állam lemondana stratégiai létesítményéről. Ferihegynek kitűnő a geopolitikai helyzete, a légi áru- és utasforgalom folyamatos bővülésére lehet számítani, a fejlesztéseket pedig a tulajdonosi arány jelentős változtatása nélkül is meg lehetne valósítani.
A légi közlekedés iránti bizalom kezd helyreállni, ezt jól tükrözik a forgalmi eredmények. A magyar légtér forgalma például az idei első háromnegyed évben 3,1 százalékkal emelkedett, a repülőtéren 12 százalékkal több gép fordult meg, mint tavaly, és az áru- és postaforgalom növekedése is 13 százalékos volt. Szeptember végére az utasszám meghaladta a 2002. évit, a legjelentősebb változás, hogy az átszálló utasok száma 33 százalékkal növekedett, ami egyben azt is jelenti: Ferihegy a régió egyik központi repülőtere lehet. A légikikötő utasforgalmának átlagos növekedési üteme az elmúlt tíz évben – a New York-i terrortámadás utáni időszakot leszámítva – hat százalék volt, és ez a tendencia tovább folytatódik. Ehhez hasonlók az áruforgalmi változások, Ferihegy esetében pedig az európai uniós csatlakozás is változást hozhat. Ez a repülőtér lesz ugyanis az EU legkeletibb légikikötője, folyamatosan fejleszthető lesz például a tőlünk keletre, illetve délre fekvő államokkal a kereskedelem, mint ahogy erre igény is mutatkozik. Az új Cargo-bázis megépítését követően például Ferihegy olyan fejlett infrastruktúrával rendelkezhet majd, ahol nemcsak a légi, de a közúti kapcsolat is maximálisan kihasználható. Így például az Európából vagy a tengerentúlról repülőgépen érkező árut korszerű működési feltételek mellett közúton, netán vasúton lehet majd továbbszállítani. A BA Rt. által tervezett fejlesztések nagy része saját forrásból, illetve hitelek igénybevételével is megvalósítható.
Minden jel arra mutat ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. elkötelezett a magánosítás mellett, a repülőtér jelenlegi vezetésének egyik kiemelt feladata a privatizáció megfelelő előkészítése. Ennek egyik akadálya jelenleg a kanadai állam által kilátásba helyezett per. Mint ismert, a reptéri utasterminálokat üzemeltető társaságban egy kanadai cég, az Airport Development Corporation is tulajdonos volt, az Országgyűlés azonban 2001 végén ellenszavazat nélkül fogadta el a légi közlekedésről szóló törvényt, amelynek értelmében az üzemeltetési jogok teljes egészében a BA Rt.-hez kerültek. Mivel ez anyagilag kedvezőtlen volt a külföldi cégnek, a kanadai állam kilencvenmillió dollárra perelte be a magyar államot.
Amennyiben a repülőteret privatizálják, az új tulajdonos első teendője lesz a 2300 fős dolgozói létszám radikális csökkentése, mivel a költségek lefaragásának ez a legegyszerűbb – de nem minden esetben sikeres – módja. Nem mindegy az sem – mutatnak rá szakemberek –, hogy a repülőtér szakmai vagy pénzügyi befektető kezébe kerül. Előbbi számára a megtérülés a legfontosabb szempont, így a nemzetgazdasági és hosszú távú érdekek háttérbe szorulhatnak. Abban az esetben, ha szakmai befektető kerül előtérbe, Ferihegy jövőjét illetően mindenképpen meghatározó, hogy más repülőteret üzemeltető társaságban rendelkezik-e tulajdonnal. Abban az esetben, ha igen, előfordulhat, hogy a repülőtér nem töltheti be azt a szerepet, amit adottságai lehetővé tennének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.