Ökogyarmatosítás a Mecsekben?

Lakossági tájékoztatót tartott hétfő este a Strabag Rt. területi igazgatója a Baranya megyei Bükkösdön a tervezett cementgyárról. A Nyugat-Mecsek egyik völgyébe, Bükkösd és Hetvehely közé megálmodott gyár megosztja a térségben élőket. Sokan vannak, akik munkát és megélhetést várnak a beruházástól, mások viszont úgy látják: ha megépül a cementmű és terjeszkedik a kőbánya, álom marad a térség ökoturisztikai fejlesztése, s a hegyvidék az ökogyarmatosítás áldozatává válik.

Derek András
2003. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November elején a beruházó Strabag Rt. olaszországi és ausztriai tanulmányútra vitte a térség polgármestereit és a képviselő-testület tagjait, hogy saját szemükkel lássák, a „nyugati” cementgyáraktól nem kell tartani. A Velencébe is elkanyarodó, többnapos szakmai út úgy tűnik, meggyőzte a települések vezetőit.
– A jelentős munkanélküliségi gondokkal és nagyon alacsony éves költségvetéssel küszködő települések egyetlen mentsvára a cementgyár megépítése maradt – vélik Hetvehely és Bükkösd polgármesterei. A falvak első emberei jelentős, évente százmilliós nagyságrendű iparűzésiadó-bevételeket várnak a gyártól, gondolatban már el is költötték a pénzt. Mátis István, Bükkösd polgármestere sorolta, mire is kellenének a pluszmilliók: út, csatornázás, tatarozás, pályázatok, felújítások.
A Strabag Rt. területi igazgatója, Kővári József a Magyar Nemzetnek elmondta, 80-90 belső munkahelyet és körülbelül 200 beszállító, külsős vállalkozót szeretnének foglalkoztatni. Szerinte korai eldöntött tényekről beszélni, mert nem biztos, hogy a gyár Bükkösdön épül meg, ehhez előbb a lakosságnak is áldását kell adnia rá. A hétfői lakossági fórumot még két másik találkozó, tájékoztató követi, ezután kell majd dönteni a gyárról. A maroknyi – nem csak zöldekből álló – ellenző szerint a cég, illetve a mögötte álló kommunikációs stáb megtéveszti az embereket. Felelőtlenül ígérgetik a munkahelyeket, ám szerintük elég csak körülnézni a két településen, és máris kiderül, hány szilikátmérnök, technikus, speciális, a cementgyártáshoz értő magasan kvalifikált szakember él itt. Véleményük szerint a cég nyilvánvalóan nem segéd- vagy betanított munkásokat alkalmazna, hanem képzett munkaerőt, amely hiánycikk a térségben.
– A beszállítókról csak annyit tudok mondani, hogy itt még teherautója is alig van egy-két szerencsésnek, ezért valószínűleg nem Bükkösdről vagy Hetvehelyről fognak kikerülni a külsős vállalkozók – magyarázta lapunknak a lakossági fórumon Kácsor László író, aki egy személyben fogja össze a hetvehelyi ellenzéket. – Ez roszszabb lesz, mint egy autópálya. Mennyit érnek majd a házak, a telkek, ki akar majd idejönni, letelepedni és családot alapítani, ki meri majd kiengedni a gyerekét játszani a kamionok közé – tette fel a kérdést. A félelmeivel nincs egyedül.
– Szakmai, természet- és környezetvédelmi, illetve ökológiai szempontból is komoly aggodalmakra adhat okot a tervezett gyár, illetve a cement előállításához elengedhetetlen kőbányászat – vélte prof. dr. Majer József tanszékvezető egyetemi tanár, a Pécsi Tudományegyetem általános és alkalmazott ökológiai tanszékének vezetője, aki nem mellesleg a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Baranya megyei csoportjának elnöke is. – Évente 600–800 ezer tonna cementet akarnak előállítani, amelyhez csaknem egymillió tonna követ kell kibányászni a hegyből. Ehhez robbantani kell. A munkálatokkal, illetve az ilyen arányú termeléssel jelentős természeti értékek semmisülnek meg, a térség ökoturisztikai üdülőkörzetté válása álom marad – sorolta aggodalmait.
Igaz, a Strabag Rt. lapunknak küldött válaszlevelében az olvasható: nem esik kútba a régió „Zöld-völgy” nevet viselő fejlesztési koncepciója. Leszögezték ugyanakkor, hogy a beruházás által érintett településeknek jelenleg nem származik bevétele a turizmusból, a Hetvehelyhez tartozó, de a községtől négy kilométerre fekvő Kán üdülőfalunak pedig nem származna kára a cementmű miatt. Nem kevesebbet állítottak, mint azt: a váci cementgyár léte sem befolyásolta a Dunakanyar és a Börzsöny turizmusát, így a Mecsekben sincs mitől tartani. (Köztudomású ugyanakkor, hogy a váci cementmű miatt a város évtizedeken át egyike volt a „piszkos tizenkettőnek”, azaz az ország legszennyezettebb településeinek. A pártállami időkben a Dunakanyar páratlan élővilágú hegyvidékéről, a Naszályról még turistatérkép sem készülhetett, s a környékre csak mostanában kezdenek visszatérni a természetjárók.)
Majer József professzor ellenérvei között megemlítette azt is: a tőke érdekeinek kiszolgálásával a régió környezetterhelése több vonatkozásban is nagyságrendekkel fokozódik. Az utak forgalma megnő, a nehézgépjárművek nagyszámú megjelenésével együtt járnak a rezgésből eredő épületkárok, fokozódik a közlekedési balesetveszély és környezetszennyezés. Úgy vélte, teljes kiszolgáltatottságot jelentene a helybelieknek, ha egy cégre alapulna a két település gazdasága. A környék lakosainak megélhetését – a környezetbe illeszkedően, a sajátosságoknak megfelelően – sok lábra kell helyezni – magyarázta.
Az ellenzők közzétett szórólapja szerint: „A hazánkban megtermelt cement jó része külföldre megy, így a beremendi Duna–Dráva Cement Rt. által előállított is. Az osztrák Strabag is ezt tenné. Miért nem létesít Ausztriában ilyen üzemet? Világosan kell látni! Az Ön faluja és a Nyugat-Mecsek az ökogyarmatosítás egyik áldozata lesz. Önöknél marad a helyrehozhatatlan környezetrombolás, a környezeti kár, külföldre vándorol a profit.” A környezetvédők azt sem felejtették el megemlíteni, hogy a Mecsek erdeire több nagyberuházás megálmodói is szemet vetettek, így hasonló indulatokat generál a Zengő-csúcsra tervezett NATO-radarállomás, vagy az Üveghutára szánt atomtemető is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.