Lehet, hogy kapnak még egy kis lélegzetvételnyi időt azok, akiket érint a pénzmosás elleni törvény azon paszusa, miszerint legkésőbb december 31-ig meg kell jelenniük a bankjukban, hogy bejelentett adataikat pontosítsák. Mégpedig személyesen. Egy nemrég benyújtott módosító javaslat azonban kitolná az ügyfél-azonosítás határidejét 2004. március 31-re. A parlamenti sajtóirodán megtudtuk, hogy az Országgyűlés költségvetési bizottságának többsége egyetértett a módosító indítvánnyal. De egy ideig kérdéses volt, hogy ezt helyesen nyújtották-e be, mivel olyan jogszabályt érint, amely eredetileg nem szerepel a befektetők és betétesek fokozott védelméről szóló törvényeket módosító, egyszerűbben PSZÁF-törvényként emlegetett csomagban. A sajtószolgálat tájékoztatása szerint azóta zöld utat kapott a beadvány, így már csak a képviselőkön múlik, hogy megszavazzák-e decemberben.
Egyelőre azonban még él a régi határidő. Néhány pénzintézetet megkérdeztünk arról, milyen tapasztalataik vannak az utóbbi napokban, illetve, hogy mire számíthatnak a bankba betérő ügyfelek. Tudakoltuk továbbá azt is, hogy mit tehetnek azok a számlatulajdonosok, akik önhibájukon kívül nem tudnak személyesen megjelenni az adategyeztetésen. Általában minden banknál arra hívták föl a figyelmet, hogy ha a kiküldött adatlapot helyesen kitöltve adják be az ügyfeleik, és minden szükséges okmányt be tudnak mutatni, négy-öt percnyi adminisztáció után távozhatnak a pulttól. A várakozási idő is változó. Előfordul, hogy csak egy-két ügyfél ül vagy áll a sorban, de olykor nyolcan-tízen is összejöhetnek. Ami persze okozhat némi feszültséget.
– A Postabank hálózatában érezhető az ügyfélfogalom kisebb-nagyobb növekedése – tájékoztatott Ószabó Attila, a bank sajtóosztályának munkatársa. – Tumultuózus helyzet, indokolatlanul hoszszabb várakozás azonban nem jellemző. Ezért a bank az azonosítási kötelezettség miatt nem tervez rendkívüli intézkedéseket. Ha ügyfelünk nem tud személyesen megjelenni, akkor a nevében közjegyző által hitelesített meghatalmazással járhatnak el. Ilyenkor a meghatalmazottnak az ügyintézéshez a sajátján kívül szüksége van a meghatalmazó okmányaira is.
– Az OTP részéről kiküldött adatlapok befogadása és a személyazonosítás folyamatos, amelyhez a bank megfelelő személyi és technikai feltételeket biztosít – közölték kérdésünkre a pénzintézetnél. – E pillanatban a feldolgozottsági szint megközelíti a százötvenezret. Ugyanakkor ennél lényegesen több a befogadott és regisztrált adatkiegészítés, illetve személyazonosítás. A nagy forgalmú OTP-fiókokban az adategyeztetéshez külön ügyintézői pultot üzemeltetünk. Ha pedig a számlához állandó meghatalmazott tartozik, ő a saját adatainak kiegészítése után a számlán továbbra is forgalmazhat, akár anélkül, hogy a számlatulajdonos személyes azonosítása megtörténne. Állandó meghatalmazott hiányában pedig megpróbálják egyedi megoldásokkal kezelni az ilyen eseteket az OTP Banknál.
A Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) kommunikációs igazgatóságának munkatársa, Csató Judit úgy tájékoztatott, hogy náluk eddig nem fordult elő torlódásból adódó incidens. Ezért egyelőre nem is foglalkoznak külön az adategyeztetésre érkező számlatulajdonosokkal. A K&H Bank épp ezekben a napokban véglegesíti álláspontját arról, hogyan kezeli majd azokat az ügyfeleiket, akik önhibájukon kívül nem tudnak megjelenni személyesen az azonosításon.

Századvég: A magyarok szerint a politikában és a médiában nincs helye külföldi beavatkozásnak