Van-e igény a Képcsarnokra a képkorszakban?

P. Szabó Ernő
2003. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képek korszakában élünk. Világszerte egyre kevesebben olvasnak, és egyre több a funkcionális analfabéta az általános iskolából kikerülők között, a kereskedelmi csatornáknak, a multiplex moziknak „köszönhetően” képek milliói peregnek szemünk előtt. Képekkel bombázzák az autóst az óriásreklámok, a minél több vásárló reményében az egyre alacsonyabb színvonalat megcélzó „szabadidős magazinok”. S miközben milliószám szaporodnak a nyers erőszakot, erotikát, a gátlástalan önérvényesítést népszerűsítő képek, az otthonok falán egyre kevesebb a festmény, a grafika, a nívós fotográfia. Nincs igény ma már műalkotásokra? Vagy lenne, de az emberek egyre nehezebben tájékozódnak, s ha szeretnének is nívós műalkotásokat venni, azt sem tudják, hol keressék azokat?
Természetesen a galériákban – vágnánk rá a választ, ekkor azonban jön a következő kérdés: és hol vannak a galériák? A művészek könnyen megválaszolják e kérdést, és persze azok is, akik rendszeresen járnak kiállításokra, olvassák a szaklapokat. A számuk azonban legfeljebb néhány ezer – néhány tízezer? – lehet.
Magyarországon – részben talán azért, mert a történelem viharai sokkal több műemléket, műalkotást pusztítottak el, mint más országokban – a képzőművészet mindig is mostohagyermek volt egy kicsit. A XX. század első évtizedeire azonban mégis eljutottunk oda, hogy a műpártolás polgári erény lett, amit jól mutat az is, hogy a jelentős művészeti központoknak számító városokban, Nagybányán, Hódmezővásárhelyen, Pécsett, Szentendrén a polgárcsaládoknak természetessé vált, hogy képet vesznek a szomszédban alkotó piktoroktól. Márpedig akinek a falán festmény függött, az igényes volt a berendezési tárgyak iránt is, és az igényes polgárok rajta tartották a szemüket a közterületen is.
Az igényes polgár azonban a szocializmus éveiben persona non gratává változott, ahogyan a klasszikus értelemben vett műkereskedelem is. Így történt meg, hogy míg a nyugati országokban galériák egész hálózata alakult ki, addig „keleten” állami monopóliummá vált a képeladás. A klaszszikus művek a Bizományi Áruház Vállalaton keresztül cserélhettek gazdát, a kortárs alkotók munkáit pedig évtizedeken át a Képcsarnok Vállalat galériái forgalmazták Budapesten és a nagyobb vidéki városokban.
Látszólag nem is volt semmi baj a sajátos szisztéma szerint működő vállalkozással. Általa lehetővé vált, hogy az új lakásba költözők megtalálják a kortárs műalkotásokat, miközben a Képcsarnok – és még jó néhány más vállalkozás, például az Iparművészeti Vállalat, a képeslapokat megjelentető Képzőművészeti Kiadó – nyereségét alapítója, a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja „visszaforgatta” a kortárs művészet támogatására, így könnyebbé vált engedelmeskedni a zsdanovi felszólításnak: Művészek, alkossatok remekműveket!
Remekművek persze nem születtek, ami miatt a hetvenes évektől egyre több bírálat érte a Képcsarnokot, illetve a híres-hírhedt „heti zsűrit”, amely élet-halál ura volt, egyben a korrupció melegágya, hiszen aki egyik nap mások műveit zsűrizte, tudta, hogy másnap az övét fogják bírálni. A rendszer legnagyobb baja azonban nem ez volt, hanem az, hogy amíg a nyereségből a művésztársadalom egésze igen szerényen részesült, a hatalom kedvencei, apologétái olykor szinte művészfejedelemnek érezhették magukat.
A nyolcvanas évekre, a puhuló diktatúra korára nyilvánvalóvá váltak az ellentmondások. Immár nem volt állami monopólium a műkereskedelem, a versenytársak miatt a Képcsarnok Vállalatnak is nyitnia kellett. Szekeres Anna, aki frissen végzett közgazdászként a hetvenes évek közepén került a vállalathoz, egyike volt azoknak, akik felismerték, hogy az igényes műkereskedelem felé kell elmozdulni. A Qualitas Galériában évekig dolgozott azon, hogy színvonalas kortárs műveket és értékes klasszikusokat kínálhasson az érdeklődőknek. Jöttek is szép számmal, mivel azonban egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a régi struktúrában nem valósíthatók meg az elképzelései, hamarosan feladta a sziszifuszi küzdelmet, és magángalériát nyitott.
A rendszerváltozás első éveiben megkezdődött a képzőművészeti intézményrendszer átalakítása, amelynek során az addigi állami intézmény, a Művészeti Alap feladatait – szociális támogatás, nyugdíj, alkotótelepek működtetése – két szervezet vette át: a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE), amelynek hatezer művész tagja van, s a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány (MAK), amely az alaptól örökölt eszközökkel – például a Képcsarnok befizetett nyereségével – volt hivatott a MAOE tagjainak támogatására.
A várt jótékony hatás elmaradt, sőt működése első időszakában krimibe illő fordulatokat produkált a MAK.
Az Orbán-kormány időszakában ez a folyamat megállt, a helyzet újra stabilizálódni kezdett, ami azt is jelenti, hogy a MAK és a MAOE vezetői konstruktív tárgyalásokba kezdhettek a kortárs magyar művészek támogatásáról.
A MAK vagyonfelélését éveken át nem kis részben a Képcsarnok több száz millió forintot kitevő befizetései ellensúlyozták. Csakhogy ennek történetében is voltak aggasztó fordulatok, hiszen a kilencvenes évek közepére eljutott oda, hogy gyakorlatilag felhagyott a kortárs művek árusításával. Csődbe jutott? Kívülről szemlélve úgy látszik, bár sosem került igazán padlóra a vállalat. Tény, hogy sok száz millió forint értékben halmozódtak fel műalkotások a raktárban, s a vállalat galériái képtelenek voltak teljesíteni a bevételi tervet a műalkotások eladásából. Megkezdődött a helyiségek bérbeadása, ami valóban jelentős bevételeket hozott, hiszen például az egyik fővárosi galéria bérlői évente százmillió forintos bérleti díjat fizetnek. Itt kortárs magángaléria, régiségkereskedő és pénzváltó működik, a legtöbb galéria azonban profilidegen bérlőt kapott, van, ahol könyves-, máshol lakástextilbolt, s van olyan is, ahol százforintos üzlet működik.
Helyrebillenthető a „kizökkent idő”? Szekeres Anna, aki a múlt év végén megpályázta és el is nyerte a jelenleg kft.-ként működő Képcsarnok igazgatói posztját, úgy véli, igen. Szerinte erre egyrészt az a garancia, hogy az új kereskedelmi galériák, aukciósházak megjelenése ellenére máig hiányzik a megfelelően hatékony – mert eléggé széles körű – közvetítői hálózat a kortárs művészet és a közönség között. Másrészt az, hogy a Képcsarnok tulajdonosa, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány garantálja a feltételeket a cég újraszervezéséhez. Azaz a következő öt évben a vállalatnál képződő nyereséget nem kell befizetnie a MAK-nak, hanem ezt galériái újraindítására fordíthatja.
Lépésről lépésre haladva szeretné viszszaszerezni a galériákat, ahogyan a bérleti szerződés lejár, s azokat a még meglévő bérleti díjakból felújítani, megnyitni. Nem kis vállalkozás ez, hiszen tizenkilenc galériáról van szó, amelyekbe egyrészt a művészeket kell visszacsalogatni, másrészt fel kell kelteni irántuk az érdeklődést, hogy néhány éven belül nyereséges vállalkozássá váljanak. A változások ebben az évben kezdődtek el a budapesti Mednyánszky Teremben, s folytatódnak a székesfehérvári, pécsi galériával (az előbbi helyen Barabás Mártonnak, az utóbbin Jávor Piroskának nyílik kiállítása novemberben, de a szegedi Gulácsy Galéria is ismert művész, Vén Zoltán bemutatóját nyitotta meg októberben).
A művésztársadalom érdeklődését jelzi, hogy a székesfehérvári kínálatban indulásként kétszázhatvan művész négyszáz alkotása szerepel, s hogy a kezdeti idegenkedés után már művészcsoportok, műhelyek veszik fel a kapcsolatot a Képcsarnokkal. Jelenleg 4500 műtárgy képezi a kínálatot, Szekeres Anna tervei szerint azonban ez az anyag sosem gyarapodik „raktári készletté”: az egyes galériákban látható művek CD-katalógus formájában másutt is szemrevételezhetők, így a vásárlói igények alapján át is csoportosíthatók. A zsűri kizárólag szakmai szempontok alapján dolgozik, a beadott mű árát alkotója állapítja meg a galéria egyetértésével. És – ezt reméli Szekeres Anna – egyre több visszacsalogatott vevő jóváhagyásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.