A mellékmondatok döntenek

Bárzene, tompa zörejek. Lebegő cigaretta két kéz között, s egy lefelé zuhanó alak árnya. Légi felvételek a fővárosról. Négy alak, egy találkozás: a sosem volt szerelem rekonstrukciója, hidegen, őrülten, dánul. Figyelmes képsorok a legapróbb mozdulatokról; ahogy Christoffer Boe mondja: „szerelmi vallomás ez a film a füsthöz, a filmekhez, a gyönyörű nézésekhez, a lágy kezekhez és Koppenhágához.”

Muray Gábor
2004. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem látszol valami tehetségesnek – mondta nemrég Lars von Trier a Rekonstrukciót jegyző Christoffer Boe-nak, s az ember rögvest arra gondol, hogy Trier csillaga leáldozóban lehet, mert féltékeny az öreg. Azóta pompás kis díjözön árasztotta el Boe-t, akit ma Dániában a legeredetibbnek tartanak Trier óta. Pedig még csak huszonkilenc esztendős, de amilyen fiatal, olyan bravúros szemtelenséggel pofozza szanaszét a skandináv filmfelfogást. Múlt csütörtökön első filmjével, a Rekonstrukcióval vezette fel Dánia magyarországi nagykövete a tegnap estig tartó dán filmhetet, s a dolgozat mától a mozikban is látható.
Könnyen pofára eshetett volna Christoffer Boe, amikor úgy döntött, ihletért a szerelemhez nyúl; a végeredmény azonban szívderítő. Ujjong a szakma is, mert Boe megbabonázó képi világot teremtett. Úgy ötvözte a harmadik évezred nyújtotta lehetőségeket a klasszikus hagyományokkal, a szép-szemcsés kézi felvételeket a légi fotókkal, hogy szem nem marad szárazon. A Rekonstrukció nyelvtani film: Godard-hoz hasonlóan itt is játékos lendületbe jön a filmnyelv, ráadásul boncasztalra kerülnek az érzelmek; ahogy Boe vallja: „az érzelmeknek is megvan a maguk grammatikája, és valamibe meg kell kapaszkodnunk, ha ezt akarjuk felmutatni. Mert különben újramelegített Danielle Steel lesz az eredmény, amely nem érti, és nem is próbálja rendszerezni az érzelmeket – csak feltartóztathatatlanul hagyja őket ömleni a vászonra. Szeretek mindent főmondattá tenni, amit készpénznek veszünk és többnyire mellékmondatban festünk le”.
A Rekonstrukció varázslat. Huszonnégy óra története: a fényképész Alex találkozik az érett, gyönyörű Aimee-vel és felrúgja korábbi életét. Azt hiszi, elég bátor ahhoz, hogy a szenvedélyért otthagyja korábbi énjét, barátnőjét, Simone-t. Aimee világhírű író férjével vendégeskedik a fővárosban, s hiába szánna neki az idősödő irodalmár mindent: szerelmet, regényeket, életet; a szenvedélyért ő is felhagyna mindennel, ám a döntés a fotós kezében van.
Ennyi lenne a lecsupaszított epika, ha Boe szét nem zúzná az időt, nem játszana múlttal, jelennel és jövővel; de úgy variálja, ismétli a jeleneteket, hogy a nézőnek állandóan déja vu érzete támad. Alex és Aimee találkozik a bárban. Minden gesztusuk, nézésük hangsúlyos – amikor Boe újra eljátszatja velük/velünk a találkozást, a legapróbb különbségek is hangsúlyossá válnak. Mert a mellékmondatok döntik el a sorsodat, ember.
A film főhőse kafkai burokba kerül: az Aimee-vel töltött éjszaka után lakásajtaja helyén padlásajtót talál, a szomszédja idegennek látja, Simone nem ismeri meg, a barátai akár egy bolyongó őrültet zavarják el. Dübörög a világ, remeg a kézi kamera, amikor apjával szembesül: ő sem ismeri fel. Magára marad. Döntenie kell, Aimee-t választja-e. Boe groteszk humorral regél arról, hogy mellékmondatainkért vállalnunk kell a felelősséget, még akkor is, ha az érzelmek hálójából látszólag nincs kiút. Szerelembe esés és kiátkozottság, amiben Aimee férjének hirtelen papírra vetett soraitól függ a filmbéli jelen. Boe keretes történetében felvezetésként és befejezésként is a filmszerűséget hangsúlyozza: idefigyelj, néző: én most konstruálok neked egy történetet, nézd végig, ez a dolgod. Pár éve Kiarostami toldotta meg A cseresznye ízét néhány percnyi werkfilmmel: zene szól, a filmbéli táj virágzásnak indul, könnyedség tölti be a teret, és cigarettaszünetet tartanak a színészek. Ébresztő, ez játék volt, nem más. Így van ezzel Boe is. Beülünk a moziba. Aztán betölti a a szétzúzott tér-idő kontextust két ember szerelme. Pedig csak színészek, mi mégis elhisszük érzelmeiket. De Boe a film elején és a végén is figyelmeztet: ne feledjük, ez csak film. Rekonstrukció az egész. Mégis fáj.
(Rekonstrukció. Feliratos dán dráma, 2003, Rendezte Christoffer Boe. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.