Két év alatt nincs új autópálya

Putsay Gábor
2004. 04. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg hat helyszínen zajlik autópálya-építés, ám a Medgyessy-kormány az eltelt két évben egyetlen kilométer olyan új autópálya-szakaszt nem adott át, aminek megépítéséről ebben a ciklusban határoztak. – A modern európai Magyarország prioritásához tartozik az autópályák megépítése, mert segíti és vonzza a beruházásokat, a fejlesztéseket, biztosítja a munkahelyeket, megteremti a kontaktust Európával – jelentette ki legutóbb Medgyessy Péter miniszterelnök.
A tervek szerint szeptember közepén nyitják meg a forgalom előtt az M7-es Letenye–Becsehely, az M70-es autóút Letenye–Tornyiszentmiklós, valamint az M3-as Polgár–Görbeháza közötti szakaszát, ezeknek a gyorsforgalmi utaknak az építése 2003 tavaszán kezdődött. Ismert: Medgyessy Péter még a választási kampány során 800 kilométer új autópályát ígért az országnak, annak ellenére, hogy ilyen hosszú gyorsforgalmiút-hálózat megépítését négy év alatt az ország gazdasági helyzete nem teszi lehetővé. Másrészt 2002 tavaszán csak az Orbán-kormány alatt megkezdett autópályák épültek tovább, új projektek nem kezdődtek. Ennek legfőbb oka az volt, hogy komoly problémát jelentett az autópálya-építések finanszírozása: 2002 második felében a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. tőkéjéből épültek tovább a sztrádák, 2003-ban pedig szintén csak a korábban megkezdett szakaszok befejezésére, elkerülő utak építésére, illetve a tervezett projektek előkészítésére költött a beruházásokkal megbízott Nemzeti Autópálya (NA) Rt. Az M7-es, az M70-es és az M3-as építésével megbízott cégek a szerződések értékének húsz százalékát kapták meg előlegként – az összeg még a 2002-es költségvetési hiányt gyarapította – az NA Rt.-től, így az autópálya-társaság idén fizetett a tavalyi munkákért. Az autópálya-törvényt 2003 végén fogadta el az Országgyűlés, amelyben meghatározták a 2006 végéig építendő autópálya-hálózat hosszát, az ehhez szükséges összegeket is hozzárendelték. Idén 57 kilométer, 2005-ben további 44, 2006-ban pedig 286 kilométer hosszú autópálya építésére, illetve átadására kerül sor a tervek szerint. A költségvetés ebben az évben 187 milliárd forintot biztosít autópálya-építésekre, ezt az összeget a 2003. évi munkák kifizetésén túl előkészítésre költi az NA Rt., ezenkívül nyolc új szerződést kötnek autópálya-építő cégekkel.
A kormányváltás óta 86 kilométer új autópályát és két folyami hidat helyeztek forgalomba, ezek építése az előző ciklusban kezdődött, vagy még akkor döntöttek a kivitelezésről. Az NA Rt. saját tőkéjéből – amit az MFB Rt. juttatott a cégnek tőkeemelések formájában – nyolcvanmilliárd forintot költött a hálózat építésére, ezenkívül 180 milliárd forint hitelt vett fel kormánygarancia mellett hazai bankkonzorciumtól. Ezt az összeget fordították az M7-es felújítására és bővítésére, az M3–M30-as, a Tisza-híd, az M9-es autóút, valamint a szekszárdi Duna-híd építésére.

A Vegyépszer Építő és Szerelő Rt. 2004. április 22-én kezdi meg az M7-es autópálya Ordacsehi–Balatonkeresztúr közötti szakaszának építését. Ezen a napon kerül sor a terület robbantásos lőszermentesítésére is – jelentette az MTI.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.