Tavalyi hatvanmilliárdos vesztesége, valamint idei – állami garancia mellett – ötvenkilencmilliárd forintos hitelfelvételi lehetőségével együtt százhúszmilliárd forintra duzzadhat a MÁV Rt. adóssága. Mivel a vállalat januárban véglegesített „reformjából” furcsa módon kimaradt a társaság uniós normák szerinti támogatása, szakértők szerint 2005-ben újabb ötven-, 2006-ban pedig további ötvenötmilliárd forint hitel felvételére kényszerülhet a cég. – Állami beavatkozás nélkül előbb-utóbb csődbe megy a vasúttársaság – jelentette ki lapunknak Simon Dezső. A VSZ elnöke szerint a kabinetnek még május elseje előtt döntenie kellene az ügyben, a csatlakozás után ugyanis jóval nehezebb feltételek mellett nyújthatnak majd támogatást. A kormányzati segítségnek azonban semmiféle jele nincs, sőt a Pénzügyminisztérium újabb megszorító csomagja szerint egymilliárd forintot zárolnak a személyszállítás területéről. A döntés – hangsúlyozta Simon – ellentétes az unós normákkal, mivel azok szerint az államnak támogatnia kellene a környezetbarát vasúti személyszállítást.
*
Noha tizenegyezer vasutas 2006-ig történő elbocsátása, valamint a MÁV több ezer kilométernyi vasútvonal fenntartásából tervezett kivonulás miatt a VSZ már tavaly felállította sztrájkbizottságát, az egyre romló helyzet ellenére sem döntött a nyomásgyakorlás alkalmazásáról. – Az idén tervezett 3700 fős leépítés és a privatizáció felfüggesztése érdekében húszezer aláírást gyűjtöttünk össze – mondta el Simon Dezső. Cáfolta, hogy a MÁV és a reprezentatív vasutas szakszervezetek között 2002-ben létrejött megállapodásban – eszerint a társaság közel hétszázezer forintos havibért biztosít az első számú érdekvédelmi vezetőknek – lemondtak volna sztrájkjogukról. Simon kijelentette: ha szükségessé válik, készek az erő alkalmazására.
Mesés vezetői bérek