Az e-üzlet a gazdaság kitörési pontja

Egyre növekszik az interneten vásárlók köre, s ennek következtében az on-line áruházak forgalma is emelkedik. A globális e-gazdasági környezet ugyanakkor az olcsóbb és megbízhatóbb technológiák megjelenése ellenére is nagy egyenlőtlenségeket mutat. A szektor fejlődésével mindemellett az internetre specializálódott csalók száma is növekszik.

2004. 05. 24. 17:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már az internetes felhasználók közel kétharmada vásárol az on-line shopokban – derül ki a Pew Internet and American Life Project egyik legfrissebb felméréséből. A fejlődés dinamikus, hiszen a Forrester Research piackutató cég előrejelzései szerint ebben a szektorban az idén már 120 milliárd dolláros forgalmat bonyolítanak majd le a társaságok. Négy évvel ezelőtt az on-line felhasználók 47 százaléka, vagyis mintegy 36 millió ember vásárolt interneten keresztül, ebben az évben viszont a felhasználók részaránya várhatóan meghaladja majd a 66 százalékot, ami számszerűen több mint 83 millió embert jelent.
Tarol az e-commerce?
Igaz, nem is olyan régen születtek olyan jóslatok, hogy az elektronikus kereskedelem, vagyis az e-commerce térnyerését követően a hagyományos kereskedések teljesen elnéptelenednek. Erre azonban várhatóan a jövőben sem kerül sor, ám tény, hogy a vásárlás ezen új fajtája egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ráadásul nemcsak az on-line módon vásárlók százalékos aránya, hanem az internetes felhasználók száma is növekszik, vagyis elmondható, hogy az e-commerce szektor egyre nagyobb részt tudhat magáénak a folyamatosan bővülő piacból.
A Pew Internet and American Life Project a kutatásai alapján megállapította, hogy az elektronikus kereskedelem főáramba történő bevezetése mára befejeződött: a hagyományos áruházakban vásárlók, illetve az internetes boltok látogatóinak életkorra, nemre, illetve nemzetiségre vonatkozó statisztikai adatai ugyanis lényegében megegyeznek egymással. Nem meglepő módon az idősebb korosztályok képviselői a leginkább bizalmatlanok a vásárlás új formájával szemben. 2000-ben a 65 év feletti internetezők mindössze 38 százaléka, 2004 februárjában pedig mintegy 49 százaléka látogatta az on-line kereskedéseket.
Átrendeződés Európában
Országokra bontva azonban az utóbbi években némi átrendeződés tapasztalható az e-gazdasági felkészültséget illetően. Az Economist Intelligence Unit (EIU) által az IBM kutatóintézete, az Institute for Business Value közreműködésével készített idei jelentése szerint az első helyen Dánia, a tavalyi második áll, megelőzve a 2003-ban harmadik Egyesült Királyságot, s a múlt évben élen álló Svédországot. Az első öt hely közül négy a skandináv országoké, Ázsia és a csendes-óceáni térség első helyezettje, Szingapúr világviszonylatban a hetedik helyre lépett előre. A 2003-ban holtversenyben birtokolt 3. helyről a hatodikra visszaeső Egyesült Államok, s a 9. helyről a 12-re csúszó Ausztrália helyezésének romlása annak tudható be, hogy e két országban csak lassan hódít teret a széles sávú technológia. Magyarország pedig a 2003-as 29. helyről a 30-ra lépett vissza.
Az EIU megállapítása szerint az infokommunikációs technológia globális kilátásai derűsebbek, mint a közelmúltban bármikor, egyre több vállalat használja ki az internetalapú szolgáltatások előnyeit, a mobiltelefon-használat a fejlődő és a fejlett országokban egyaránt rohamosan terjed, s a széles sávú technológia is mind népszerűbb. Ám a globális e-gazdasági környezet az olcsóbb és megbízhatóbb technológiák megjelenése ellenére is nagy egyenlőtlenségeket mutat. A felmérést készítők szerint az új uniós tagállamokban gyors fejlődés várható. A jelentés rámutat, hogy Észtország (26.), Csehország (27.), Magyarország (30.), Szlovénia (31.), Lettország (34.), Lengyelország (36.), Litvánia (38.) és Szlovákia (39.), valamint a rangsorban nem szereplő Ciprus és Málta már jelenleg is elég fejlett infrastruktúrával és e-gazdasági környezettel rendelkezik.
Specializálódó csalók
A fejlődéssel az internetre specializálódott csalók száma is növekszik. Az élen már évek óta az on-line árverések állnak, tízből kilenc internetes csalás az aukciókon történik. Átlag alig százezer forintot bukik az, akit átvernek, ám egyre többen esnek ennek áldozatául. A leggyakoribb panaszok a félreérthető módon bemutatott, vagy le nem szállított árukra vonatkoznak, csakúgy, mint a lista második helyén szereplő on-line vásárlásoknál. A harmadik helyet, s az átverések egy százalékát az ún. „nigériai levél” érdemelte ki: egy időben az ember ki sem tudta nyitni úgy a postaládáját, hogy ne kapott volna valami egzotikus ország külföldre menekült diplomatájától levelet, amelyben pénzmosásra tesznek ajánlatot, busás jutalék fejében.
A legbiztosabb módszer az effajta visszaélések elkerülésére az ismeretlen e-mailek rutinból való kitörlése. Az on-line árveréseken való potyára fizetést pedig az egyre nagyobb számban feltűnő közvetítőszolgálatok segítségével lehet kikerülni – ezek visszatartják az ember kártyáján a pénzt, s csak akkor utalnak, amikor az áru tényleg megérkezik. A bankok is megtesznek mindent a csalások ellen: számos kártya alkalmaz egyszer használatos számokat internetes vásárlásra, nehogy aztán az eladó a mi kártyánkkal vásároljon tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.