Árverseny vagy hazardírozás a piacon?

Hazardírozás vagy ügyfélbarát árak? Kigazdálkodható, a költségeket lefedő tarifák vagy ámokfutás az árképzésben? – ezeket a kérdéseket egyre gyakrabban hallani a hazai biztosítási piac érintettjeitől, attól függően, ki melyik szekértábor tagja. Az új szabályozás miatt a cégeknek magasabb tőkekövetelményeknek kell megfelelniük. Rossz ómen, hogy emiatt és az alacsony díjak következtében Nyugat-Európában már több kisebb cég is csődöt jelentett. A hazai piacon új tendencia várható a kártérítésekben: növekedni fog a személyi, csökkenni a dologi károk aránya, s megjelenik a fájdalomdíj intézménye is.

Csákó Attila
2004. 06. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor hallani, hogy az uniós csatlakozás következtében jelentősen emelkednek majd a biztosítási piacon a díjak. Más hírek viszont arról szólnak, a bővítés és a verseny akár díjcsökkenést is hozhat. Az áremelkedést prognosztizálók álláspontjukat azzal támasztják alá, hogy Nyugat-Európában az ügyfelek a magyarországi díjak többszörösét fizetik ki, s ahhoz igazodik majd a honi piac is. A magasabb kinti árak magyarázata: ott az ingatlanok és ingóságok ára magasabb, mint hazánkban, továbbá a szolgáltatások tarifái is jócskán meghaladják a miénket. Ezáltal a megsérült vagy megsemmisült javak kijavítása, helyreállítása vagy pótlása többe kerül. A díjnövekedés irányába mutat, hogy a kártérítésekben minden bizonnyal egyre nagyobb arányban szerepelnek majd a személyi, s kisebb mértékben a dologi károk, és megjelenik majd a fájdalomdíj is. Jó példa erre, hogy amíg a nyolcvanas években a károk kilencven százaléka dologi, tíz százaléka személyi volt, addig manapság ez az arány 80:20 százalékra módosult. Ugyanakkor Nyugat-Európában a személyi károk aránya 35-40 százalék, így vélhetőleg itthon is erre a szintre tolódik majd el.
A díjcsökkenést prognosztizálók a jövőben tovább élesedő versenyre alapozzák állításukat. Egyes szakértők úgy látják, az európai piac jelentős társaságai már jelen vannak a honi piacon, ezért újak érkezése nem várható. Ugyanakkor a nagyok árnyékában egy-egy piaci szegmensre – nagy valószínűséggel a lakossági és a céges flották gfb-jére – specializálódó olcsó társaság jelenhet meg. Ma még kérdéses, hogy az uniós csatlakozással megnyílt lehetőségekkel hány ügyfél él majd. Az eltelt időszakban számtalan hír látott napvilágot arról, hogy például a szomszédos Szlovákiában jóval alacsonyabbak a tarifák. Ám a lakosság külföldi kötéseit a nyelvi akadályok nehezítik. (Az apró betűs részt sokan még magyarul sem olvassák el, nemhogy szlovákul.) Az adminisztrációs problémák is gátat szabnak, hiszen követelmény, hogy a jármű rögzítve legyen az állami regisztrációs rendszerben. Ráadásul a gfb-díjak északi szomszédunknál az előző egy év alatt csaknem 35 százalékkal emelkedtek. A határokon átívelő szolgáltatások volumene pedig – elemzők szerint – elenyésző lesz, hiszen az Európai Unióban ezen lakossági szolgáltatások aránya egy ezrelék alatt van. Ugyanakkor Ausztriában az 1995. évi uniós csatlakozást követő öt év alatt háromszorosára – 145-ről 396-ra – nőtt az országhatáron átnyúló szolgáltatást nyújtó biztosítók száma. A határfelettiség nagy valószínűséggel inkább a nagyvállalati biztosításokra lesz jellemző, ahol a globális vállalatok magukkal hozzák biztosítójukat.
Itthon a közelmúltban „árverseny” kezdődött a cégek között, amit egyesek pozitív folyamatnak, mások nem tisztességes piacszerzési lépésnek tituláltak. Ismeretes, egy-két kisebb cég jelent meg alacsonyabb kötelező biztosítási tarifával, amit a nagyobb társaságok dömpingárnak neveztek. Az Allianz Hungária Biztosító Rt. elnök-vezérigazgatója, Patai Mihály a közelmúltban ekképpen fogalmazott: két társaság hazárdőr módon szerzett ügyfeleket, ezáltal azok díjai még költségeiket sem fedezik. Így lépésük akár ellentétes lehet a biztosítási törvénnyel és az etikai kódexszel is, amely tiltja a kockázat lefedéséhez szükséges árnál kisebb díj alkalmazását. Más szakértők rámutattak: az uniós csatlakozást követően a biztosítókat leginkább érintő változás, hogy a cégeknek magasabb tőkekövetelményeknek kell megfelelniük. Az új szabályozás miatt 17-18 milliárd forint pótlólagos tőkére lesz szükségük. A biztosítási szektor nagyobb tőkeszükséglete három okra vezethető vissza: emelkedik a biztosítóknak előírt minimális biztonsági tőkeszükséglet, változik a nem életbiztosítási üzletág minimális szavatolótőke-szükségletének számítása, és változik az életág minimális szavatolótőke-szükségletének számítása is. Közülük legnagyobb hatása a társaságok részére kötelezően előírt, magasabb minimális biztonsági tőkenagyságnak van. Egy korábbi elemzés szerint a tőkehiány negyede a biztosítóegyesületeknél jelentkezik – ami jóval meghaladja piaci részesedésüket –, mivel az új szolvenciaszabályok szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást végző egyesületek minimális biztonsági tőkéjébe már nem lehet beszámítani a viszontbiztosítást. Egyébként ehhez hasonló folyamat már korábban lezajlott Nyugat-Európában, s a végeredmény, hogy például Olaszországban minden tizedik biztosító csődbe jutott, ezek állományát és kötelezettségeit a nagyobb társaságok vették át. A probléma ezért jelentős itthon is – emelték ki a szakértők, s véleményük szerint hasonló folyamat zajlik le rövidesen Magyarországon is.

Hazánkban 750-800 ezer autótulajdonosnak van cascója, míg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások száma eléri a 3,7 milliót. Cascót kötni érdemes, hiszen ma az átlagos kárösszeg eléri a 300-400 ezer forintot, s évente az autósok 13 százaléka töri össze gépjárművét.








Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.