Itthon is esélytelenek a hazai cégek

Gazdaságpolitikai lépéseket sürget a vállalkozások versenyképességének növelése érdekében a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Álláspontjuk szerint középtávú gazdaságfejlesztési programra van szükség. A hazai közbeszerzési gyakorlatot pedig kritikával illette az MKIK elnöke, Parragh László.

Csákó Attila
2004. 06. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország uniós csatlakozása után is maradt elég mozgástér a hazai vállalkozások versenyképességének javítására. A felzárkóztatás érdekében valamennyi lehetőséget ki kell használni, s mindent szabad, amit az EU nem tilt. Továbbá szükség van középtávú gazdaságfejlesztési programra – hangsúlyozta Parragh László. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke hozzátette: a versenyképesség növelése érdekében mérsékelni kellene a vállalkozói adóterheket. Az általános forgalmi adót 2006-ig 20, később 15-16 százalékra kellene mérsékelni, a személyi jövedelemadóban kétkulcsos rendszerre lenne szükség. A nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékfizetést pedig úgy kellene átalakítani, hogy a munkavállalók fizessék a nagyobb hányadot, nettó jövedelmük azonban az adómérséklés révén ne csökkenjen.
Parragh aláhúzta: a magyar vállalkozások támogatásának egyik eszköze lehetne, ha a közbeszerzésekben nagyobb lehetőséget kapnának. Követendő példaként Spanyolországot említette, ahol ezen kiírások mindössze tíz százalékát nyerik külföldi cégek. Ezzel szemben hazánkban már a kiírás fázisában kizárják a magyar cégeket a sikerből, s a honi vállalkozók csupán alvállalkozói munkát láthatnak el, jóval alacsonyabb összegekért. Így a nemrég elfogadott – EU-konform – közbeszerzési törvény inkább az EU-nak konform. Hozzátette, sok minden azonban nem a törvényen, hanem a hozzáálláson múlik. Parragh nem érti, hogy miközben számos magyar termék sikeres Európában, addig idehaza ezekből sem az önkormányzatok, sem az állam nem vásárol. Negatív példaként hozta fel a BKV Volvo buszainak beszerzését, miközben az Ikarus mentőövre vár.
Parragh aláhúzta: nem kedvez a versenyképességnek a hazai oktatás helyzete, struktúrája sem. Ezért a gazdaság igényeinek figyelembevételével a képzés is reformra szorul, s meg kell teremteni a gazdaság és az oktatás közös érdekét. Szintén a versenyképesség növelése érdekében fel kell gyorsítani a logisztikai központok kialakítását. Az alapprobléma nem a vámolással kapcsolatos májusi szoftverhiba, hanem az az elmaradt fejlesztésekben keresendő. Ugyanis az elmúlt években a csehek és a szlovákok – szemben hazánkkal – tetemes összegeket áldoztak logisztikai központok kialakítására, ahol a nem uniós országokból érkező áruk vámkezelése könnyedén megoldható. Az uniós regionalitással és támogatásokkal kapcsolatban az elnök kifejtette: közösségi tapasztalatok alapján tovább nyílhat az olló a fejlett és az elmaradott régiók között. Az uniós támogatásokban pedig a kohéziós alapokból 71,5 milliárd forintot feltétlenül meg kell pályázni, különben ezek a támogatások elvesznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.