Posta vagy cenzor?

Június 12-én, a kampánycsend ideje alatt nem kézbesíti a Magyar Posta azokat az újságokat, amelyekben a kampánycsendet sértő közlést észlel – erről értesítette a cég a kiadókat. A postai „vizsgálódást” a fideszes Répássy Róbert színtiszta cenzúrának tartaná, az OVB elnöke pedig egyértelművé tette: csak a választási bizottságok dönthetnek arról, sérült-e a kampánycsend. A posta szóvivője végül közölte: téves levelet küldtek ki.

Munkatársainktól
2004. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hasonlóan más újságokéhoz, lapunk kiadóját is levélben értesítette a Magyar Posta arról, hogy „június 12-én, a kampánycsend ideje alatt nem kézbesíti, nem kézbesítheti azokat a hírlapokat, amelyekben a kampánycsendet sértő közlést észlel”. A posta a választási eljárásról szóló törvény előírására hivatkozik a dokumentumban. Hozzáteszik: az esetleges kampánycsend-sértésért nem vállalnak felelősséget. A posta hírlapüzletágának illetékese érdeklődésünkre azt is elárulta: már konzultáltak a jogi szakértőikkel arról, milyen cikkek, illetve mellékletek sérthetik a kampánycsendet. Állította: a munkatársak „nem figyelték volna” a hírlapok címlapját vagy a hirdetéseket, ám „észlelés” esetén jelezték volna a jogsértést. Szerinte a megelőzés volt a cél, nehogy a céget vádolják a kampánycsend megsértésével.
*
A levelet aláíró Berkes György üzletágvezető röviddel később, némiképp módosítva a levélben foglaltakat, közölte: csak azokat a hírlapokat nem kézbesítik június 12-én, amelyek kampánycsendet sértő szórólapokat vagy mellékleteket tartalmaznak. Ehhez – magyarázta – az újságok tartalmát nem vizsgálják át. Néhány óra múltán a posta szóvivője, Tomecskó Tamás tévesnek, pontatlannak minősítve saját levelüket, azt ígérte: a napokban újabb levelet küldenek a kiadóknak, amelyben „pontosítják a vállalat hatáskörét”. Elmondta, a jogi osztály legfeljebb jelezheti a választási bizottságok felé a feltételezett jogsértést, de minden hírlapot kézbesítenek.
– Ilyennel még életemben nem találkoztam – jegyezte meg Rytkó Emília, az Országos Választási Iroda vezetője a posta levele hallatán. Közölte: nem tudja megmondani, jogában áll-e a postának megítélni, mi minősül kampánycsendsértésnek. Ficzere Lajos, az Országos Választási Bizottság elnöke azonban egyértelművé tette: csak az illetékes választási bizottságnak van joga arra, hogy a kampánycsend megsértését megállapítsa. A posta levelében olvasható azon kitétellel kapcsolatban, amely szerint nem vállalnak felelősséget a kampánycsendet sértő tartalmakért, Ficzere utalt arra: ilyenkor a kiadó a felelős.
Répássy Róbert (Fidesz) „az 50-es évek gyakorlatához hasonló, színtiszta cenzúrának” minősítette a posta felvetését. – A postának nincs joga vizsgálni a küldemények tartalmát, nem választási szerv, amely eldönthetné, mi az, ami sérti a kampánycsendet. A Fidesz jogi kabinetjének vezetője hozzátette: az intézkedés törvény- és alkotmánysértő, semmibe veszi a sajtószabadságot. Az SZDSZ-es Fodor Gábor és az MDF-es Horváth Balázs szintén azon az állásponton van: a postának nem áll jogában dönteni arról, kampánycsendet sért-e egy lap. – A posta egy szolgáltatásra szerződött, amelyet köteles végrehajtani. Egy kivétel van ez alól, ha az újság bűncselekményt valósít meg vagy annak elkövetésére hív fel, azonban a kampánycsend megsértése nem bűncselekmény – érvelt Horváth.
Wiener György (MSZP) kifejtette: újságoknak, kiadványoknak a postaládába történő bedobálása a törvény szerint kampánycsendsértést jelenthet. Amikor a posta nem vállalja a kézbesítést – mondta –, kísérletet tesz a törvény betartására. A politikus ugyanakkor elismerte, ez vitatható, mert így nem tesz eleget egy másik kötelezettségének, a küldemények eljuttatásának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.