Tízmilliárdtól eshetünk el

Tízmilliárdos nagyságrendű tranzitdíjtól eshet el Magyarország, ha a horvát parlament elfogadja a Horvát Jobboldali Párt beadványát az Adria–Barátság projekt felrúgásáról – jelentette a horvát HINA hírügynökségre hivatkozva az egyik hazai internetes szakportál. Az orosz olajmezőktől az Adriai-tenger partjáig húzódó vezetékrendszer kibővítéséről, illetve kétirányúsításáról korábban hat ország kötött megállapodást.

Erdősi Csaba
2004. 06. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és Horvátország 2002 végén, hosszas vita után döntöttek arról, hogy az Adria kőolajvezeték szállítási irányát megfordítják, és Százhalombattánál összekapcsolják a Barátság vezetékkel. Az építkezés révén az orosz olaj a Jukosz szamarai kútjaiból egyenest az Adria partjáig, onnan pedig tankhajókkal Amerikába – vagy a világ bármely kikötőjébe – juthatna. A tervek szerint a fejlesztés első fázisában évi ötmillió, pár éven belül pedig 15 millió tonna olaj szállítására lesz alkalmas a vezetékrendszer.
A horvát zöldek a kezdetektől ellenezték a beruházást, mondván, a hatalmas mennyiségű olaj ki- és berakodása Omisalij kikötőjében tönkreteheti az Adriai-tenger élővilágát, jelentősen visszavetve a halászatot és a turizmust. Érveik nyomán parlamenti vizsgálóbizottság alakult a kockázatok felmérésére; a kérdés komoly belpolitikai viharokat kavart, és a horvát kormány hiába írta alá végül a terv megvalósítását rögzítő szerződést, a döntésben valódi egyetértés nem alakult ki.
A szállításnak elvileg még az idén meg kell indulnia (korábban 2003 vége volt a céldátum), ám ha a horvát parlament elfogadja a kormányon lévő jobboldali párt indítványát, és az ország kiszáll a projektből, az komoly érvágást jelenthet a beruházóknak, a Barátság magyarországi szakaszát kezelő Mol például jelentős tranzitdíjtól esik el. A társaság korábban tonnánként és száz kilométerenként 64 centes szállítási tarifában állapodott meg, számítások szerint így az éves kiesés elérheti az ötvenmillió dollárt.
Egy esetleges horvát meghátrálás érzékenyen érinti a Jukosz olajtársaságot is. Kérdésünkre a vállalat magyarországi képviseleténél nem kívánták kommentálni a horvát híreket, ám azt kijelentették, hogy az Adria–Barátság projekt meghiúsulása nem jelentené azt, hogy exporttevékenységük veszélybe kerülne.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.