Koncesszióba az M7-est?

Az M7-es autópálya Budapest–Zamárdi közötti szakaszának koncesszióba adását javasolja egy kormány-előterjesztésben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) – értesült a Magyar Nemzet. A szaktárca elképzelései szerint 2005-ben minimálisra csökkentenék a díjmentes autópálya-szakaszokat, emellett jelentős összegeket különítenének el a koncessziós építésre és üzemeltetésre szerződtetett tanácsadó cégek kifizetésére.

Putsay Gábor
2004. 07. 02. 17:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koncessziós formában üzemeltetnék a korábban teljesen felújított, illetve kibővített M7-es autópálya Budapest és Zamárdi közötti szakaszát, ha a kormány elfogadja a GKM javaslatát. A konceszsziós pályázat előkészítését és lebonyolítását jogi, pénzügyi, műszaki és forgalmi tanácsadókat tömörítő konzorcium közreműködésével kívánja elvégeztetni a minisztérium, alapmunkadíj, illetve sikerdíj ellenében. A kormány számára készített előterjesztésben a minisztérium azzal érvel, hogy az M7-es koncesszióba adása hozzájárulhat a gyorsforgalmi úthálózat megvalósításához szükséges források előteremtéséhez. Ismeretes, hogy az M7-es autópálya említett szakaszát 2001 áprilisa és 2002 októbere között újíttatta fel az állam, ezenkívül megépült a Balatonaliga–Zamárdi között hiányzó fél autópálya is. Ha a kormány elfogadja a szaktárca javaslatát, az M5-ös autópálya mellett az M7-es már meglévő szakasza is koncesszióba kerül, és mint ismeretes, az M6-os autópálya Budapest–Dunaújváros közötti építését is ebben a formában hirdették meg. A koncessziós forma esetében a beruházótól, illetve az üzemeltetőtől az állam szolgáltatást vesz igénybe, viszont ezért évente rendelkezésre állási díjat fizet, ami a futamidőt figyelembe véve drágább az adófizetőknek, hiszen meg kell téríteni az elvárt hozamot, illetve a tőke költségét. Ismeretes ugyanakkor, hogy a koncessziós autópálya-építés a tanácsadó cégek nagy üzlete. Az M6-os új szakaszánál a teljes beruházási költség egy százalékát fizeti ki a tanácsadó cégeknek az állam. Figyelemre méltó az is, hogy miközben a GKM által összeállított kormány-előterjesztésben a költségvetést kímélő és a közpénzek felhasználását illetően költséghatékony megoldásokról tesznek említést, addig 2005-ben a lehetséges pótmunkákra és az M6-os déli szakaszainak építéséhez szükséges tanácsadói feladatok finanszírozására ötmilliárd forintot különítenének el.
Az állami kezelésű autópálya-hálózat fenntartásához és üzemeltetéséhez a díjbevételeken túl külön költségvetési támogatásra tart igényt 2005-ben a GKM, a díjmentes szakaszokat azonban minimálisra szeretnék csökkenteni. A szaktárca indoklása szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. 2004-es díjbevétele döntően a matricák értékesítéséből származik. Az ingyenes szakaszok kezeléséhez, az újak esetén a forgalomba helyezéskor szükséges egyszeri beruházások miatt, valamint az M5-ös koncessziós társaság részleges kivásárlásához felvett hitelek terheinek fedezetére 2005-ben 5,6 milliárd forint költségvetési támogatásra lesz szükség. Az idén összességében 23,2 milliárd forint áll az ÁAK rendelkezésére, ami elegendő az üzemeltetési és fenntartási feladatokhoz, az M5-ös hiteleinek a finanszírozásához, ám – az indoklás szerint – nincs pénz az üzemeltetést segítő beruházásokra. A tervek szerint 2005-ben állami támogatással együtt 27,5 milliárd forintból gazdálkodhat az ÁAK Rt. Szintén a tervek között szerepel, hogy a jelenlegi három helyett négy díjkategóriát – 3,5 tonna alatt, 3,5 és 7,5 tonna között, 7,5 és 12 tonna között, továbbá 12 tonna felett – állapítanának meg. A tizenkét tonna feletti járművekre bevezetnék az egynapos matricát kétezer forintos áron, viszont a nehézgépjárművekre meghatározott éves bérlet ára 190 ezer forintra emelkedne. Ugyanakkor csökkennének a tíz- és a harmincegy napos bérletek árai.
Ha a Pénzügyminisztérium is elfogadja a GKM javaslatait, 2005-ben 123 milliárd forintot költenek az országos közúthálózat fenntartására és fejlesztésére, 25 milliárd forintot különítenének el a jövőre induló új út- és hídfelújítási programra. Az idén az út-híd felújítási programban csak a leginkább balesetveszélyes szakaszok ideiglenes felújítása kezdődhetett meg. A szaktárca kiemeli: ha nem lesz elegendő pénz a tervezett munkákra – a fejlesztési igényekhez mérten – 2005-ben és 2006-ban kezelhetetlen helyzet alakulhat ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.