Horvát tenger a magyar helyett

Az autópályák feszített ütemű építése a horvát csoda titka: most már egy hétvégére is megéri leruccanni az Adriára, ami tovább gyengíti az amúgy is válságban lévő magyar tenger vonzerejét. A GfK Hungária Piackutató Intézet legutóbbi, utazási szokásokat felmérő kutatásából is az derül ki, hogy a magyarok legkedveltebb úti célja Horvátország.

2005. 07. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt tíz év alatt éppen tízszeresére nőtt a Horvátországba érkező magyar vendégek és az általuk eltöltött éjszakák száma. A tengerparti országban a legtöbb turistát Németországból fogadják, a rangsorban ezután Olaszország, Ausztria, Szlovénia, Csehország, majd pedig Magyarország következik – nyilatkozta lapunknak Skenderovic Marin, a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviseletének vezetője.
1999-ről 2000-re negyven százalékkal emelkedett a magyar turisták által eltöltött vendégéjszakák száma, tavalyhoz képest mintegy 13 százalékos a növekedés. Ez főképp annak köszönhető, hogy 1999-ben nagyon intenzív kampányt folytattak az ország népszerűsítésére. Skenderovic Marin szerint ma már elmondható, hogy Horvátország ugyanakkora szállodai kapacitással rendelkezik, mint a délszláv háború előtti időkben. Most zajlik az egykori állami hotelek privatizációja is, amiket sorra felújítanak.
Ugyanakkor nem az a cél, hogy a tengerpart gyökeresen megváltozzon, betonozott üvegcsodákat építsenek a vízhez – fejtette ki a képviselet vezetője.
Néhány évvel ezelőtt a horvátországi árak még jóval alacsonyabbak voltak, mint most. Ez főként azzal magyarázható, hogy még nem fejeződött be a háború utáni helyreállítás, ami a szolgáltatások színvonalán is meglátszott. Ma viszont nem érdekük a szolgáltatások árának csökkentése, mert egy ilyen lépés ugyan átmenetileg több turistát vonzana, de hosszú távon leértékelné a horvát tengerpart vonzerejét. Az idei július–augusztusi főidényben telt házzal megy az üzem. A leggyorsabban egyébként a családok fogadására berendezkedett magánszálláshelyek fejlődnek, e szegmensben tavaly is mintegy ötvenezerrel bővültek a férőhelyek.
A képviselet célja, hogy még több magyar turistát csábítson Horvátországba, ezért az úgynevezett hosszú hétvége kampányra fókuszálnak – tájékoztatott Skenderovic Marin. A program kulcsa az autópálya-építés, ami nemzeti kérdésnek számít Horvátországban. Egy időben tucatnyi, 10–15 kilométeres szakaszon zajlanak a munkálatok. Ahogy elkészül egy szakasz, azt azonnal bekapcsolják a forgalomba. Most már Splitig is eljuthatunk autópályán a magyar határtól, ezért várhatóan az eddiginél több honfitársunk választja majd úti célként a horvát tengerpartot. A heti munka után pár óra alatt leérhetünk a dél-dalmáciai kikötővárosba.
A tízéves horvát sztrádaprogram szerint 2008-ig 1500 kilométerre bővül az országban az autópálya-hálózat hossza. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy várhatóan egyre több magyar gondolja majd úgy: a horvát tengerpart megér egy hétvégi kiruccanást.




Csúcsdöntés az Adrián. A hazai internetezők háromnegyede tervez üdülést a következő három hónapban, külföldre 44 százalékuk kíván utazni – derül ki az NRC Piackutató júniusi felméréséből. A külföldre igyekvők fele autóval utazik – a legnépszerűbb úti cél pedig Horvátország. Hivatalos adatok szerint az év első felében két és fél millióan látogattak az Adriára – ebből 54 százalék júniusban –, ami ötszázalékos növekedést jelent. Az idei turistaidény minden jel szerint csúcsot fog dönteni: idegenforgalmi szakemberek szerint nyolcmillió vendégre lehet számítani. Dalmáciában 16, Dubrovnikban 17 százalékkal több a vendég, mint tavaly, a Kvarner térségében pedig ötszázalékos a gyarapodás, míg Isztrián ugyanennyivel kevesebben nyaralnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.