Az elmúlt tíz év alatt éppen tízszeresére nőtt a Horvátországba érkező magyar vendégek és az általuk eltöltött éjszakák száma. A tengerparti országban a legtöbb turistát Németországból fogadják, a rangsorban ezután Olaszország, Ausztria, Szlovénia, Csehország, majd pedig Magyarország következik – nyilatkozta lapunknak Skenderovic Marin, a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviseletének vezetője.
1999-ről 2000-re negyven százalékkal emelkedett a magyar turisták által eltöltött vendégéjszakák száma, tavalyhoz képest mintegy 13 százalékos a növekedés. Ez főképp annak köszönhető, hogy 1999-ben nagyon intenzív kampányt folytattak az ország népszerűsítésére. Skenderovic Marin szerint ma már elmondható, hogy Horvátország ugyanakkora szállodai kapacitással rendelkezik, mint a délszláv háború előtti időkben. Most zajlik az egykori állami hotelek privatizációja is, amiket sorra felújítanak.
Ugyanakkor nem az a cél, hogy a tengerpart gyökeresen megváltozzon, betonozott üvegcsodákat építsenek a vízhez – fejtette ki a képviselet vezetője.
Néhány évvel ezelőtt a horvátországi árak még jóval alacsonyabbak voltak, mint most. Ez főként azzal magyarázható, hogy még nem fejeződött be a háború utáni helyreállítás, ami a szolgáltatások színvonalán is meglátszott. Ma viszont nem érdekük a szolgáltatások árának csökkentése, mert egy ilyen lépés ugyan átmenetileg több turistát vonzana, de hosszú távon leértékelné a horvát tengerpart vonzerejét. Az idei július–augusztusi főidényben telt házzal megy az üzem. A leggyorsabban egyébként a családok fogadására berendezkedett magánszálláshelyek fejlődnek, e szegmensben tavaly is mintegy ötvenezerrel bővültek a férőhelyek.
A képviselet célja, hogy még több magyar turistát csábítson Horvátországba, ezért az úgynevezett hosszú hétvége kampányra fókuszálnak – tájékoztatott Skenderovic Marin. A program kulcsa az autópálya-építés, ami nemzeti kérdésnek számít Horvátországban. Egy időben tucatnyi, 10–15 kilométeres szakaszon zajlanak a munkálatok. Ahogy elkészül egy szakasz, azt azonnal bekapcsolják a forgalomba. Most már Splitig is eljuthatunk autópályán a magyar határtól, ezért várhatóan az eddiginél több honfitársunk választja majd úti célként a horvát tengerpartot. A heti munka után pár óra alatt leérhetünk a dél-dalmáciai kikötővárosba.
A tízéves horvát sztrádaprogram szerint 2008-ig 1500 kilométerre bővül az országban az autópálya-hálózat hossza. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy várhatóan egyre több magyar gondolja majd úgy: a horvát tengerpart megér egy hétvégi kiruccanást.
Csúcsdöntés az Adrián. A hazai internetezők háromnegyede tervez üdülést a következő három hónapban, külföldre 44 százalékuk kíván utazni – derül ki az NRC Piackutató júniusi felméréséből. A külföldre igyekvők fele autóval utazik – a legnépszerűbb úti cél pedig Horvátország. Hivatalos adatok szerint az év első felében két és fél millióan látogattak az Adriára – ebből 54 százalék júniusban –, ami ötszázalékos növekedést jelent. Az idei turistaidény minden jel szerint csúcsot fog dönteni: idegenforgalmi szakemberek szerint nyolcmillió vendégre lehet számítani. Dalmáciában 16, Dubrovnikban 17 százalékkal több a vendég, mint tavaly, a Kvarner térségében pedig ötszázalékos a gyarapodás, míg Isztrián ugyanennyivel kevesebben nyaralnak.