Kényszerpályán az ország

Beláthatatlan következményei vannak az országra nézve, ha a kiadások csökkentését nem hajtja végre a kormány: veszélybe kerül az euró magyarországi bevezetése, és elfordulnak hazánktól a magyar államadósságot finanszírozó külföldi befektetők – nyilatkozta lapunknak a múlt héten meghirdetett adóreformmal kapcsolatban Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke, aki szerint jövőre legalább 500 milliárd forintnyi valóságos, nem csak papíron létező kiadáscsökkentésre van szükség.

2005. 07. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazai és külföldi gazdaságkutatók meglehetős kétkedéssel fogadták a miniszterelnök által múlt hónapban bejelentett ötéves adóreformcsomagot. Ön szerint milyen mértékben szolgálják hazánk versenyképességét a javaslatok?
– Mi minden adócsökkentésnek örülünk, ám az igazat megvallva nem értem, hogy végül miért éppen ez a javaslat született meg. Úgy gondolom, a legkorábban életbe lépő intézkedésnek, a felső áfakulcs húsz százalékra történő csökkentésének csak igen korlátozott hatása lesz versenyképességünk szempontjából. A személyi jövedelemadó mérséklése sem képes érdemben a versenyképességünket növelni, hiszen a munkaadók a nettó munkabéreket veszik figyelembe: az adót a munkáltatók mindig úgy számolják, hogy az a munkavállalók és a kormány közötti „osztozkodás” része, azaz a személyi jövedelemadó a munkaadót nem érinti. Erről mindig éles vitáink voltak az éppen aktuális pénzügyminiszterrel.
Az adórendszer egyszerűsítése, valamint a munkabéreket terhelő adók, így például a társadalombiztosítási járulék csökkentése lényegesen jobban tudta volna növelni Magyarország versenyképességét. A szlovák és a román adórendszert a magyarországival összevetve elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy nálunk a rendkívül magas adók mellett roppant komplikált az adózás rendszere, s túlságosan nagy a bürokrácia. Amerikai befektetők panaszolták nemrég: igénylőlapot kellett kitölteniük ahhoz, hogy ki tudjanak tölteni egy másik igénylőlapot. Összességében elmondható tehát, hogy jobban tudnánk javítani versenyképességünkön, ha az egyszerűsítés irányába történnének intézkedések. Mivel a most meghirdetett program öt évre vonatkozik, egyelőre még azt sem tudni, melyek azok a pontok, amelyek végül megvalósulnak a javaslatokból. Ha az adóreform a következő években is folytatódni fog, akkor valószínűleg olyan lépésekre is sor kerül, amelyek a versenyképességünkön érdemben javítani tudnak.
– Legutóbbi nyilatkozatában az adóreform kapcsán a központi kiadások csökkentésének fontosságára hívta fel a figyelmet. Úgy fogalmazott, fontos, hogy a kiadáscsökkentések ne csak papíron valósuljanak meg. Valóban fennáll ennek a veszélye?
– Igen. Elég, ha csak az elmúlt évek gyakorlatára gondolunk, amikor a kormány több esetben a költségvetési kiadások csökkentését hirdette meg, ám ez végül mégsem történt meg. Hiába írt elő a büdzsé egy alacsonyabb kiadási szintet, ezt minden évben jelentősen túlléptük. A bevételek túltervezésével és a kiadások alultervezésével papíron könnyen elérhető egy kedvezőbb helyzet, ez a gyakorlat azonban hosszú távon fenntarthatatlan. Mivel az elmúlt években sajnos ezt a gyakorlatot követte a költségvetés, a veszély most már különösen naggyá vált. A hiánycél folyamatos túllépése az egész gazdaságpolitika hitelességét aláássa. Ebben a helyzetben, amikor Magyarország amúgy is komoly hitelességi problémákkal küzd, alapvető fontosságú, hogy a bevételcsökkenést előidéző adócsökkentések a kiadások mérséklésével párosuljanak. Beláthatatlan következményei vannak tehát az országra nézve, ha a kiadások csökkentését nem hajtja végre a kormány: veszélybe kerül az euró magyarországi bevezetése, s elfordulnak hazánktól a magyar államadósságot finanszírozó külföldi befektetők.
– Maradjunk még az euró bevezetésénél. Mennyire tartja megalapozottnak azokat az egyre szaporodó nemzetközi jelentéseket, amelyek a tavaly már két évvel kitolt 2010-es céldátumot is irreálisnak tartják, elsősorban a költségvetési fegyelem hiánya és a túlságosan magas hiány miatt? Vannak olyan külföldi pénzintézetek, amelyek 3-4 éves késést sem tartanak kizártnak…
– Egyszer véletlenül 2010 helyett 2100-at írtam le az euró magyarországi bevezetésének dátumára, remélem, nem ez lesz a valóság. De a viccet félretéve, a 2010-es csatlakozás jelenleg egy nagyon ambiciózus célkitűzésnek tűnik, nehezen lesz tartható, főleg ha azt vesszük figyelembe, hogy az euró bevezetéséhez amúgy is komoly költségvetési reformokat, a deficit radikális csökkentését kell teljesítenünk. Ha ehhez még a most bejelentett adóreform-intézkedéseknek a büdzsére gyakorolt mínusz 200 milliárd forintnyi hatását is hozzávesszük, akkor beláthatjuk: jövőre legalább 500 milliárd forintnyi valóságos kiadáscsökkentésre van szükség, s az ezt követő években is több száz milliárd forinttal kell mérsékelni a központi kiadásokat. A költségvetés jelenlegi helyzetének ismeretében azt kell mondanom, hogy a 2010-es magyarországi euróbevezetés nem lehetetlen, de nagyon-nagyon nehéz.
– Ezeket az aggodalmakat a nagy nemzetközi befektetőházak is megfogalmazták. A kormányzati válasz ezekre a figyelmeztetésekre mindig az az ígéret, amely szerint jövőre nem lesz választási költségvetés…
– Ez is jó lenne, bár önmagában kevés! Nehéz elhinni, hogy mindazon reformokat, amelyeket az elmúlt években elmulasztottunk, most egy csapásra pótolni tudjuk. Nehéz elhinni, de reméljük, hogy mégis így lesz.
– Ráadásul ezen a héten a magyar kormánynak el kell küldenie Brüsszelbe a deficitcsökkentő programját, mivel a magas hiány miatt tavaly óta úgynevezett túlzott deficiteljárást folytat ellenünk az Európai Unió. Mi jelentheti a kiutat?
– Az Európai Unió által szorgalmazott kiadáscsökkentést akkor is végre kellett volna hajtanunk, ha időközben nem születnek meg az adóreform-javaslatok. A helyzet tehát nemcsak azért súlyos, mert az adómérséklések jelentősen, a GDP majdnem egy százalékával lecsökkentik az állam bevételeit, hanem azért is, mert a jövő évre vállalt állami kötelezettségek elérik a GDP két százalékát. E kiadások a már elfogadott törvényekből következnek, amelyek útépítésekre és egyéb állami megrendelésekre vonatkoznak. Ráadásul a magántőke bevonásával megvalósuló úgynevezett PPP- programokat jelenleg az Európai Unió vizsgálja, s az a félelmünk, hogy ezeknek a valójában állami beruházásoknak nagy része vagy teljes egésze előbb-utóbb visszakerül majd a költségvetésbe. Ez pedig azt jelenti, hogy a következő évek költségvetéseinek mozgástere tovább szűkül.
A jövőbeli kötelezettségeket figyelembe véve tehát lehetetlen mérsékelni az államháztartás hiányát úgy, hogy a kiadásokat közben nem csökkentjük. Fenntarthatatlan, hogy miközben egyre növekvő kötelezettségeket vállalunk fel az elkövetkező évekre, addig érdemi kiadáscsökkentés nélkül mérsékeljük az adókat.
– Hol a legégetőbb a helyzet?
– A legnagyobb problémát az állami költségvetésből fizetett közalkalmazottak létszámának túlburjánzása jelenti, amely magában hordozza a rettenetesen nagy bürokráciát is. Az állami szektor létszámának racionalizálása természetesen érvényes a jegybankra is, amelynek mi folyamatosan eleget is teszünk.
– A hét végén fellángolt a vita az államadósságról is. Milyen veszélyeket hordoz magában az államadósságunk igen ütemes növekedése?
– Sajnos valóban nagyon gyorsan nő az államadósságunk, fenntarthatatlanul gyorsan. Az utóbbi években nemcsak az adósság állománya nőtt meg, de az államadósság GDP-arányos mutatója is romlott: 2001 végén még 52 százalékos volt az eladósodottság mértéke, ám ha a 2001-ben alkalmazott számítási módszer szerint számolunk, akkor a GDP-hez mért államadósság meghaladja a hatvan százalékos küszöbértéket. Tavaly az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat ugyan megengedte Magyarországnak, hogy változtasson a hiány kiszámításának módszerén, ám csak ideiglenesen. A számítás megváltoztatása ugyanis csak néhány évig és csökkenő ütemben tud „segíteni”. Épp itt a baj: 2010-ben, amikor az eurót szeretnénk bevezetni, már a régi módszertan szerint kell számolni, márpedig ha így haladunk, messze túl fogjuk lépni a hatvanszázalékos küszöbértéket.
– A múlt héten nemcsak az adóreform és az államadósság szerepelt napirenden, de a gazdasági miniszternek a kirobbanó formában lévő magyar gazdaságról szóló hirdetése is igencsak megosztotta a közvéleményt. Az egész oldalas hirdetés egyik grafikonja éppen azt hangsúlyozta, hogy a magyar gazdaság növekedése felülmúlja az uniós átlagot, tény ugyanakkor, hogy az új közép- és kelet-európai tagállamok tavalyi és idei első negyedéves teljesítményét nézve egyáltalán nem állunk fényesen. Hogyan teljesít ön szerint a magyar gazdaság?
– Az uniós átlaghoz képest valóban viszonylag jól állunk, ám a felzárkózó országok gazdaságai lényegesen gyorsabban bővülnek az uniós átlagnál, s az új közép- és kelet-európai uniós tagállamok közül a magyar gazdaság növekedési üteme az egyik legalacsonyabb. Tavaly a cseh és a magyar gazdaság bővülési üteme volt a leglassúbb, az idei első negyedévben pedig szintén a sereghajtók közé tartoztunk. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a jelenleginél gyorsabb lehetne a növekedés, ha a gazdaságpolitikában jobban kihasználnánk a lehetőségeinket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.