Kézzel írt történelem

A huszadik század magyar történelmének számtalan forrása közül a kevésbé ismertek közé tartoznak a szerzetesi közösségek által több kevesebb rendszerességgel vezetett háztörténetek. Sorozatunkban a ferencesek historia domusaiból válogatunk olyan részleteket, amelyek az elmúlt évszázad három nagy nemzeti válságának eseményeit igyekeznek megvilágítani: az első és a második világháborút, valamint a szerzetesrendek 1950. évi felszámolását.

MN
2005. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincsenek egységes szabályai a szerzetesi kolostorok háztörténetjegyzésének. Az obszerváns ferenceseknél a XVII. századtól kezdve írták le több-kevesebb rendszerességgel az egyes kolostorokat érintő fontosabb eseményeket, amikor a rendi vezetés Abraham Bzovius (1567–1637) támadásaival szemben elrendelte az összefoglaló rendtörténet megírását is. E történeti érdeklődés egyik eredménye az ír Lucas Wadding huszonöt kötetes nagy összefoglaló munkája lett, a másik pedig, hogy a XVII–XVIII. századtól kezdve számtalan kolostorban maradt fenn a folyamatosan, naplószerűen jegyzett háztörténet, a historia domus. Ezek az elsőrangú történeti források bizonyos mértékig reflektálnak a nagypolitika eseményeire is, de főként a zárdák életének fontosabb történéseit emelik ki.
A pécsi historia domus rendszeres vezetése sokszor elmaradt a rendház több száz éves története alatt, ilyenkor néhány évvel, évtizeddel később feljegyzések és korabeli dokumentumok alapján próbálták meg rekonstruálni a történteket. Az 1918–1921 közötti eseményeket is utólag írta le P. Ángyán Aurél (1861–1938), aki a pécsi és a máriagyűdi zárda egész történetének magyar nyelvű összefoglalását is elkészítette. Az alábbi válogatás a konvent történetének rendkívül érdekes szakaszáról készült. Az eredeti szöveget a könnyebb érthetőség kedvéért rövidítve, kisebb kihagyásokkal és stilizálva közöljük, de ügyelve arra, hogy a közölt részletekben a szűkebb és a tágabb környezet eseményei egyaránt képviselve legyenek. (F. Z.)
1918. Annuntiatio 1. éjjelén tartottunk a mi templomunkban először éjjeli szentségimádást a világháború megszűnéséért és a békéért.
1918. november 14. [A zárda lakói] aggódnak a pécsi noviciátus elhelyezése miatt. A kommün kitörésekor Szécsénybe szándékozták áthelyezni, de nem lehetett a cseh és tót zavargások miatt. Az elöljárók arra is gondoltak, hogy Nasicára [Szlavónia] kerül. Végre a dunaföldvári rendházat jelölték ki novícius zárdának. A provinciális megengedte, hogy Pécsett civilben is járhassanak a rendtagok a kommunista inzultusok elkerülése miatt. A generális sürgette a klauzúratörvény szigorú megtartását. Persián Ádám exferences, aki a pécsi zárdában volt novícius, s azután tanulmányai végzésére Axoniába küldötte a rendtartomány, a rendet elhagyva mint újságíró szerepelt Budapesten, most azonban a felforgató tábor agilis tagjává lett, s rá akarta bírni a provinciálist, hogy lépjen be a „Nemzeti Tanácsba”, és körlevélben szólítsa fel az egész provinciát a csatlakozásra. E levelet P. Hermann Hermenegild rendi titkár írta a haza és az egyház sorsa fölött érzett hazafias fájdalmában.

Pécs szerb megszállás alatt
Pécs 1918. november 14-én – a világháború befejezése után – került szerb megszállás alá. A szerb katonaság által megszállt terület élére csakhamar [délszláv] kormánybiztost neveztek ki, s így ez az országrész a szerb impérium alá került. A magyar helyi hatóságok és a munkásság erélyes ellenállása közben Magyarországon bekövetkezett proletárdiktatúra (április 1-jétől száz napig) a szerbeknek ürügyül szolgált az elnyomásra és a politikai megszállás fenntartására. A proletárdiktatúra bukása után pedig tárt karokkal fogadták az ide menekült magyar kommunistákat. A szerbek a kommunisták befolyása és vezetése alá jutott szociáldemokratáknak átengedték Pécs város egész közigazgatását, kik a város háztartását tönkretették, a polgárságot kegyetlenül megsarcolták, és az ellenséges megszállást öt évre meg akarták hosszabbítani, sőt kikiáltották a baranyai szerb–magyar köztársaságot.
A megszállás alatti nehéz helyzetet és szenvedéseket bőven megírták a napilapok, a Dunántúl külön könyvben is megjelentette. A pécsi zárda helyzetéről és magatartásáról azonban csak annyit jegyezhetünk fel, hogy lakói igen korrektül viselték magukat. Nem avatkoztak politikai ügyekbe, csendben és feltűnés nélkül végezték szerzetesi és lelkipásztorkodási kötelességeiket, s így nem adtak okot arra, hogy zaklassák, házkutatást rendezzenek, és üldözzék a zárdát. Az ellenséges megszállással kapcsolatos kellemetlenségeket, nélkülözéseket, aggodalmakat a zárda is érezte és viselte türelemmel, együtt a többi hívővel és polgárral.

Az 1919-es események
1919. május 6. Zichy Gyula gróf, megyés püspök saját kezű levele a pécsi zárdához: „Jelen súlyosan válságos időkben felette nagy szükségünk van Isten különös kegyelmére és oltalmára. Ezt pedig főképpen az imával szerezhetjük meg, mert hisz ő maga mondá: Kérjetek és megadatik nektek. Következnek a keresztjáró, kérő napok, üljük meg azokat nagyobb részvéttel, nagyobb buzgósággal, nagyobb áhítattal. Arra kérem tehát jelen soraimban Főtisztelendőségedet, legyen szíves gondoskodni, hogy a parókia hívei az idén különösen figyelmeztessenek a napok jelentőségére és fontosságára, főképpen a mai válságos időkben. Ha csak lehetséges, és valami közbe nem jön, magam is részt óhajtok venni ezekben az ájtatosságokban. Tudom, hogy a Páterek templomában mindig nagy hívősereg szokott az ájtatosságokon részt venni, de azért nem árt a figyelmeztetés, hogy nagyobb áhítattal és buzgósággal végezzék. Imáiba ajánlottan üdvözli szeretettel in Christo, Gyula püspök.”

1919. május 19-én tudatja a provinciális Fr. Nucsecz Márton halálát. Budapesten lakott, dolgai végzése miatt a budai Várban járt. Egy autó elütötte, és másnap belehalt sebeibe belső vérzés következtében. Ügyes és munkás testvér ment el közülünk, meleg, derűs nap áldozott le. Született Nagykanizsán 1844. augusztus 12-én. Ugyanott lépett a szerzetbe 1869. augusztus 5-én. A Ladislaita provincia tagja lett. Az ünnepélyes fogadalmat 1873. augusztus 5-én tette le. Édestestvére királyi tanfelügyelő volt Nagykanizsán, ő pedig az asztalosiparra adta magát. Huzamosabb ideig lakott a pécsi zárdában, nagyon vágyakozott pappá lenni… A pécsi teológiai tanárokkal jó viszonyban volt, kísérletet tett átlépni a klerikátusba is, de nem sikerült… Ezután már vágyait mérsékelte. Ügyes és hű adománygyűjtő volt, 1880-ban a zágrábi katasztrofális földrengés által ledöntött templomtornyunk újbóli felépítéséhez Fr. Simon Frigyessel bejárta Magyarország nevezetesebb városait, s így a jelenlegi gótikus torony felépítéséhez jelentékeny alamizsnát gyűjtött (1885). Úgyszintén 1890-ben, amikor szigetvári templomunk restaurálásához is serényen gyűjtötte az alamizsnát országos collectióval. A pécsi zárdában az ablaktokok, rámák, zsaluk mind az ő munkájának és szorgalmának emlékei. A „Felicitate quadam” bulla alapján a közös életet a pécsi zárdában fogadta el 1900-ban.

1919. június 23-án Unghváry Antal pécsi házfőnököt a tartományfőnök teljhatalmú „commissariusnak” nevezi ki a délvidéki zárdák fölött. Pesten ugyanis a kommün uralkodik, Pécs vidéke és a Bácska pedig szerb megszállás alatt áll, s így nem vizitálhatók a délvidéki zárdák.

Változtatások az istentisztelet rendjében
Klimó püspök úgy rendezte el az ünnepélyes plébániai misék és prédikációk rendjét, hogy ezek a Pécs belvárosa területén sorban egymás után következzenek. A szigeti külvárosban, tehát a mi templomunkban vasár- és ünnepnapokon a nagymise és prédikáció 8 órakor, a székesegyházban 9 órakor, a belvárosban pedig 10 órakor volt. P. Unghváry Antal alatt a litániát áttették délután 5 órára, majd később a prédikációt is áttették az esteli órákra, vagyis délután 5 órára.
1919-ben adta át P. Unghváry Antal házfőnök a Xavéri Szent Ferenc-kápolna adminisztrálását a pécsi jezsuita atyáknak. Ezt a kápolnát már 1699-ben is jezsuiták gondozták, tehát a história megújult.
Változások a rendház körül: 1919-ben adta el P. Unghváry Antal az utolsó kertparcellát, a mai konyhakert legvégső részét. Úgy mondják, nagy szükségben volt a zárda, és nem tudott más módon tüzelőanyagot beszerezni. A P. Antal által eladott kerti szakaszt egy régi fal határolta a kert végén. A jobb oldali sarokban még ott volt egy körülbelül 3-4 méter magas, 3-4 méter átmérőjű kőhalmaz, a régi várfal egyik sarokbástyájának maradványa.
A nagy istálló és vele az udvar egy része bérbe adatott P. Antal által a leszerelés után, 1918 végén vagy 1919 elején.

1920. A szerb megszállás második éve
Miután az ellenséges megszállás miatt a pécsi zárda is el volt szakítva a rendtartomány központjától, olyannyira, hogy még levél útján sem lehetett érintkezni a tartományfőnökkel, P. Unghváry Antal mint commissarius provincialis őrködött a pécsi zárda és a délvidéki zárdák fölött. Természetes, hogy a rendtartományi tanácsadó testületet sem lehetett összehívni, s így új helyezéseket sem lehetett eszközölni az átjutás nehézségei miatt. A pécsi zárdában sem történhetett nagyobb személyi változás. Az atyák maradtak, egy klerikus, Bajik Bonifác kilépett a rendből, P. Feisz Angelus novíciusmester pedig a klerikusokkal együtt elmenekült Gyöngyösre a teológiai tanfolyamok folytatása végett. Helyette az isteni kegyelem hozott egy másik atyát: Schmiedt Béla pécsi címzetes kanonok belépett a rendünkbe. 1856. augusztus 2-án született, 1881-ben szentelték pappá. Ez a férfiú, akit paptársai még a püspökkel szemben is „erős akaratúnak” ismertek, az isteni kegyelem hatása alatt, szívében érzett hivatását követve, fejét Szent Ferenc szelíd igájába hajtva, mint engedelmes novícius vette magára a rend szegény kámzsáját.
1921. A szerb megszállás harmadik éve. Pécs felszabadulása a szerb megszállás alól
1921. augusztus 22-én 6 órakor az Árpád-tetőn felállított diadalkapun keresztül bevonult a magyar nemzeti hadsereg első százada a három évig idegen járom alatt sínylődő Baranya földjére.
Az elővédcsapatokat a budai külvárosi vámnál diadalkapu fogadta. A diadalkaputól kezdve az utak mentén Pécs város egész lakossága ott szorongott. Pécs városa nevében Pintér Ferenc árvaszéki elnök üdvözölte Maxon tábornokot és a bevonuló csapatokat. Ruzsinszki Béla a polgárság nevében mondott üdvözlőbeszédet. Ezután a csapatok a Zsolnay Vilmos utcán, az Irányi Dániel téren, a Kossuth és a Király utcán át a Széchenyi térre vonultak. Az emberek sírtak örömükben, a házakon, az ablakokban zászlók, drapériák, virágok jelezték az örömet.
A Széchenyi téren Maxon tábornok tett jelentést Soós altábornagynak, majd a belvárosi templomból a klérussal teljes egyházi díszben Zichy Gyula gróf, megyés püspök vitte baldachin alatt az oltáriszentséget a Szentháromság-szobor előtt lévő oltárhoz. A szentségi ének hangjai után a megyés püspök lélekbe markoló, nagy hatású beszédet intézett a katonákhoz. A Genitori után a megyés püspök áldást osztott az oltáriszentséggel, majd a körmenet visszaindult a belvárosi plébániatemplomba. Eközben a toronyban tárogatón felzendült a Himnusz: „Isten, áldd meg a magyart…”
Még el sem hallgattak az utolsó akkordok, amikor a pécsi polgári daloskör dallal kezdte köszönteni a nemzeti hadsereget. Ezalatt Nyári Pál református lelkész mondott imát, és megáldotta a pécsi helyőrség nemzeti zászlóját! Utána Baldauf Gusztáv lutheránus lelkész áldotta meg a zászlót, majd Oberhammer Antal polgármester-helyettes üdvözölte az altábornagyot. Következett a „Máriás zászló” felszalagozása: Zichy Lujza grófnő kötötte az első szalagot a zászlóra a Mária-kongregáció és a pécsi hölgyek nevében.
Végre megtörtént a város átvétele a szerbektől! Déli 12 órakor Maxon Lajos tábornok vette át a várost. Az átvétel úgy történt, hogy Maxon tábornok Gosset angol ezredes és Foesten angol őrnagy jelenlétében a városházán aláírta az átadási jegyzőkönyvet. Azután a csapatok tisztelegtek, és elvonultak a Széchenyi térről. A Széchenyi téren már nem volt látható szerb katona!
Megértjük, hogy a nemzeti hadsereg bevonulásakor sírtak az emberek örömükben, s örömük jeléül házaikat fellobogózták nemzetiszínű zászlókkal, ablakaikat drapériákkal és virágokkal díszítették fel. Mert ki ne örülne azon, hogy felszabadult a kommunista, szociáldemokrata és az ellenséges szerb megszállás alól?

1921. augusztus 30. Tábori hálaadó szentmise és Zadravecz István prédikációja
Már kora reggel megindult a város a nagy katonai gyakorlótérre, ahol fél kilenc órára felsorakozott a katonaság, a csendőrség és a rendőrség. Az északra néző nagy tribün nyugati végén derékszöget alkotva és kelet felé irányítva, tehát észak–dél irányban állott a fegyveres erő. Vele és a tribünnel szemben, a négyszög keleti és északi oldalát képezve gyülekezett a közönség, mely sűrűn hullámzott ki a városból. Majd ugyanide vonultak fel tömött négyes sorokban – bányászokkal az élükön – a keresztényszocialisták, a legényegyletiek, az ipartestületiek, az iparosszövetségiek, vasutasok, postások, a pécsi és bányásztűzoltók, a pécs-baranyai vendéglősök, a fűszeresek, a ’48-as asztaltársaság – mindegyik csoport a saját testületi zászlójával.
Kevéssel kilenc óra előtt a tömeg lelkes éljenzése között berobogott az üres négyszögbe Soós altábornagy tisztikarával és egy szakasz huszárral. Végigszáguldott a tribün és a csapatok előtt, földig hajoltak a zászlók…
Ezután megérkezett Zichy Gyula gróf, megyés püspök Mosonyi Dénes kanonokkal és Ákos István szentszéki jegyzővel. A tér közepén álló, zöld ágakkal félig körülvett oltárhoz lépett. Végül fél tíz tájban érkezett meg a budapesti vonat, amely Zadravecz István tábori püspököt hozta. Alig pár perc, és az „Új Kapisztrán” megjelent a téren P. Szabó Pius titkárával. A két püspök, Zichy és Zadravecz meleg örömmel üdvözölte egymást. És most jött a szentmise, a végén áldás a szentséggel és a Te Deum. És akit mindnyájan vártunk, hogy halljunk, a mi „Új Kapisztránunk”.
Végre fellép az alacsony szószékre. Most kezd csak kibontakozni előttünk. Itt az ő igazi helye, itt elemében érzi magát. Itt érvényesül legszebb harmóniában a szép piros ifjúság a főpásztori komolysággal, a kemény katonaság az atyai szeretettel, az apostoli szerénység a hivatali méltósággal. Körülnéz, és elkezdi azt a szentírási idézetet, amellyel a mai szentmise is kezdődött, amelyben szó van a rabságról, de Isten útján a szabadulásról is.
És mi körülállók hallgatjuk, és kezdjük megérteni, hogy miként tudta a fiatal, alig 36 éves szegedi házfőnök magához vonzani a kommün és a francia megszállás alatt éjjeli tanácskozásra a menekült tiszteket! Miként tudta a szegedi alsóváros polgárait és az elszórt tanyák gazdáit titokban, civil ruhában felkeresve feltüzelni, fellelkesíteni, hogy adott jelre mind készen legyenek! Miként merészelt az olcsó halál idején bemenni a szovjet direktóriumba, és ott, saját barlangjában megfricskázni az éhes, vad tigris orrát, és odakiáltani neki: „Ha pedig bárkinek bántódása lesz a városban, harmincezer embert hozok rátok!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.