Megtiltották az űrsiklók repülését

Felszállási tilalmat rendelt el a NASA az űrsiklóflottának, miután tegnap kiderült, hogy a Discovery szigeteléséből a keddi felbocsátáskor jóval nagyobb darabok váltak le, mint azt kezdetben gondolták. A tilalom addig tart, amíg sikerül kidolgozni a törmelékek leválását megakadályozó technológiát. A Discovery közben landolt a Nemzetközi Űrállomáson.

MN-összeállítás
2005. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szállhatnak fel az amerikai űrsiklók, amíg a fellövéskor róluk leváló törmelékek okozta veszélyeket nem sikerül kiküszöbölni. A NASA azután döntött így, hogy a floridai Kennedy Űrközpontból kedden elindított Discovery startját megörökítő felvételek azt mutatták: a manőver alatt nagy darabok szakadtak le az űrrepülőgép szigeteléséből – adta hírül a BBC.
A NASA hónapokat töltött azzal, hogy átalakítsa az üzemanyagtartály szigetelését, és több száz millió dollárt fordított a Columbia űrsikló katasztrófája után a tőle megkövetelt biztonsági intézkedésekre. Szerdán még azt állították, hogy a négy centimétert sem éri el a szigetelésből letört darabka hosszúsága. Tegnap viszont közölték: az üzemanyagtartályról lerepülő egyik törmelék 84 centiméter hosszú, csaknem 36 centi széles és 20 centi vastag lehet, és csaknem fele ekkora a másik, amely az orrfutómű zárólemezének közelében vált le. Megállapították, hogy két hővédő csempe is megsérült.
Bill Parsons programigazgató elismerte: az űrsikló biztonságáért felelős csapat nem végzett kifogástalan munkát, de tagadta, hogy az űrhajósok élete veszélyben forgott volna a start utáni percekben. A NASA mérnökei hangsúlyozták: igaz, hogy 2003 februárjában a Földre visszatérő Columbia űrsikló felrobbanását éppen egy levált szigetelődarab okozta, de az bőrönd nagyságú volt. A CNN szerint a mérnökök a hővédő csempék károsodását sem tartották jelentősnek.
Az indításkor készült felvételeken látszik, hogy egy madár is nekicsapódott a tanknak, de a szakemberek szerint a sikló sebessége akkor még nem volt akkora, hogy az ütközés kárt tehetett volna benne.
Az űrkutatási ügynökség vezetői azonban most már úgy ítélték meg: nem vállalható az újabb baleset kockázata, és egyetlen űrsikló sem szállhat fel, amíg nem garantált, hogy a járművek nem hullajtják el darabkáikat a fellövéskor.
Mivel a NASA mérnökei szerdán még azzal védekeztek, hogy a minimálisra csökkentették a törmelékek leválásának kockázatát, de ez idő szerint kiküszöbölni nem tudják, a Discovery asztronautáiért szükség esetén sem indulhat el a közeljövőben az Atlantisz űrsikló, amelynek a vészforgatókönyv szerint a mentőhajó szerepét szánták.
A Columbia végzete óta a Discovery az első űrrepülőgép, amelynek felszállását engedélyezték, a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) azóta kizárólag az orosz Szojuz és Progressz űrhajók hozzák-viszik a legénységet és a felszereléseket. A NASA-t ezért presztízsokok is kényszerítették, hogy újraindítsa a jelek szerint még mindig kiérleletlen űrsiklóprogramot. Lehetséges azonban, hogy a másodszor is elrendelt repülési tilalom miatt Amerika ismét kénytelen lesz igénybe venni az orosz segítséget.
A Discovery tegnap sikeresen landolt az ISS-en, ahol a hét űrhajós a Földről továbbított képek segítségével tüzetesen megvizsgálja majd az űrjárművet. Így néhány napon belül eldőlhet, javításra szorul-e a sikló, és hogy képesek-e megbirkózni a feladattal az utasai. A Discoverynek augusztus 7-én kellene visszatérnie Floridába.

Száguldó habdarab. A nagy külső tartályba folyékony hidrogént és oxigént töltenek, amely pillanatnyilag a legjobb hatásfokú hajtóanyag. Az alacsony hőmérsékletű anyag viszont a földi környezetben gyorsan párologna, ha a tartály külső falát nem vonnák be könnyű, de kitűnő hőszigeteléssel. Ennek a hungarocellhez hasonló anyagnak egy darabja vált le most, és a Columbia két és fél évvel ezelőtti emelkedésénél is. A CAIB (a Columbia megsemmisülésének okait vizsgáló bizottság) számítógépes modellezéssel állapította meg, hogy a hab közvetlenül leválása előtt az űrrepülőgéppel azonos sebességgel, vagyis csaknem 2510 kilométerrel haladt óránként. Leválása után óránként 1640 kilométerre lassult le 0,2 másodperc alatt. A Columbia tehát 870 kilométeres óránkénti sebességgel nekirepült a habdarabnak. A Discoveryt már korábban is érte madárbaleset. Már kint állt a starthelyen az űrrepülőgép 1995 májusában, amikor egy harkálypár megdézsmálta a nagy tartály hőszigetelését. Az eset bebizonyította, hogy az űrrepülőgépek védelmére felszerelt műbaglyok és riasztók nem mindig működnek. (SKY)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.