Miénk ez a cirkusz

Állítólag minden egy repülőgép fedélzetén kezdődött. Bernie Ecclestone Moszkvából tartott hazafelé, ahol a számára merőben szokatlan helyzettel volt kénytelen szembesülni: valami nem úgy történt, ahogyan ő szerette volna. Nem tudta nyélbe ütni, hogy első kelet-európai helyszínként az orosz fővárost kapcsolja be a Forma–1-be. Ha igaz, Ecclestone a gépen hazafelé megkérdezte, éppen merre járnak, és amikor megmondták neki, hogy Magyarország felett, a fejében máris megszületett a Magyar Nagydíj ötlete. Mindennek valamivel több mint húsz éve. És a hét végén már a 20. futamot rendezik a mogyoródi Hungaroringen.

2005. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez persze egyáltalán nem magától értetődő, mert a Forma–1-ből jóval könynyebb kikerülni, mint oda becsöppenni. Hogy ne menjünk messzire, hol van már a Osztrák Nagydíj, pedig a sógoroknak csak volt egy Niki Laudájuk, aztán meg egy Gerhard Bergerük, mégse tudták magukat bebetonozni a száguldó cirkuszba. Ugyanakkor a Hungaroringről Isztambulba költözik a mezőny, az 1. Török Nagydíjra, októberben Sanghaj másodszor lesz házigazda, mint ahogy áprilisban Bahrein is másodszor volt az.
A Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone – nem hivatalos szóhasználattal élve az F–1 teljhatalmú ura – már az 1980-as években ráérzett, hogy nyitnia kell, és az igazi nyitást az jelentené, ha az akkor még meglévő „vasfüggöny” mögé sikerülne belépnie. A brit üzletember terveiben Kína, a Szovjetunió, majd Jugoszlávia szerepelt, de végül is Rohonyi Tamás magyar származású barátja tanácsára Magyarország felé fordult a figyelme. Amitől persze még a repülőgépes sztori is igaz lehet.
Villámgyors érdeklődés, villámlátogatás után Budapestre, majd a fővároshoz közeli Mogyoródra esett Ecclestone választása. A versenypálya rekordidő, nyolc hónap alatt készült el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, október 1-jén kezdődtek meg a munkálatok, 1986. március 24-én pedig egy motorversennyel, amelyet Drapál János emlékére rendeztek, már fel is avatták a Hungaroringet. Ugyanebben az évben, augusztus 10-én pedig az első Forma–1-es futamra is sor került.
Ami a hátteret illeti, a pályát a Forma–1 Gazdasági Társaság építette, és az első öt évben ennek az évente változó elnöke gyakorolta a vezetői jogokat. Az első ötéves ciklus vége egybeesett a magyarországi rendszerváltozással, és az anyagi nehézségeket áthidalandó az állam a pályát öt évre bérbe adta Ecclestone-nak, aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését. A konstrukció azonban igazából egyik fél számára sem vált be. Így 1994-ben tárgyalások kezdődtek Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Rt. akkori elnöke, Berényi János között. Ezek eredményeképp a versenypálya tulajdonosi viszonyai 1995-re rendeződtek, és azóta a Hungaroring Sport Rt. gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat. S a tavaly meghosszabbított kontraktus értelmében úgy számolhat, hogy 2011-ig minden évben lesz Magyar Nagydíj.
Megrendezése bizony nem olcsó mulatság, ám a magyar állam, felismerve a verseny imázsépítő hatását, máshoz nem fogható reklámértékét, hasonló léptékű támogatást nyújt a Hungaroring Sport Rt.-nek: 2003-ban 2,85, 2004-ben 3, idén pedig 2,64 milliárd forintot. Ennek jelentős, üzleti titokként kezelt része licencdíjként azonnal tovább vándorol Bernie Ecclestone cégéhez, a Formula One Managementhez (FOM).
A verseny rendezése, éppen a licencdíj kifizetése miatt, önmagában nem lehet nyereséges, ez azonban mindenhol így van. Szakértők szerint a Forma–1 a világon sehol sem üzlet a rendező számára. Ellenben nyereséges az adott vendéglátó országnak makrogazdasági szinten, és kétségbevonhatatlan a rendezvény hazai és nemzetközi kommunikációs haszna.
A bevétel egy része kétségkívül „láthatatlan”, és a versenyre idelátogató külföldiek jóvoltából az idegenforgalomban realizálódik – a fővárosi szállodák a Magyar Nagydíj idején hagyományosan telítettek –, a kiadási oldalra azonban a licencdíjon túl is további kemény számlák kerülhetnek. Mást ne mondjunk, a húsz évvel ezelőtt épült Hungaroringnek folyamatosan meg kell felelnie a változó követelményeknek. Ennek szellemében a pálya az utóbbi években jelentős fejlesztésekkel gyakorlatilag újjáépült.
A Hungaroring természetes völgyben fekszik, s karéj formájában ötvenhektáros lelátórész öleli körül. Ezen kiváló természeti adottságok miatt a versenypálya 80 százaléka belátható a nézőtér bármely pontjáról. Ezért is hívják „lapos tányérnak”, mint hogy a nézők egy képzeletbeli tányér szélén ülnek, és onnan kísérhetik figyelemmel a versenyeket. Igazából egy a gond a pályával, nevezetesen, hogy kevés a lehetőség az előzésre. Az aszfaltcsík teljes hossza az 1986-os átadáskor 4013,786 méter volt. 1989-ben egy kanyarkombináció átvágásával, ezáltal egy járulékos előzési lehetőség biztosításával gyorsabb lett, hossza azonban 3968 méterre csökkent. A legjelentősebb munkálatok 2003-ban zajlottak, mintegy egymilliárd forintos beruházással. Bernie Ecclestone kívánságának megfelelően a célegyenest 586,3 méterről 788,9 méterre hosszabbították, s az egyenes végén levő kanyaron is módosítottak, hogy a kifékezéseknél újabb lehetőség nyíljon az előzésekre. Alakítani kellett a másik neuralgikus pontnak számító 12-es kanyaron is, ahol az évek során rendszeressé váltak a pályaelhagyások. A Hungaroring aszfaltcsíkjának a hossza jelenleg 4381 méter, s a Magyar Nagydíj 70 körös, azaz a pilótáknak 306,663 kilométert kell megtenniük.
Az első Magyar Nagydíjat Nelson Piquet nyerte 1986-ban, és a brazil a Williams-Hondával a következő évben is első lett. A Hungaroringen azonban a legeredményesebb versenyző titulusához négy győzelem kell, ami Michael Schumachernek van meg. A németek hétszeres világbajnoka, aki most a Ferrari gyengélkedése miatt nem számít esélyesnek, 1994-ben még a Benetton-Forddal nyert, 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben viszont már a maranellóiak tűzpiros torpedójával. Három győzelmet könyvelhetett el nálunk a brazil Ayrton Senna, aki 1988-ban, 1991-ben és 1992-ben egyaránt a McLaren-Hondát kormányozta be első helyen a célba. Piquet mellett még két duplázó akad: a kanadai Jacques Villeneuve (1996, ’97 – Williams-Renault) és a finn Mika Häkkinen (1999, 2000 – McLaren-Mercedes). Emlékezetes a brit Nigel Mansell (Ferrari) 1989-es diadala, valamint a 2003-as verseny is, amelyen a világbajnoki pontversenyben idén szinte behozhatatlan előnnyel vezető spanyol Fernando Alonso (Reanult) élete első Forma–1-es győzelmét aratta. Az akkor 22 éves Alonso a Forma–1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett! Sikerét követően, fél hatkor telefonon felhívta I. János Károly spanyol király is, hogy meleg hangon gratuláljon történelmi bravúrjához.
De a két évvel ezelőtti futam számunkra is történelmi jelentőségű, ugyanis Baumgartner Zsolt első magyar F–1-es pilótaként indulhatott el a versenyen, a Jordan-Ford tesztpilótájaként az edzésen kisebb balesetet szenvedett ír Ralph Firman helyére ugorhatott be. Baumgartner a 35. körig volt versenyben, ekkor motorhiba miatt ki kellett állnia. Ejtsünk szót a tavalyi futamról is, amelyen Schumacher gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratott, s a szezonban a tizenkettedik sikerét könyvelhette el! Az utolsóként, tizenötödik helyen célba érkező Baumgartner, aki immár a Minardi-Cosworthban ült, öt kört kapott a némettől.

Készültségben. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság több mint 1500 rendőr részvételével biztosítja a Magyar Nagydíjat. A verseny biztonságos lebonyolításában a közlekedésrendészet munkáját a légirendészet, kutyás és lovas szolgálat, valamint a polgárőrség és a határőrség segíti. A szokásoknak megfelelően szombaton és vasárnap német rendőrök is teljesítenek szolgálatot. A vendégek a ring területén négy helyen tehetnek panaszt, illetve feljelentést. Sokak számára fontos lehet, hogy a Hungaroring Sport Rt. és a Volánbusz Rt. az érvényes jeggyel rendelkező nézők számára mindhárom nap ingyenes utazást biztosít Budapesttől a versenypályáig és vissza. A buszok az Árpád híd pesti hídfőjétől indulnak, s vasárnap 7.30-tól 11.00-ig öt-tíz percenként járnak. A pálya az Örs vezér teréről a gödöllői HÉV-vel is megközelíthető, az út hozzávetőleg fél óra, s bár létezik Hungaroring elnevezésű megálló is, célszerű inkább a Szilasligetnél leszállni.



Hét végi program

Péntek
9.30–10.00 GP2-es edzés
11.00–12.00 Formula–1-es 1. szabadedzés
14.00–15.00 Formula–1-es 2. szabadedzés
15.30–16.00 GP2 időmérő edzés
16.30–17.15 Porsche Szuperkupa edzés

Szombat
09.00–09.45 Formula–1-es 3. szabadedzés
10.15–11.00 Formula–1-es 4. szabadedzés
11.25–12.10 Porsche Szuperkupa időmérő edzés
13.00–14.00 Formula–1-es időmérő edzés
14.45–15.45 GP2-es verseny (42 kör)

Vasárnap
10.00–10:45 GP2-es verseny (28 kör)
11.25–12.00 Porsche Szuperkupa verseny (19 kör)
12.45–13.15 Formula–1-es rajtrács-
ünnepség
13.46 Himnusz
14.00 Formula–1-es Marlboro Magyar Nagydíj (70 kör)



Zsebbe vágó szórakozás. Az 1986-os Magyar Nagydíjra 260 ezren látogattak ki a három nap során, nyilván az újdonság varázsa miatt is. Ma már ekkora érdeklődéssel azon egyszerű oknál fogva sem számolhatunk, hogy a kezdetben bőséggel meglevő állóhelyek jelentős részére tribünök épültek, emelve a komfortot, viszont csökkentve a pálya befogadóképességét. A Magyar Nagydíjra az utóbbi években hozzávetőleg 160 ezer jegyet értékesítettek, idén viszont óvatos becslések szerint csak 120 ezren látogatnak ki a Hungaroringre. Az okok között első helyen a Ferrari és Michael Schumacher gyengébb szezonját említhetjük, ami jelentősen kihat a Németországból érkezőkre. S az utóbbi években megszokott, augusztus 20. körüli időponthoz képest a július 31. is kedvezőtlenebb a nemzetközi versenynaptárban. Bár a Magyar Nagydíjon a belépőjegyek jóval olcsóbbak, mint például a hockenheimi futamon, a hazai közönség számára komoly kiadást jelentenek. Egy 18 éven aluli F–1-es rajongónak 17 eurót (4300 forint) kell leszurkolnia, ha állóhelyről beéri a pénteki két szabadedzés megtekintésével. Ha a futamra kíváncsi, az 50 euróba kerül (12 500 forint). A felnőtteknek ez legkevesebb 100 euróba (25 000 forint), de a Gold tribünön már 260 eurót (65 000 forint) kell fizetni egy átlagos ülőhelyért. Amennyiben egy
négytagú család (két felnőtt, két gyermek) megelégszik a legalacsonyabb kategóriájú ülőhelyre szóló jegyekkel, akkor 600 eurós, azaz 150 ezer forintos kiadással számolhat. S jól teszi, ha szendvicseket és üdítőt otthonról visz magával, mert a piknikezés újfent horribilis öszszegbe kerül. Egy pár virsli vagy egy korsó sör tavaly 1000 forintba került, külön-külön; nem csoda hát, hogy a lelátó nem a magyar szótól hangos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.