A MÁV a Stadlerra tett

Aláírta a szerződést a MÁV és a Stadler az elővárosi motorvonatok szállításáról, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) azonban még felülbírálhatja a pályázat eredményét. A MÁV szerint a Stadler kedvezőbb ajánlattal nyert a tenderen.

Putsay Gábor
2005. 08. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A svájci Stadler Bussang AG-vel írt alá tegnap szerződést a MÁV Rt. harminc elővárosi villamos vonat szállításáról és harmincéves karbantartásáról, ám biztosat még most sem lehet tudni motorvonatügyben. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter utasítására csak feltétellel írhatták alá a felek a szerződést. Bekerült ugyanis egy olyan passzus, amely szerint a szerződés akkor lép hatályba, ha a MÁV a finanszírozási szerződést is aláírja az illetékes pénzintézettel, és ha a KDb sem minősíti az eljárást és az azt lezáró döntést jogsértőnek. Ezzel viszont a labda ismét a KDb térfelére került, amely eddig a vesztes Bombardier beadványát követően két alkalommal nyilvánította semmisnek a MÁV eredményét. Ismert: a MÁV legutóbb harmadszorra is a Stadlert hozta ki győztesnek, a Bombardier a keresetét ismét eljuttatta a KDb-hez.
*
A MÁV Rt. a szerződés tegnapi aláírását azzal indokolta, hogy a döntőbizottság a törvényben meghatározott nyolc napon belül nem emelt kifogást a MÁV immáron harmadszorra kihirdetett eredménye ellen. A vasúttársaság augusztus 4-én harmadik nekifutásra is a Stadlert hozta ki győztesnek, miközben a Bombardier ajánlatát érvénytelenítette. A kanadai–német cég ugyanis második és harmadik ajánlatában a járművek karbantartási és tisztítási költségeire évente és ülőhelyenként egy eurócentet határozott meg, amely a MÁV szerint nem felel meg a valós költségeknek. A MÁV tegnap közleményében tudatta: a Stadler járművei korszerűbbek, ráadásul összköltség tekintetében – a motorvonatok ára és harmincéves karbantartásuk költségei – a svájci cég 13 milliárd forinttal olcsóbb versenytársánál.
Mindezek az érvek azonban eddig nem hatották meg a KDb-t, a Bombardier beadványát követően a bizottság tagjai arról döntöttek, hogy augusztus 26-án ismételten meghallgatják a felek képviselőit, döntés pedig szeptember elején várható. Abban az esetben viszont, ha ismét helyt ad a Bombardier kérelmének a KDb, a szerződés sem léphet hatályba, ami a motorvonatok szállítását tovább késlelteti.
A MÁV az eredeti tervek szerint 2006 tavaszán állítaná forgalomba a harminc motorvonatot, a járművek Budapest Déli pályaudvarról a pusztaszabolcsi, székesfehérvári és tatabányai elővárosi vonalakon közlekednének. Iparági normák szerint viszont az első járművek leszállítása is tizenkét hónapot vesz igénybe, annak ellenére, hogy mindkét pályázó esetében megkezdődtek a mérnöki és technológiai előkészületi munkálatok. Ugyanígy létre kell hozni egy komplett javító- és karbantartó bázist – az új központ a használaton kívüli teherkocsi-javító műhely területének és infrastruktúrájának megvásárlásával és fejlesztésével Pusztaszabolcson épül ki –, amire még abban az esetben is szükség lesz, ha két vonat közlekedik a MÁV vonalain. A karbantartó bázis és az eszközök átadásáról még nem állapodtak meg tegnap a felek, a szerződés szintén csak ezt követően léphet hatályba. A motorvonatokat azért közlekedteti majd a dunántúli vonalakon a MÁV, mert jelenleg itt a legkorszerűtlenebb a járműpark. A finanszírozási pályázat hónapokba telhet, a szerződést még ebben az évben aláírná a vasúttársaság. A MÁV pályázatára információink szerint hat pénzintézet jelentkezett.
Dian József, a Bombardier MÁV Kft. ügyvezetője elmondta: bíznak abban, hogy a KDb helyt ad a kérelmüknek. A Stadler tegnap közleményben tudatta: örömükre szolgál, hogy több hónapos tárgyalás után az elfogult és igazságtalan ellentámadások dacára aláírták a MÁV Rt.-vel az elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására vonatkozó szerződést. A Stadler Flirt motorvonat alacsonyabb árával, gazdaságosabb műszaki megoldásaival, nagyobb utaskényelmével és biztonságával nyert.




Alpesi lendület. A MÁV-vonattenderen indult Stadler Bussnang AG anyacégénél, a Stadler Rail AG-nél az elmúlt tíz évben bekövetkezett fejlődés az igazán számottevő. Míg a vállalatcsoport éves árbevétele 1994-ben csak tízmillió svájci frank körül alakult, addig az 1999-ben már 100, 2001-ben pedig 200 millió frank fölé kúszott. A lendület töretlen: a cég árbevétele tavaly már meghaladta az 500 milliót. Ezzel együtt a munkavállalói létszám is ugrásszerűen növekedett: 1994-ben alig félszázan dolgoztak a cégnél, ugyanakkor 2004-ben már az ezres határt is túllépte az alkalmazotti gárda. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.