Egyensúly

P. Szabó Ernő
2005. 08. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég a francia–magyar művészeti kapcsolatokról, Rippl-Rónai József, a „magyar nabi” párizsi időszakáról tartott rövid előadást Michel Laclotte, a Louvre nyugalmazott főigazgatója a Szépművészeti Múzeumban abból az alkalomból, hogy letétként a múzeumba került, s az állandó kiállításon szerepel Rippl-Rónai Kettős arckép című festménye. Akkor a művészetek nagy korszakát élték a fény városában, ma a múzeumok reneszánszának időszakát. A kiváló művészettörténész úgy véli, nemcsak Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban, hanem Magyarországon is.
– Kétszer jártam Budapesten – idézi föl Laclotte látogatása előzményeit. – Először a hatvanas években, amikor a reneszánsz művészetről rendeztek itt nemzetközi konferenciát. Nagyon örültem, hogy sikerült eljutnom Esztergomba is, a szakterületem ugyanis a XIV. századi olasz művészet, s a Keresztény Múzeumban kiváló gyűjteményt őriznek ebből a korból. Alkalmam volt megnézni a Szépművészeti Múzeumot is persze, s nemcsak a trecento műveit, hanem a többi gyűjteményt is, és már akkor úgy éreztem, hogy igen vonzó, eredeti az a kép, amelyet a budapesti múzeum ad a művészet egyetemes történetéről. Ez az érzésem megerősödött, amikor második alkalommal, hét-nyolc éve látogathattam el önökhöz a budapesti Francia Intézet vendégeként.
– Különös egy múzeumi gyűjteménnyel kapcsolatban az a jelző, hogy eredeti. A tudományos gyűjtőmunka személytelensége helyett személyességről, a művek mögött lévő gyűjtőkről beszél.
– Márpedig róluk nem szabad megfeledkezni. Ahogyan azt a Rippl-Rónai-kép is jelzi, ők pótolhatatlanok. Nem egyszerűen „felmondja” tehát a leckét a képek összessége, hanem a művészet története mellett a magyar műgyűjtés történetéről is izgalmas titkokat árul el, mutatja az egyes gyűjtők ízlését, stíluspreferenciáit. A XIV. század művek például az 1860-as évek előtt még nem voltak így együtt láthatók, megjelenésük igen látványos volt Magyarországon. Az itteni spanyol gyűjtemény Európában talán a második helyre sorolható, igaz, nem teljes, mivel azonban fontos képek vannak benne a XIV–XX. századból, nagyon érdekes. Sok kiállításra érdemes, de egyelőre raktárban őrzött alkotás van itt, ezért is örülök a modernizációs és átszervezési törekvéseknek. Más közép-európai országok múzeumaival összehasonlítva a rendszeres kutatómunka eredményességéről beszélnek a tudományos munkatársak által összeállított katalógusok, könyvek. Ezt nem az udvariasság mondatja velem, hanem az, hogy tényleg van némi összehasonlítási alapom.
– A legnagyobb párizsi múzeumokban betöltött vezetői posztok mellett korábban a vidéki francia közgyűjteményekben is szerzett tapasztalatokat.
– Tulajdonképpen a provence-i múzeumok igazgatóságánál kezdtem dolgozni, ezért hozhattam létre a primitív olaszokkal foglalkozó avignoni múzeumot. Ennek során bőséges lehetőségem nyílt a provence-i múzeumok középkori anyagának tanulmányozására. 1966-ban nevezett ki a Louvre festészeti osztályának vezetőjévé André Malraux kultuszminiszter. Közben elkezdtük a Musée d’ Orsay berendezését is, és amikor azt megnyitottuk, belevetettük magunkat a nagy munkába, amelyet a Grand Louvre megvalósítása adott, s amelyen 1988-tól 1994-ig a múzeum igazgatójaként dolgozhattam. Mindig az állt törekvéseim középpontjában, hogy a különböző dimenziók között egyensúlyi helyzet alakuljon ki. Nagyon fontos a tudományos munka színvonala, de a közönséggel való kapcsolatot is a legfontosabb tényezők közé soroltam, s ezért volt szívügyem a Louvre új, közönségbarát tereinek a létrehozása. Budapesten is hasonlóak a feladatok, és hasonló a helyzet is, hiszen minden régi építésű múzeumnak hibája, hogy a közönségkapcsolati egységek nincsenek kiépítve, mert létrehozásuk idején még nem is volt rájuk szükség.
– Ez a fajta múzeumépítő szemlélet jellemezte már a Pompidou-központ létrehozását is, s az építészeti pályázat elbírálásában, a múzeumi gyarapításban néhány évig ön is részt vett. Nem ott kezdődött a nagy változás?
– De igen, ott kezdődött, majd az Orsay-nál, a Louvre-nál folytatódott. Igen nagy hatást tett ránk azonban az amerikaiak múzeumépítési tapasztalata is. Sok amerikai múzeumot láttam, amelyekben sokkal eredményesebben foglalkoztak a nagyközönséggel, mint az európaiakban. Az amerikai kultúrának volt pozitív hatása is. Igaz, a húszas–harmincas években Európától tanultak az ottani múzeumépítők, s most újra ők jönnek tanulni hozzánk.
– Találhatunk még huszonöt olyan fényes évet a muzeológia történetében, mint amilyet a francia múzeumok megéltek 1970–95 között?
– Úgy szoktam fogalmazni, hogy nekem nagyon szerencsés időszakom volt igazgatóságom alatt, mert akadt tizenöt olyan év, amikor igazi politikai akarat is volt a fejlődés mögött. Azt hiszem, az a legtermészetesebb, ha a kultúrpolitika támogatja az emberek és a művek találkozását. Örömmel látom egyébként, hogy a magyarokra is egyre nagyobb vonzerőt gyakorolnak a múzeumok.
– Ezzel kapcsolatban időnként megoszlanak a vélemények, ahogyan a francia múzeumépítés körül is föllángoltak a viták. Hogyan tudták halkítani az elégedetlenkedő hangokat?
– Nem tudtuk őket megszelídíteni a kritizálókat, el kellett szenvednünk a bírálatokat. Időnként heves támadások értek bennünket az Orsay és a Louvre miatt, de az idő bennünket igazolt. Viszont rá kellett jönnünk, hogy a kritika, ha építő jellegű, nem rossz dolog.
– A magyar múzeumok egyre sikeresebben mutatják be az egyetemes kultúra értékeit. Nagyobb gondot jelent a magyar művészet értékeinek külföldi megmutatása, a folyamatos jelenlét, ennek hiányáról leginkább a kortárs művészek panaszkodnak. Ön szerint van erre egyáltalán esélyünk?
– Én ma is nagyon jó érzéssel gondolok vissza arra a kiállításra, amelyet Dijonban láttam a XIX–XX. századi magyar festészetről, jó katalógussal kísérve. Folytatni kell az ilyen színvonalas produkciók létrehozását. Magyarország és Franciaország között egyre jobbak a kapcsolatok, sőt a franciák, akik korábban eléggé sovénok voltak, egyre inkább kezdenek rájönni, hogy a világon máshol is születnek tehetségek.
– Apropó: máshol. Ön művészettörténész, kutató, irányító, pedagógus egyszerre. Hol érzi magát a legjobban: a képtárban, könyvek, kollégák, diákok között, kedvenc festője, Piero della Francesca képei előtt?
– Az igazgatói székben már nem érezhetem magam jól, hiszen nyugdíjas vagyok. A napokban például nagyon jól éreztem magam, igen sok szép festményt láttam Esztergomban és Budapesten, s ennél többet aligha kaphat az ember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.