Drámai versenyfutás kezdődött az idővel tegnap annak a hét orosz matróznak az életéért, akik egy mélytengeri kutatóhajóval 190 méteres mélységben a tenger fenekén rekedtek csütörtökön a Berezovi-öbölben. Az orosz hatóságok feltételezése szerint a Petropavlovszk-Kamcsatszkijtól 75 kilométerre szerencsétlenül járt tengeralattjáró hajócsavarjára halászháló vagy kábel tekeredhetett. Okulva a Kurszk szinte napra pontosan öt évvel ezelőtti tragédiájából, Oroszország útnak indított kilenc mentőjárművet, és azonnali segítséget kért Japántól és az Egyesült Államoktól.
Emlékezetes: a Barents-tenger mélyén hajózó Kurszkot 2000. augusztus 12-én a fedélzetén felrobbant torpedó rongálta meg. Oroszország akkor nem kért a külföldi segítségből – hiába ajánlották fel –, mondván, fölösleges a sietség, úgy sincs túlélő. Később azonban kiderült, hogy néhány matróz húsz órával túlélte a robbanást, és tán megmenthették volna őket. A Kurszkon 118-an vesztek oda.
Igor Digalo, az orosz tengerészet szóvivője 120 órányi, azaz öt napra elgendő levegőtartalékról beszélt. Más, a vezérkartól származó információk viszont arról szólnak, hogy a hajóban csak negyvennyolc órára elég az oxigén.
A legénység megmentésére a Tokió közeli Yokosuka kikötőből egy tengeralattjárók mentésére szakosodott hajó, Hokkaido szigetéről pedig két aknaszedő indult útnak. A Jiji japán hírügynökség szerint a három hadihajó hétfőn ér a szerencsétlenség helyszínére.
Az orosz tengerészet csendes-óceáni flottájától tucatnyi hajót vezényeltek a Berezovi-öbölbe, a tengerészek azon igyekeztek, hogy horgonyokat dobjanak a vízbe, és kiemeljék az életveszélyes akadályt, vagy netán magát a foglyul ejtett tengeralattjárót. Egy, a szerencsétlenül járthoz hasonló mélytengeri hajó tegnap szintén megérkezett a helyszínre, és a mentéshez készülődött. A felszínen lévőknek nincs telefonos kapcsolatuk a legénységgel. Hangjelzésekkel viszont tudnak kommunikálni velük. A flotta szóvivője szerint a matrózok állapota tegnap jó volt, a fedélzeten 5 Celsius-fokra hűlt a hőmérséklet, de van meleg ruhájuk, és hét légzőkészülékkel is rendelkeznek.
A Priz. A tizenhárom méter hosszú és öt méter széles, AS–28-as, Priz típusú mélytengeri hajót főleg bajba került tengeralattjárók megsegítésére alkalmazzák, ezer méter mélységig képes leereszkedni. A baleset nem mentés, hanem rutingyakorlat közben történt.