Mindennapi kenyerünk az Európai Unióban

Lóránt Károly
2005. 08. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ausztria arra készül, hogy a munkavállalók új tagországokból történő szabad bevándorlását korlátozó intézkedéseit további három évre kiterjessze, fenntartva annak lehetőségét, hogy ez a tiltás egészen 2011-ig érvényes. Mint ismeretes, a csatlakozási egyezmény szerint a csatlakozás utáni első két évben a régebbi tagországok mindegyike maga döntheti el, hogy mennyiben korlátozza a munkaerő új tagországokból való bevándorlását, a következő három évben már jelezni kell e szándékukat a bizottságnak, és az ezt követő két évben csak indokolt esetekben, a bizottság hozzájárulásával tarthatják fenn a korlátozásokat, míg 2011-től ilyen jellegű korlátozások nem lehetségesek.
Martin Bartenstein osztrák gazdasági miniszter szerint azt, hogy Ausztria az utolsó két évben is fenntartja-e a korlátozásokat, az akkori munkaerőhelyzet fogja eldönteni. Ez viszonylag rugalmas álláspont a németekéhez képest, akik nemrég jelentették be, hogy az egész hétéves átmeneti időszakot ki akarják használni.
A régi tagországok közül mindössze három ország: az Egyesült Királyság, Írország és Svédország nem kívánt élni az átmeneti korlátozások eszközével, ezek közül az Egyesült Királyság tett közzé statisztikai adatokat a munkaerő új tagországokból történő bevándorlásáról. Mint a brit bevándorlási miniszter, Tony McNulty újságíróknak elmondta, a csatlakozást követő egy évben 176 ezer munkavállaló érkezett az új tagországokból, amely alatt csak nyolc országot kell érteni, mert Máltára és Ciprusra nem vonatkoznak a korlátozások. Ez a szám hússzorosa volt annak, mint amit vártak, ennek ellenére a miniszter szerint nincs bizonyíték arra, hogy a bevándorlás jelentősebb hatást gyakorolt volna a munkaerőhelyzetre vagy a bérekre, és a szociális juttatásokat is csak minimálisan vették igénybe.
A Nagy-Britanniában munkát keresők zöme (82 százalék) 18 és 34 év közötti fiatal, és többségük (52 százalék) Lengyelországból érkezett. A második legnépesebb csapat a litvánoké (15 százalék), majd a szlovákok, a csehek és a lettek következnek (11, 7 és 7 százalék). A magyarok, úgy tűnik, már nem olyan kalandozó természetűek, mint őseik, mindössze három százalékát teszik ki a múlt évben Nagy-Britanniában munkát kereső közép-európaiaknak, ami mélyen a népességen belül elfoglalt arányuk alatt van.
Nem mindenütt olyan idilli azonban a kép, mint Nagy-Britanniában. Lengyel vállalatok például bepanaszolták Hollandiát a bizottságnál, hogy akadályozza, illetve engedélyhez köti munkavállalóik Hollandiában történő alkalmazását. A hétéves átmeneti időszak ugyanis csak az amszterdami egyezmény (alkotmány híján ez van érvényben) 39. paragrafusára, a munkaerő szabad áramlására vonatkozik. A szolgáltatást nyújtó cégek azonban a 49. paragrafus alá tartoznak (szolgáltatások szabad áramlása), ahol viszont semmiféle átmeneti periódus nincs.
Ha egy lengyel vagy bármely más nemzethez tartozó vállalat megbízást kap Hollandiában, akkor a megbízás teljesítéséhez kiutaztathatja a saját munkavállalóit. A bizottság – helyt adva a lengyel panasznak – most úgynevezett indoklással ellátott véleményt küldött Hollandiának, felszólítva, hogy hagyjon fel a korlátozással, mert az sérti az amszterdami egyezményt. Az indoklással ellátott vélemény az úgynevezett törvénysértési eljárás második lépcsőfoka, amelyre, ha a holland kormány két hónapon belül nem ad elfogadható választ, akkor a bizottság Hollandiát az Európai Bíróság elé citálhatja, mely intézmény ilyen esetekben szinte minden alkalommal a bizottságnak ad igazat, és ezt már a büntetés követi.
Sem az Európai Bíróság, sem pedig az Európai Bizottság nem vállal azonban felelősséget az általa hozott döntések esetleges negatív következményeiért, jelen esetben azokért a problémákért, amelyet a munkaerő esetleges nagyobb volumenű bevándorlása a fejlettebb tagországok munkaerőpiacán okozhat. Hasonlóképpen nem vállal felelősséget azokért a fizetésimérleg-problémákért sem, amelyeket a piacok kötelező megnyitása a gyengébben fejlett tagországokban okozott. Ezeknek a problémáknak a megoldása egytől egyig a nemzeti kormányokra hárul, ráadásul egyre kevesebb eszköz áll rendelkezésükre a beavatkozáshoz. Ezért is mondják sokan a szakértők közül is, hogy az Európai Unió működése alapvetően eltér a polgári demokrácia alapelveitől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.