Szüretünnep

A bor, a gasztronómia, a kultúra ünnepe lesz a tizennegyedik budapesti nemzetközi bor- és pezsgőfesztivál szeptember 4–14. között a Várban és Szentendrén a skanzenben. A fesztivál, amely Magyarország legrangosabb borszakmai rendezvénye és a magyar borok legnagyobb hazai seregszemléje, az elmúlt évtizedben népszerű turisztikai, idegenforgalmi eseménnyé vált, egyben színvonalas, a borhoz, a borkultúrához kötődő kulturális és gasztronómiai programokat kínál. A Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht. eseménysorozatának központi és leglátogatottabb rendezvényén, a Várban négy napon át tartó borkiállításon és -vásáron a korábbinál nagyobb területen több mint 170 magyar és külföldi – közöttük több világhírű olasz – borászat vonul fel kiváló boraival. Különlegesség, hogy a grillételek, sajtok széles választéka mellett a gasztronómia fekete gyémántja, a szarvasgomba kapja a főszerepet. Lesz fotókiállítás, boregyetem, Vin Agora borverseny a látogatóknak, szüreti felvonulás, pezsgő- és szarvasgomba-lovagrendi avatás, solymászbemutató, szüreti sokadalom a skanzenben, jótékonysági borárverés és romantikus gálakoncert.

2005. 08. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az antik Rómában augusztus 19-én ülték meg a vinalia rusticát, azaz a falusi szüretünnepet. A keresztény egyház ezt a pogány szokást sem tiltotta, inkább igyekezett a saját képére formálni. A bab és a bor augusztus 5-i (Szent Sixtus pápa napja) megszentelését, a Legszentebb Megváltó augusztus 6-i és Donát római vértanú augusztus 7-i ünneplését próbálta elfogadtatni.
„Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és Jánost, a testvérét, és fölvitte őket külön egy magas hegyre, és színében elváltozott előttük. Ragyogott az arca, mint a nap, a ruhái pedig fehérek lettek, mint a napsugár. És íme, megjelent nekik Mózes és Illés, s beszélgettek vele. Péter ekkor azt mondta Jézusnak: Uram, jó nekünk itt lenni! Ha akarod, csinálok itt három sátrat, neked egyet, Mózesnek egyet és Illésnek egyet. Még beszélt, amikor íme, fényes felhő árnyékolta be őket, s a felhőből egy hang szólt: Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik, őt hallgassátok.” (Mt. 17., 1–5.) A galileai Tábor hegyen, a csoda történésének helyszínén építették fel a három templomot, amelyek felszentelési időpontja, augusztus 6-a vált Urunk színeváltozásának (latinul: transfiguratio), a Megváltó megdicsőülésének napjává. A keleti egyházban karácsony, húsvét, pünkösd után már a VI. századtól ez a legfontosabb ünnep. A nyugati egyházban viszont csak az első világvége és Krisztus 1000-re várt visszatértébe vetett hit kapcsán kezdték emlegetni. Egyetemes ünneppé III. Callixtus pápa emelte az 1456. július 22-i nándorfehérvári győzelem hálaemlékezetére, amelynek híre éppen augusztus 6-án jutott el a Vatikánba.
Idővel Urunk színeváltozásának napjához kapcsolódott a bor megáldása. És egyre ritkábban emlegették a pogány szokást. Helyette Máté evangéliumára utaltak: „Mondom nektek: mostantól nem iszom a szőlőnek ebből a terméséből addig a napig, amíg az újat nem iszom veletek Atyámnak országában.” (Mt. 26., 29.) Az ünnepen megszentelt bor erre a kijelentésre kell hogy emlékeztesse a híveket.
A szentelmény régebben országszerte általános lehetett, ám mára csak nyomokban él az emberek emlékezetében. Az isteni szőlőtő Tábor hegyi színváltozása összhangban van hazánkban a szőlő vegetációs időszakával is, hiszen valóban ilyentájt kezdődik a zsendülés.
A Balaton környéki szőlőkben (Balatonboglár, Bazsi, Csácsbozsok, Förhénc, Gálosfa, Kemendollár) templomokat, illetve kápolnákat építettek a XVIII. századtól kezdődően Urunk színeváltozása tiszteletére, amelyekkel a Megváltó oltalmába helyezték a hegyeket. Ezek legtöbbjén két, áldással egybekötött búcsút tartanak. Az elsőt áldozócsütörtökön (Jézus mennybemenetele szintén Salvator-ünnep), a másodikat az augusztus 6-a közeli vasárnapokon.
Borkultúrával összefüggő transfiguratio titulusok találhatók a Kis-Kárpátokban is. A Tolna megyei Sióagárdon egy korai érésű fajtát úr-színeváltozási szőlőnek neveznek. A tokaj-hegyaljai görög katolikusok pedig ilyenkor körmenetet tartottak, így áldatták meg birtokaikat.
A kivételes gondoskodást igénylő szőlő védelmére a fagyosszentek napjai mellett különösen a Mária Magdolnától (július 22.) Bertalan-napig (augusztus 24.) tartó kánikula időszakában volt szükség. Ekkorra már mutatkozik a termés – csak most van igazán féltenivaló.
Ezt a védelmet a XVII. század közepétől egyre többfelé az augusztus 7-én ünnepelt Donát római vértanúhoz fohászkodva remélték. Nem véletlenül, hiszen ő a Legio Fulminatrix (mennydörgős, villámos légió) tagja volt. Nyugalomra Rómában Szent Ágnes katakombájában talált. Ereklyéit 1652-ben a németországi Rajna-vidékre, Münstereifel városába vitték. A kísérő papot villámcsapás érte, azonban semmi baja sem történt, amit Donát közbenjárásának tulajdonítottak. Ettől kezdve a rajnai borvidéken virágzó kultusza alakult ki, ami hamarosan Magyarországra is átterjedt. Ünnepén a rendszabály megtiltja a híveknek a szőlőhegyi tartózkodást, nehogy az állandó áldomásivások okozta részegség miatt elveszítsék Donát pártfogását.
Az 1730-as években Budán, az európai hírű vörösbor vidékén szobrot állítottak neki, és őt választották a város védőszentjének is. Ugyanakkor a szőlők oltalmazását Arezzo IV. században mártíromságot szenvedett Donát nevű püspökére bízták. A IV. században azonban élt Ciprus szigetén is egy Donát püspök. Egyszer szárazság idején imája nyomán megnyíltak az ég csatornái, ám ő a szabadban állván sem lett nedves. Ma még nem tudjuk, melyikükről jegyezte fel Szent Gergely azt a csodát, hogy misézés közben üvegkehelyben áldotta meg a bort, amelyet a pogányok eltörtek, de könyörgésére a serleg ép egésszé lett újra. Mindenesetre Szent Donátot katonaként vagy kelyhet tartó püspökként szokták ábrázolni. Tiszteletére szobrokat, kápolnákat emeltek és harangokat szenteltek, de faragott képei ott díszelegnek hordóinkon is.
A német eredetű hiedelemkör kialakulásában bizonyára közrejátszott az említett ereklyeszállítás mellett Donát nevének Donar, Donner, azaz Thor germán viharisten nevéhez való hasonlósága is. A német napjainkban is Donner előtagú szavakkal jellemzi az égiháborút (Donnerstimme – égzengés, Donnerstrahl – villámlás, Donnerwolke – viharfelhő). A mennykőhajigáló Donner–Thor Jupiter északi megfelelője volt, aminek következtében a csütörtököt, Jupiter napját az angolok Thursdaynek, a németek Donnerstagnak nevezik.
Ezzel újra visszatértünk a vinalia rusticához, hiszen a sok bizonytalanság ellenére tudjuk, hogy Donát római szent volt. A szokásrendszer, ha közben borszenteléssé, Salvator-ünneppé, szőlőoltalmazássá alakult is, szintén az antikvitásból indult.

Információ: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht.
1124 Budapest, Somorjai u. 21.
E-mail: [email protected]
www.borkulturakht.hu
Tel: 36-1-203-8507

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.