Újra napirendre került a motorcsónakok ügye a Balaton Szövetség július 6-i elnökségi ülésén. Hogy újra engedélyezzék-e, vagy továbbra is tiltsák közlekedésüket a tavon. A sajtóbeszámolók szerint az elnökség két táborra szakadt, s a felek álláspontja azon kérdés mentén csapott össze, hogy növelné vagy csökkentené a forgalmat és az idegenforgalmi bevételeket a motorcsónakok és a jetskik újbóli megjelenése a Balatonon. Az elnök szerint csak egy korrekt gazdasági hatástanulmánnyal lehetne pontot tenni a vita végére. Hát még mindig csak itt tartunk?
2005 nyarán egy Balatonnal kapcsolatos vitán még mindig csak az a szempont dominál, hogy miként lehet rövid távon minél nagyobb anyagi hasznot húzni ebből a csodálatos természeti kincsből, Közép-Európa legnagyobb tavából? Mikor napnál világosabb kellene hogy legyen ennek a haszonelvű, szűk látókörű gondolkodásmódnak a csődje, amit a klímaváltozás, a talajpusztulás, a terjeszkedő sivatagok, a növény- és állatfajok ezreinek kipusztulása, az elszennyeződő, leromló természeti környezet szembeötlően bizonyít.
Az szerencsére vitathatatlan tény, hogy a Balaton vízminősége az utóbbi években sokat javult, de ez nem valamilyen céltudatos, környezetbarát politika gyümölcse. Hogy még sincs minden rendben a tóval, azt a sok helyen összefüggő nádrengeteg helyett csak a csomókban növő nád mutatja, ami a legtöbb kutató szerint a környezetszennyezés biztos jele. A vita tehát a Balaton szempontjából könnyen eldönthető: mivel a motorcsónakok jóval nagyobb mértékben háborítják a tó élővilágát, mint a vitorlások, és a vizet is sokkal jobban szennyezik (egy liter olaj sok ezer liter tiszta vizet tud beszennyezni), ezért semmi keresnivalójuk a tavon. A szellemet nem szabad kiengedni a palackból: a térben és időben korlátozott engedélyezés után nem lenne megállás a tilalom teljes feloldásáig.
Zámbó Zoltán, Keszthely

Támadnak a darazsak: ezek a legfontosabb tudnivalók