Ha jön az ár

Tóth Szabolcs Töhötöm
2005. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyes autósok, akik megúszták a tomboló vihart, és járművüket sem sodorta el az ár, talán a pusztítás látványánál is meghökkentőbb képpel voltak kénytelenek szembesülni az elmúlt napokban az amerikai délen. A hurrikán által megkímélt Georgiában például bizonyos benzinkutak árjelző tábláján a hatdolláros számjeggyel. A Mexikói-öböl körzetében a Katrina névre keresztelt fergeteg gyakorlatilag kiütötte a helyi olajfinomítókat és a kutak egy részét is, amelyek korábban az amerikai olajfogyasztás jelentős részét fedezték. Nem csoda, hogy a környező államokban a gallononként kért korábbi, három dollár alatti ár sok helyen öt dollár fölé kúszott, ami példa nélküli az Egyesült Államokban.
Ilyen körülmények között érthető, hogy a világ legnagyobb olajfogyasztóját ért katasztrófa kihat a nemzetközi olajpiacra is. Főként a bizonytalanság az, ami ilyenkor felfelé tornázza az árakat, hiszen az elszenvedett kár lehet, hogy önmagában nem indokolná az irreálisan magas árak további emelését. A hetven dollár fölötti hordónkénti olajárakat sokan kész tényként kezelik már (kedden elérte ezt a bűvös határt, igaz, a kereskedési nap végére némileg csillapodott az ár), annak dacára, hogy leginkább nem a kőolajat termelő tengeri kutakban keletkeztek károk, hanem a finomítókapacitásban. Ami tehát a világ nagy része számára biztosan érezhető lesz e viharból, az az, hogy még többet kell a kutaknál fizetni.
A Katrina viszont nemcsak az olajpiacon vetett szelet, hanem a nagypolitikában is. Először is még inkább ráirányítja a figyelmet, mennyire törékennyé vált a világ első számú nagyhatalmának olajellátása, ami arra ösztönözheti az amerikai kormányzatot, hogy felgyorsítsa azokat a programokat, amelyek a külföldi olajtól való függését csökkentenék.
Mielőtt bárki arra gondolna, hogy ez a „zöldprogramok” megerősítését jelenti, nem árt, ha tudja, hogy a közeli jövőben inkább az eddig természetvédelmi okokból föld alatt hagyott olajkincs kiaknázását, szén- és atomerőművek építését vonja maga után e törekvés, hiszen – sajnos – a hidrogénalapú gazdaság beindítása (ahol a gépkocsik hidrogénnel működnek, a hidrogént pedig környezetkímélő szél- és napenergiával a vízből nyerik) még évtizedekkel arrébb van.
Másrészt a Capitol Hillen megint felerősödött a vita, hogy vajon az ilyen méretű hurrikánok a globális felmelegedés következményei-e, és ha igen, akkor a Bush-kormányzat miért igyekszik e jelenség méreteit és hatásait kicsinyíteni, és miért nem áldoz többet a nem olajalapú technológiák fejlesztésére. Így elképzelhető, hogy a politikában, Irak mellett, adu lesz a zöld kártya.
Eközben nekünk itt van a magunk politikai vihara a geotermikus erőművek körül, miután Orbán Viktor, a Fidesz elnöke meglebegtette szemünk előtt a zöld jövőt. Azon szakemberek majd elvitatkoznak, hogy mit is lehet kihozni az egyelőre lezárt hőforrásainkból, ha áramtermelésre szeretnénk fogni őket – bizonyára nem olyan egyszerű ügy ez, ahogy a politika láttatni akarja. A Katrina hurrikánról és az emelkedő olajárakról érkező hírek hallatán, a benzinkutaknál bosszankodó autósokra gondolva és az egyre gyilkosabb gázszámlák miatt hüledező nyugdíjasok miatt hajlamos vagyok azonban azt hinni, hogy a Fidesz most egyszerre termel politikai hasznot magának és mozdítja előre az ország ügyét is, amikor a zöld kártyát kijátssza a választásokon. Hiszen a kőszegi kijelentés egyben vitatémává emeli azokat a stratégiai kérdéseket is, amelyek Európa, azon belül Magyarország sorsát meghatározzák majd a következő fél évszázadban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.