Nehéz elképzelni, amint a legalacsonyabb születésszámmal európai rekordot felállító Olaszországban kismamák csoportos külföldi bevásárlóutakat szerveznek egymás között, hogy reális áron juthassanak hozzá a csecsemőik ellátásához nélkülözhetetlen tápszerhez.
Bébiételfronton évek óta tarthatatlan a helyzet az országban: a tejporgyártó olasz multik ugyanis öszszehangolt eladási stratégiájukat úgy alakították, hogy az európai árnál kétszer-háromszor is többe kerül a tápszer, amely dobozonként eléri akár a 36 eurót (9100 forintot) is. A módszer lényege, hogy a más élelemmel nem kiváltható tápszer értékesítése kizárólag gyógyszertárakon keresztül történik, így teljes mértékben ellenőrizhető és tartható a magas és egységes tarifa. A stratégia annyira sikeresnek bizonyult, hogy jó ideje az országos forgalom 96 százaléka bonyolódik patikákon keresztül a teljes piac több mint 90 százalékát uraló multik esetében.
A magas ár eddig kivédhetetlennek bizonyult, annál is inkább, mert a tápszergyártó nagyvállalatok az esetleges külföldi importot is úgy „szabályozták”, hogy otthoni monopolhelyzetüket semmiképpen se veszélyeztesse.
A kartellgyanú ellen évek óta vajmi kevés sikerrel küzdő antitröszthivatal egyszer már kísérletezett bírsággal elvenni a multik kedvét az inkorrekt profitszerzéstől: 2000-ben 6 milliárd lírás (750 millió forintos) büntetést róttak ki a tápszergyártókra, akik természetesen tagadták az összefonódás vádját.
Az ügy szépséghibája, hogy több forgalmazó üzletlánc is mindhiába próbálkozott a tápszer terjesztésével, mindegyik gyártónál falba ütköztek, így továbbra is fennmaradt a patikai monopolhelyzet.
Az évente hozzávetőleg ezer euróval többet tápszerre költő kismamákon még az olasz egészségügyi miniszter sem tudott sokat segíteni. Girolamo Sirchia tavaly ugyan kicsikart egy tízszázalékos árcsökkentést a multiktól, ám az ígéretet sok helyen nem tartották be, s az ár még így is duplája maradt az európai listaáraknak.
A mostani bírságrekorddal a versenyhivatal újra hadat üzent a csecsemőtápon évek óta extraprofitot realizáló cégek sorának. Az ügyben az alábbi cégek érintettek: az olasz Nestlé, a Milupa, a Heinz, a Nutricia, a Humana és a Milte Italia.
A büntetés ismét ráirányította a figyelmet a globalizálódó kereskedelem visszásságaira. A versenyhivatal döntésével szinte egy időben ugyanis az olasz tejtermelők is fellázadtak a multik tisztességtelen árképzése ellen.
Az őstermelők szövetsége rámutat, hogy a literenként 0,35 eurós tejfelvásárlási ár köszönő viszonyban sincs a tápszer eladási árával, amely összesen 12-szeres áremelkedés után(!) jut el a kisbabákhoz, vagyis az összesen 4 euróba kerülő alapanyag csupán töredéke a patikai 36 eurónak.
A történetet további két tényező teszi kerekké. Az egyik, hogy Itália a népesedéscsökkenést tekintve világszinten a második helyen áll: egy családra mindössze 1,15 gyermek jut. A másik, hogy a versenyhivatal állásfoglalása szerint a kismamák befolyásolása már a kórházak szülészeti osztályain megkezdődik.
Bár Olaszország aláírta az UNICEF-nek az anyatej védelméről szóló 1981-es jegyzőkönyvét, sok helyen mégsem alkalmazzák ezt következetesen, s a tápszert ajánló multik büntetlenül folytathatják propagandájukat a kórházak falain belül is. Az ingyenes mintákkal tápszerre és bébiételre szoktatott kismamák előtt így kikövezett út vezet egészen a gyógyszertárakig.
Elnöki figyelmeztetés. Csökkentsék az áraikat és szerezzék vissza a fogyasztók bizalmát – jelentette ki Carlo Azeglio Ciampi olasz köztársasági elnök a legtöbb munkahelyet adó vállalkozók estjén. Az elnök múlt heti beszédében kitért az ipari termelés külföldre történő átköltöztetésének veszélyére, amely rossz hatással van az amúgy is stagnáló gazdaságra. Ciampi szerint az utóbbi „nehéz időkben” csak az euró mentette meg az olaszokat a további visszaeséstől. A globalizáció hulláma felkészületlenül ért minket – hangsúlyozta Ciampi, aki szerint Olaszország nem nyugodhat bele az ipari termelés elsorvasztásába.