Kritikus ÁSZ-vélemény a tervezett számokról

Elkészítette a közelmúltban a több ponton komoly kritikát tartalmazó véleményét a 2006-os költségvetésről az Állami Számvevőszék. E szerint a kormány által szeptember 30-án az Országgyűlésnek benyújtott törvényjavaslat bevételi előirányzatának 58,3 százalékát közepesen kockázatosnak minősítették a számvevők, emellett felhívták a figyelmet a nyugdíjkiadások alultervezési veszélyére is.

Munkatársainktól
2005. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több éve visszatérően ismét megállapította az Állami Számvevőszék (ÁSZ), hogy az államháztartás nagy ellátórendszereinek átfogó reformja évek óta elmarad, a fiskális eszközök alkalmazása pedig csak „tűzoltásra” jó. A szükséges reform megvalósításának felgyorsítása azért is indokolt, mert a költségvetési hiány folyamatos növekedése mellett az ezekre a rendszerekre fordított kiadások aránya változatlan, ami azt jelenti, hogy a rendszer jelenlegi struktúrában való működtetése egyre többe kerül. Az ÁSZ megállapította: az államháztartási hiány, valamint a bruttó államadósság 2005. évi várható és 2006. évi prognosztizált adatai egyaránt érdemben eltérnek a kormány által 2004. decemberben aktualizált konvergenciaprogramban foglaltaktól. Erre is figyelemmel az államháztartási hiánynak, valamint a bruttó államadósságnak a 2006. évi költségvetési törvényjavaslatban foglalt nagyságát a megvalósulás realitása szempontjából az ÁSZ kockázatot hordozónak tartja.
Megállapították, hogy ezúttal sem ad a 2006-os költségvetésről szóló törvényjavaslat – hasonlóan az utóbbi években tapasztaltakhoz – megfelelő összegző áttekintést a többéves elkötelezettségekkel járó kiadásokról. Sőt, a költségvetési évet megelőző gazdasági folyamatokról, valamint a 2006. évi költségvetés legfontosabb társadalmi és gazdasági hatásairól az általános indokolás a megszokottnál szűkebb információtartalommal ad képet. Az utóbbi időben az államháztartási hiány a költségvetési politika központi kérdésévé vált, részben az euró bevezetéséhez szükséges maastrichti kritériumok 2008. évi teljesítése, részben az államháztartási bevételek és kiadások az Eurostat által kifogásolt elszámolását érintő módszertani kérdések miatt. A számvevőszék szerint a központi költségvetés pénzforgalmi hiánya az utóbbi években rendre meghaladta a költségvetési törvényben és annak módosításaiban meghatározott összeget. Míg a túllépés 2002-ben 20,6 százalékos, addig 2004-ben már 31,8 százalékos volt.
Az államháztartási hiánnyal kapcsolatban az elszámolás rendszerét érintő módszertani különbségek – amelyek között szerepelnek a Gripen-szerződésből eredő, a 2006–2007-ben a GDP 0,5-0,6 százalékát érintő tételek – növelik a hiány megvalósulásának kockázatát. Az ÁSZ nem tartja teljesíthetőnek az egészségügyi alap tervezett 31,8 milliárdos hiányát.
A jelentésből kiderült az is, hogy feszültségek várhatók az önkormányzatok háza táján is, mert a helyhatóságok 2006. évi javasolt támogatási előirányzata a bérfejlesztéshez szükséges forrásokat nem tartalmazza.

(Hunyor Erna, Jámbor Gyula, Szabó Eszter)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.