Szinte biztos: nem tartható a jövő évi hiánycél

Minden eddiginél nagyobb bizonytalanság övezi azt a költségvetési törvényjavaslatot, amelynek parlamenti vitáját szerdán kezdi meg az Országgyűlés. A büdzsé körüli kockázatok forrásait a gazdasági növekedés és a bevételek felültervezése, a kiadások alultervezése, valamint a PPP-programok jelentik, éppen ezért elemzők szinte bizonyosra veszik, hogy a jövő évre meghatározott hiánycélt – a korábbi évekhez hasonlóan – nem sikerül teljesíteni.

Munkatársainktól
2005. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majdnem negyvenórás általános vitába kezd szerdán az Országgyűlés a jövő évi költségvetésről. A pénteken záruló általános vitát jövő héten a szakbizottságok tárgyalják, majd ismét plenáris ülésen vitázhatnak a képviselők a részletekről. A tervek szerint a 2006-os büdzsét december 19-én fogadja el a parlament, annyi azonban a kormánypártok előzetes nyilatkozataiból már most leszűrhető, hogy nem várhatók lényeges változások a költségvetésben, a szocialista és a szabad demokrata frakciók képviselői ugyanis előzetes egyeztetéseken már megállapodtak: semmilyen további kiadásnövelő indítványt nem nyújtanak be a büdzséhez. E megállapodás ellenére szinte valamennyi elemző egyetért abban, hogy a jövő évi költségvetés választási büdzsének bizonyul. Ezt a vélekedést támasztják alá a költségvetés sarokszámai is, amelyek 5775 milliárd forintos bevételi és 7309 milliárd forintos kiadási főösszegek mellett mintegy 1534 milliárd forintos hiányt határoznak meg a következő évre. A 2006-ra előirányzott központi költségvetési deficit így több mint kétszerese az idei évre tervezett, 699 milliárd forintos hiánynak.
A költségvetés fő mutatószámainak ismeretében hazai és külföldi gazdaságkutatók a célok tarthatóságának minden eddiginél nagyobb kockázatára hívják fel a figyelmet. A büdzsé körüli kockázatok elsődleges forrásának éppen az idei költségvetés számít: a különböző elszámolási manőverezések – így például a 13. havi bérek és az autópálya-építés elszámolása – idén kudarcot vallottak, a jövő évi költségvetés ugyanakkor az ideivel egyező szerkezetre és tervekre épül. Aggályok fogalmazódtak meg a gazdasági növekedés és a bevételek felültervezése, valamint a kiadások alultervezése miatt is. A bevételek legkérdésesebb pontját az jelenti, hogy az adóbevételi előirányzatok több mint fele nehezen teljesíthető. Kockázati tényezőnek számít az egészségbiztosítási járulék felültervezése, valamint a kötelező maradványképzés teljesíthetősége is. A kiadási oldalon a kormányzati takarékosságot elsősorban a létszámleépítés jelenti, emellett azonban bizonytalanság veszi körül a lakástámogatásokat, az uniós pénzek társfinanszírozását, az egészségügyi kasszát, az önkormányzatok támogatását és a közoktatás normatív támogatását is.
A büdzsé leggyengébb láncszemét a magántőke bevonásával készülő állami megrendelések, a PPP-programok jelentik, hiszen jelenleg csaknem 900 milliárd forint értékben folynak, illetve állnak előkészületek alatt ilyen típusú beruházások. A legnagyobb tételt az egyelőre teljesen bizonytalan kimenetelű autópálya-építés jelenti, az ígért sztrádáknak ugyanis továbbra is csak egy része szerepel a jövő évi költségvetésben. A 2007-ig megvalósuló projektek értéke több mint 250 milliárd forintot jelent, ennek csaknem háromnegyedét az M5-ös és az M6-os autópálya egy-egy szakasza teszi ki, amelyekért az állam húsz évig fizetne rendelkezésre állási díjat. Szintén PPP-konstrukcióban készülne az új köztévészékház építése mintegy 22 milliárd forint értékben, miközben a felsőoktatási beruházások 57 milliárd forintnyi kötelezettséget rónának az államra.
Jelenleg úgy tűnik, a magántőke bevonásával készülő autópálya-szakaszok minősülnek a legkérdésesebb tételeknek, mivel az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat igen szigorú feltételekhez köti a PPP-beruházások elszámolását. Az uniós követelmények – amelyek éppen a trükközések kivédésére szolgálnak – részletesen rendelkeznek arról, hogy a PPP-megállapodást az állam kizárólag olyan piaci szereplővel kötheti meg, amelynek bevételei további más piaci szereplőtől származnak. A szabályozás e pontja azt kívánja megakadályozni, hogy az állam ne köthessen „saját magával” szerződést. További lényeges kritérium, hogy a megállapodásban nemcsak az államnak, de a szerződő cégnek is kockázatot kell vállalnia, azaz a kiválasztott társaságnak az állam nem garantálhatja százszázalékosan a nyereségét. Problémát okozhatnak ezenkívül a magyar törvények is, amelyek szerint a hazai autópályákat nem lehet eladni. Mindezek alapján kérdésessé válhat az a Világgazdaság által közzétett információ, miszerint az Állami Autópálya Kezelő Rt. jövőre mintegy 200 milliárd forint értékben építtet PPP-formában sztrádaszakaszokat.
A költségvetés fő mutatószámai értelmében jövőre hazánk államadóssága tovább növekszik: a nyugdíjreformmal csökkentett GDP-arányos mutató 2006. decemberre 58,5 százalékos lesz, ám a nyugdíjreform nélküli adósság eléri a 63,2 százalékot, azaz meghaladja az euró bevezetéséhez szükséges hatvanszázalékos maximumértéket. A forintban fennálló adósságunk 9826 milliárd forintra, a devizaadósság pedig 4318 milliárd forintra emelkedik, így a költségvetés bruttó adóssága jövőre eléri a
14 144 milliárd forintot. Mindez azt jelenti, hogy a 2002-es kormányváltáskor fennálló adósság jövő év végére több mint hetven százalékkal lesz magasabb.

(Hunyor Erna, Jámbor Gyula, Szabó Eszter)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.