Egységes európai GSM–R rendszer

Biztonságosabbá és gyorsabbá teszi a vasúti közlekedést a digitális technológián alapuló GSM–R vonatrádió-rendszer, amelynek kiépítését az Európai Unió is támogatja.

Putsay Gábor
2005. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa-szerte a vasúti közlekedési rendszerek mind a fejlettségi szint, mind pedig a szabályozás területén meglehetősen különbözőek, s emiatt a társaságok jelentős versenyhátrányba kerülnek a közúti fuvarozócégekkel szemben. A vasutak – így a hazaiaké is – több áramnemű mozdonyai ugyan képesek az országhatárokat átlépni, ám az államok hálózatán rendszeresített különböző jelző- és kommunikációs rendszerek komoly akadályt jelentenek a nemzetközi forgalomban. E problém megoldása végett jelenleg a Nemzetközi Vasúti Egyesület az Európai Bizottsággal egyetértésben arra törekszik, hogy a fontosabb európai vasútvonalakon egységesen a GSM–R vonatrádió-rendszert építsék ki a társaságok. E projekteknél a költségek 85 százalékáig nyújt támogatást az Európai Unió.
A GSM–R hálózaton az analóg rendszerekhez képest jobb a lefedettség, ami biztonságosabb kommunikációt tesz lehetővé a szerelvények és az állomásokon szolgálatot teljesítő személyzet között. Az Európában elfogadott szabványoknak azonban az a legfőbb előnyük, hogy egységes elvek szerint közlekedhetnek a vonatok a tagállamokban, azaz a szerelvényeket továbbító személyzetnek nem különböző jelző- és irányítóberendezéseket figyelembe venni, illetve a mozdonyokat eltérő rendszerekkel felszerelni az egyes országokban. A beszédalapú kommunikáció mellett a GSM–R az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS Level 2) műszaki alapját képezi. Az ETCS Level 2 lényege: a vonalon közlekedő vonatok adatait és a pálya menti jelzőberendezések információit továbbítja a mozdonyvezetőhöz, központilag ellenőrzi a szerelvények haladását, és szükség esetén beavatkozik a forgalomirányításba.
A IV. európai közlekedési folyosó egyik szakaszán, a Decin–Prága–Kolin közötti vonalon a Kapsch cég kapott megbízást a Cseh Államvasúttól a digitális hálózat kiépítésére. A rendszert tizenkét hónap alatt nyolcmillió euróért építette ki a cég. A cseh vasút az ETCS Level 2 rendszert is kiépíti a nemzetközi vonalon. Mivel a IV. európai folyosó hazánkon is keresztülhalad, a tervek szerint a MÁV Rt. is részt vesz a projektben, ám erről még nincs döntés. A MÁV-nál jelenleg négy különböző analóg rádiórendszer működik, ezek közül a legmodernebb esetében a 450 megahertzes hálózaton bonyolódik a kommunikáció. A GSM–R és az ETCS bevezetésének az a legfontosabb indoka, hogy a nemzetközi vasúti forgalom magas színvonalú egységes hálózatot tud használni, ezáltal a szállítmányok nem kerülik el az országot, ami a gazdasági és társadalmi fejlődés szempontjából meghatározó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.