Európa-szerte a vasúti közlekedési rendszerek mind a fejlettségi szint, mind pedig a szabályozás területén meglehetősen különbözőek, s emiatt a társaságok jelentős versenyhátrányba kerülnek a közúti fuvarozócégekkel szemben. A vasutak – így a hazaiaké is – több áramnemű mozdonyai ugyan képesek az országhatárokat átlépni, ám az államok hálózatán rendszeresített különböző jelző- és kommunikációs rendszerek komoly akadályt jelentenek a nemzetközi forgalomban. E problém megoldása végett jelenleg a Nemzetközi Vasúti Egyesület az Európai Bizottsággal egyetértésben arra törekszik, hogy a fontosabb európai vasútvonalakon egységesen a GSM–R vonatrádió-rendszert építsék ki a társaságok. E projekteknél a költségek 85 százalékáig nyújt támogatást az Európai Unió.
A GSM–R hálózaton az analóg rendszerekhez képest jobb a lefedettség, ami biztonságosabb kommunikációt tesz lehetővé a szerelvények és az állomásokon szolgálatot teljesítő személyzet között. Az Európában elfogadott szabványoknak azonban az a legfőbb előnyük, hogy egységes elvek szerint közlekedhetnek a vonatok a tagállamokban, azaz a szerelvényeket továbbító személyzetnek nem különböző jelző- és irányítóberendezéseket figyelembe venni, illetve a mozdonyokat eltérő rendszerekkel felszerelni az egyes országokban. A beszédalapú kommunikáció mellett a GSM–R az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS Level 2) műszaki alapját képezi. Az ETCS Level 2 lényege: a vonalon közlekedő vonatok adatait és a pálya menti jelzőberendezések információit továbbítja a mozdonyvezetőhöz, központilag ellenőrzi a szerelvények haladását, és szükség esetén beavatkozik a forgalomirányításba.
A IV. európai közlekedési folyosó egyik szakaszán, a Decin–Prága–Kolin közötti vonalon a Kapsch cég kapott megbízást a Cseh Államvasúttól a digitális hálózat kiépítésére. A rendszert tizenkét hónap alatt nyolcmillió euróért építette ki a cég. A cseh vasút az ETCS Level 2 rendszert is kiépíti a nemzetközi vonalon. Mivel a IV. európai folyosó hazánkon is keresztülhalad, a tervek szerint a MÁV Rt. is részt vesz a projektben, ám erről még nincs döntés. A MÁV-nál jelenleg négy különböző analóg rádiórendszer működik, ezek közül a legmodernebb esetében a 450 megahertzes hálózaton bonyolódik a kommunikáció. A GSM–R és az ETCS bevezetésének az a legfontosabb indoka, hogy a nemzetközi vasúti forgalom magas színvonalú egységes hálózatot tud használni, ezáltal a szállítmányok nem kerülik el az országot, ami a gazdasági és társadalmi fejlődés szempontjából meghatározó.

Nem fog hinni a szemének – Mutatjuk, milyen esszéket írt volna a ChatGPT a magyarérettségin!