Az óvatos vásárlás gondűző lehet

Dénes Zoltán
2005. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karácsony előtt sokkal több vitánk, problémánk támadhat a kereskedőkkel. A bevásárlási lázban gyakran a legalapvetőbb óvatosságról is elfeledkezünk.
– A karácsonyi vásárlás során a legfontosabb a nyugta, bizonylat, számla megőrzése. Erre egy későbbi reklamáció során szükség lehet – állapította meg Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség kommunikációs osztályának vezetője. A szakember azt tanácsolja, győződjünk meg arról, hogy a bizonylaton szerepel-e az értékesítő neve, címe, adószáma, a kiállítás dátuma, a feltüntetett vételár azonos-e azzal, amit kifizettünk a pénztárnál. Gyakori, hogy egy ajándékról később kiderül: valamilyen oknál fogva nem megfelelő. Ha a méretével van baj vagy nem tetszik, több van belőle, akkor csak a kereskedőn múlik, hogy kicseréli-e, jogszabály ezt nem teszi számára kötelezővé. Ha viszont a termék hibás, a vásárló javítást vagy cserét követelhet. Ilyenkor a csere akkor is kérhető, ha a termék javítható. Ha a kereskedő, forgalmazó ezzel kapcsolatos kötelezettségének nem tesz eleget, a fogyasztó árleszállítást kérhet, vagy a teljes vételár visszafizetését igényelheti.
Reklamáció esetén ragaszkodjunk hozzá, hogy vegyenek fel jegyzőkönyvet, amelyben szerepelnie kell a nevünknek, címünknek, valamint hogy mikor, mennyiért vásároltuk a terméket, mit kifogásolunk, mikor jelentettük be a hibát, milyen módon orvosolják azt. Ha a kereskedő nem akar felvenni jegyzőkönyvet, a panaszunkat írjuk be a vásárlók könyvébe. Amennyiben nem sikerül a vitát a kereskedővel rendezni, érdemes a békéltető testület segítségét kérni vagy bejelentést tenni a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségen.
Sokan interneten keresztül vagy csomagküldő szolgálattól, katalógusból rendelnek ajándékot. Jó, ha tudjuk, hogy – az áru átvételétől, szolgáltatások esetében pedig a szerződés megkötésétől – számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. A pénzt vissza kell adni a vásárlónak, aki viszont ki kell fizesse az áru visszaszolgáltatásával kapcsolatos költségeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.