Cserbenhagyott drogosok

2005. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feljelentette magát a héten egy szociális munkás a Fővárosi Főügyészségen. Mielőtt belépett volna az épületbe – ahová használt és steril fecskendőkkel érkezett – azt mondta, az eszközök bizonyítékul szolgálnak: részt vesz a szenvedélybetegeket segítő tűcsereprogramban. Közlése szerint naponta körülbelül húsz kábítószer-élvező keresi fel a prevenciós alapítványt, hogy a használt tűket újakra cserélje. A cél természetesen az, hogy megelőzzék a fertőző betegségek – a HIV, a hepatitis – terjedését. Az önfeljelentéshez segítséget adott egy jogvédő szervezet, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ). Ügyvédje a helyszínen úgy nyilatkozott: a jelenlegi jogszabályok szerint nem bűncselekmény, ha valaki segíti a drogosokat, az ügyészség mégis büntetőeljárást szorgalmaz a hasonló esetekben. A TASZ szerint a Legfőbb Ügyészség álláspontja az oka annak, hogy a fecskendőket kicserélő szervezetek vidéken nem tudtak megállapodni a rendőrséggel, Budapesten ez már 2003-ban sikerült. Azóta a rend őrei nem végeznek célzott ellenőrzéseket a tűcsereprogramok helyszínei körül, mondjuk a mobil állomások, kisbuszok környékén. Szemet hunynak: nem kutakodnak, nem érdeklődnek, drogfogyasztókról van-e szó vagy sem, mert akkor meg kellene indítani ellenük – s a tűcsere lebonyolítói ellen is – a büntetőeljárást. A mostani látványos önfeljelentés tesztelés. A jogvédő szervezet a nyilatkozat szerint arra kíváncsi, hol a tűrés határa, s miért nem támogatja az ügyészség a fertőző betegségek megelőzését.
Kevés olyan önzetlen akció lehet, amely jobban megérdemli a társadalmi, sőt a hatósági támogatást, mint a betegségek megelőzése. Éppen elég az, ha valaki a drog rabjává válik, szükségtelen, hogy a szer használatával még fertőző betegséget is szerezzen. A szociális munkásokat, orvosokat, pszichológusokat köszönet illeti segítő közreműködésükért. S adott esetben a jogvédő szervezeteket is, ha nem hagyják sorsukra az elesett embereket. A Társaság a Szabadságjogokért jelenlegi akciója azonban több mint ellentmondásos. Úgy látszik ugyanis, hogy a TASZ eltévesztette a házszámot. Önfeljelentő pártfogoltjával az ügyészségre ment ahelyett, hogy az Igazságügyi Minisztériumot kereste volna meg. A jelenlegi jogszabályok szerint ugyanis a tűcsereprogramban részt vevő szociális munkások – mint a droghasználat segítői – bűncselekményt követnek el. Ezeknek a szabályoknak azonban már rég nem lenne helyük a törvénytárban. Ám nem azért, mert figyelmetlenségből csak most tűnt fel, hogy elavult rendelkezésekkel van dolgunk. Nem. Ezek a paragrafusok azért hatályosak még most is, mert az igazságügyi kormányzat – az Alkotmánybíróság döntése ellenére – nem készítette el az új drogszabályokat, s a május 31-i határidőig azokat nem is fogadhatta el az Országgyűlés.
Ha nem lenne cinizmus, azt mondhatnánk: a szociális munkás önfeljelentési akciójával évfordulót ünneplünk. A TASZ jóvoltából arra emlékezhetünk, hogy az Alkotmánybíróság egy esztendeje, 2004. december 13-án semmisítette meg a büntető törvénykönyv liberális drogszabályait, s írta elő, hogy azokat ez év május végéig újakkal váltsák fel. Konkrétan persze nem a liberalizmussal volt baja a bírói testületnek, hanem az önkénnyel és a dilettantizmussal. A lelkiismeretesség és a szakértelem hiányával. Ez jellemezte a Btk. rendelkezéseit, amelyek mögött az SZDSZ sorakozott fel teljes mellszélességgel. A törvény-előkészítést az igazságügyi tárca szabad demokrata politikai államtitkára, Hankó Faragó Miklós vezényelte, az elvi alapok lerakásában pedig az oktatási tárcát vezető Magyar Bálint segített neki. Úgy zajlott ez a kodifikáció is, mint a gyűlöletbeszéd büntethetővé nyilvánítása: ideológiai alapon. Nem törődve azzal, hogy kit védünk és kit ítélünk el. A gyalázkodást tiltó paragrafusokat is törölte azonban a jogtárból az Alkotmánybíróság.
A kábítószerek használata, tartása, terjesztése tehát bűncselekmény maradt. Az AB szerint a kábulathoz való jog nem ismerhető el. Arról nem lehet szó, hogy a nemzetközi listákon pszichotróp anyagként felsorolt szereket idehaza szabadon felhasználható vegyületként kezeljék, akár csak részben is, és eltöröljék a büntetőjogi konzekvenciát. Ez ugyanis oda vezetne, hogy az ország nem csak egészségügyi, társadalombiztosítási szempontból kerülne súlyos helyzetbe – a gyógyítás nem kevés pénzt visz el –, de megrendülhetne a közbiztonság is. A tilalmak feloldásával, enyhítésével az ország a nemzetközi drogkereskedelem, a kábítószer-bűnözés központi helyévé válhatna – a szállítmányok errefelé vennék az irányt. Más sem hiányozna, mint a drogmaffia, meg az a hatalmas kiadás, amelyet a rendőrség és a hírszerzés megerősítésére kellene fordítanunk.
A büntetőjogi szigor fenntartása mellett a bírói testület ugyanakkor hangsúlyozta a gyógyítás, a megelőzés fontosságát is. Olyannyira, hogy maga észlelte: hiányoznak a segítőszolgálatok munkatársait védő rendelkezések. Ez már csak azért is érdekes, mert miközben beadványok sora érkezett – jogvédő szervezetektől is – az alkotmánybírákhoz, senki sem emelt szót a kábítószer-fogyasztók egészségügyi gondozását végzőkért. A TASZ sem. Nem követelte, hogy törvénnyel mentesítsék őket a büntetőjogi felelősség alól.
Az AB tehát hivatalból észlelte és állapította meg, hogy az Országgyűlés emiatt alkotmánysértő mulasztásban van. A határozat erről a következőket mondta: „A drogmentesítést a Magyar Köztársaság is társadalmi értéknek ismeri el. A kriminalitás és az egészségügyi ártalmak visszaszorítása megkívánja ártalomcsökkentő szolgáltatások és programok működtetését.” A bírák úgy látták: csak részlegesen történt meg a leszoktató-, segítő-, megelőzőprogramok szabályainak kialakítása és összehangolása a Btk. rendelkezéseivel. „Tisztázatlan, mi a jogalkotó álláspontja az egyes módszerek, például az úgynevezett belövőszobákban történő fogyasztás, vagy a tűcsereprogramok büntetőjogi megítéléséről” – olvasható a megállapítások között.
Az AB tehát csupán annyit rögzíthetett, hogy a programokban segédkező egészségügyi és szociális személyzet büntetőjogi helyzete bizonytalan. „A közreműködők már pusztán az eszközök használatának biztosításával is formális értelemben bűnsegédi magatartást fejtenek ki, és jelenleg csupán a hatóságok önmérsékletén múlik, hogy nem alkalmazzák ennek következményeit” – mondták. Leszögezte a határozat azt is, hogy az élet védelméhez való alkotmányos jog alapján ezek a programok szükségesnek ítélhetők. „Azon kábítószer-fogyasztók leszokásának segítéséről, akik a büntetőeljárástól függetlenül önként keresik a drogfogyasztásból a kiutat, a polgáraiért felelősséget viselő demokratikus jogállam nem tekinthet el. A drogmentesítés olyan államcél, amely a bűnmegelőzéssel is elválaszthatatlan kapcsolatban áll. A droghasználattal együtt járó fertőzések – hepatitis, AIDS – veszélyeinek elhárítása pedig a költség-haszon elemzés alapján is az egész társadalom érdeke.”
A kormány a következő kabinet asztalára tolta át az új rendelkezések kidolgozását, cserbenhagyva ezzel nem csak a segítségre szoruló drogosokat, de a megmentésükért áldozatot vállaló szociális munkásokat is. A programok mögül ráadásul kispórolta a pénzt. Csak nem erről akarja elterelni a figyelmet az ügyészségi önfeljelentő akció?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.