(…) Hol az ellenség?
Az ellenség az apparátus. Nem volt könnyű megtalálni. Csaknem mindenki tudta, hogy az ellenség életrontó hatalom, már csak azért is, mert csaknem mindenki azonos okokból szenvedett. A sötét pontot azonban a technikában keresték, többen az államban, a gazdaságban, a természettudományban. Az apparátus egyetemes létrontásrendszer, amely az emberi lét minden területén, technikában, államban, tudományban megnyilatkozik. Jellemzője, hogy s z e m é l y t e l e n.
Mint életrend jelentkezik, éspedig, mint észszerűség, amelynek előnye, hogy könnyen megvalósítható, mert gyakorlati és hasznos. Mint józan okosság jelentkezik, amely a dolgokat megkönnyíti és leegyszerűsíti. Tévesen és felületességből az ellenségnek a gépet tartották és tartják, mert abban a hiszemben vannak, hogy a lényeg a mechanizálódás. A mechanizálódás azonban merő külső mozzanat; az apparátus é l e t r o n t á s.
A gépesítés az apparátus következménye. A gombnyomásra működtethető organizáció. Mert a technika nem autonóm koncepció, hanem – különösen modern alakjában, mint rakéta és atomtechnika, távkémkedés, mesterséges agyvelő – a létrontás apparátusának e s z k ö z e. Az apparátus legerősebb hatalmi területe nem is a technika, ez csak az apparátus ősképének kézzelfogható megjelenése; A LEGNAGYOBB HATALOM A HIVATAL (BÜROKRÁCIA.) Iparvállalat, bank, párt, hadsereg, tudomány. Ahol az élet szervetlen organizációvá alakul át, vagyis ahol az apparátus e m b e r t v e z é n y e l.
Régebben az apparátus nem is volt felismerhető; nagyméretű pénz-, hadi-, politikai apparátusok a második világháború után keletkeztek. Az apparátus még nem teljesen összefüggő egyetemes és egységes létrontás-rendszer, de a század hatvanas éveiben már minden jel arra vall, hogy a démoni sötét s z ö v e t s é g e k jegyében. Az e g é s z lakott Földre, és az e g é s z l é t területére kiterjed. Ami pedig a legfontosabb, kétségtelenné vált, hogy azt senki sem csinálja, hanem l e g y ő z h e t e t l e n h a t a l o m m á – mint mondják – EMBERI AKARATTÓL FÜGGETLENÜL LETT.
(…) Az ember persze azokat az eszméket, amelyeket megvalósít, n e m m a g a g o n d o l j a k i. Az életet irányító gondolatok TERMÉSZETFÖLÖTTI LÉTSZINTRŐL SUGÁROZNAK, ezért egészen ritkán történik meg, hogy azokat csak e g y e t l e n kivételes ember fogja fel; azokról többnyire több ember szerez tudomást, egymástól távol eső helyeken, egymástól, teljesen függetlenül.
Ilyesmit mond Platon is, amikor az i d e á k r ó l beszél. Az emberi létet b e f o l y á s o l ó eszméket magasabb, főként t á g a s a b b l é t s z i n t r ő l kapjuk és ezek azok, amelyek az életünket i r á n y í t j á k. Természeti lényünk ezeknek az eszméknek csupán a f ö l d i s é g b e n megvalósító szerve.
AZ EMBER CSAK AFÖLÖTT DÖNT, HOGY MILYEN ERŐT FOGAD MAGÁBA, és azt m i l y e n m é r t é k b e n valósítja meg. Az erő természetén és jellegén változtatni n e m tud. Ezért az élet ellen elkövetett bűncselekmények, gyilkosság, háború, kivégzés, nemcsak igazságtalanok, hanem tökéletesen értelmetlenek, mert az ember életét veszik el olyan cselekményekért, amely cselekmény ö s z t ö n z é s e n e m a z e m b e r b e n v a n.
AZ ÉLET MAGA ÁRTATLAN, és semmi egyéb, mint méz – mint a Vedanta mondja. AZ EMBERBE AZ ÉLETTŐL FÜGGETLEN IDEA, GONDOLAT, ESZME SUGÁRZIK, ÉS ENNEK SUGALLATÁRA VAGY KÉNYSZERÉRE CSELEKSZIK.
Ez a hagyomány tanításának egyik leglényegesebb része; azzal egybekötve, hogy a hagyomány m e g t a n í t arra: MIKÉPPEN KELL A GONDOLATOKAT ÉS ESZMÉKET EGYMÁSTÓL M E G K Ü L Ö N B Ö Z T E T N I, és azokat természetük szerint f e l i s m e r n i.
Ez a d i a k r i z i s z p n e u m a t o n, a szellem megkülönböztetése, amelyről az EVANGÉLIUM beszél. A szellemi kaszt tudása volt, hogy az ember a káros és a kedvező szellemeket egymástól el tudja v á l a s z t a n i, a kedvezőeket befogadja, a károsokat ne eressze magába.
A szellemi kaszt ezt a képességét Európában már igen korán, Krisztus után a második században elvesztette (…)

Elkezdődött az érettségi: mutatjuk, milyen feladatokat kaptak a diákok