Sasfészek az Eötvös utcában

Lapunk információi szerint az úgynevezett Mucuska-ügyben a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) csak azt vizsgálja, hogyan szivárogtak ki a lehallgatási jegyzőkönyvek a hivatalból, azt viszont nem, milyen adatokhoz férhettek hozzá a kémügybe keveredett személyek, és mire használták ezeket az információkat. A Magyar Nemzet bizonyítani tudja, hogy a BM-től a Határon Túli Magyarok Hivatala (HTMH) többször is kikérte a magyarigazolvány-birtokosok személyi adatait, ugyanakkor felmerül a gyanú, hogy a Szatmári Tibor által használt Eötvös utcai ingatlant valódi „kémfészeknek” alakították át az adófizetők pénzén. A HTMH nem válaszol a kérdéseinkre.

2005. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány hete tényfeltáró cikksorozatot közölt a nagyváradi Reggeli Újság a Mucuska-ügy főszereplői által használt titokzatos irodáról. A történet gyökerei az Orbán-kormány idejére nyúlnak vissza: egy 2001. december 10-i kormányrendelet értelmében (hatszázmillió forint maximált értékben) ingatlant kellett megvásárolnia és felszerelnie a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak azért, hogy a határon túli történelmi magyar egyházak vezetőinek legyen hol megszállniuk és ügyet intézniük budapesti látogatásaik alkalmával. Hogy miért volt erre szükség, arról Tőkés László a Reggeli Újságnak elmondta: van néhány olyan épület, ingatlan vagy terület Magyarországon (például a nagyváradi római katolikus egyháznak és az Erdélyi Református Egyházkerületnek), amely a trianoni diktátum előtt egyházi tulajdonban volt, és a magyarországi restitúciós törvény nem intézkedett az ügyben. Felvetődött az ötlet: jó és méltányos volna, hogyha a Trianon okozta vagyoni veszteséget is kárpótolandó az erdélyi magyar egyházak valamely nagy értékű ingatlanhoz jutnának, amelyet a magyar fővárosban használhatnak szállásként vagy egyház-képviseleti, egyház-diplomáciai bázisként. „Otthon lehettünk volna Budapesten” – mondta a püspök.
A XII. kerületi ingatlant már a Medgyessy-kormány idején vásárolta meg a HTMH úgy, hogy a döntésről sohasem kérte ki az érintettek – vagyis az erdélyi történelmi egyházak vezetőinek – véleményét. Lapunk információi szerint az ajánlati felhívásra öt értékelhető pályázat érkezett, a döntési javaslatot 2002. június 28-án hozta meg a bírálóbizottság. Bálint-Pataki József (azóta lemondott) HTMH-elnök a bizottság elnökeként a Military-Bau Rt. tulajdonában lévő Eötvös utcai ingatlan megvásárlására tett javaslatot: a két épületből álló együttesért (az ingatlan összterülete 5293, a rajta lévő épületeké pedig 1405 négyzetméter) bruttó négyszázhúszmillió forintot fizettek. A döntés mellett többek között az szólt, hogy „az irodaépületen minimális felújítást kellene eszközölni, (…) az épületen semmiféle szerkezetmegerősítő beavatkozásra nincs szükség, a főfali hibákat falfestés és homlokzatfelújítás során meg lehet szüntetni”.
Érdekes momentum, hogy a két épület július 29-i megvásárlása után, további közbeszerzési eljárás nélkül a HTMH a régi tulajdonost, a Military-Bau Rt.-t bízta meg a felújítással. Egy belső feljegyzés szerint az „elnök úr előzetes egyetértésével és utasítására” ki kell alakítani az irodaépületben a „határon túli magyarok szervezetei által használható irodahelyiségeket”, illetve be kell szerezni bizonyos dolgokat. A feljegyzésben szó szerint ez áll: „egyesek saját eszközeinkből biztosíthatók (számítógép, hangfalak)”, a fennmaradó eszközök költsége pedig alig 350-400 ezer forint. Ennek ellenére a HTMH egy pécsi magáncéggel bruttó 10 383 750 forint értékben kötött szerződést az irodaépület elektromos hálózatának, valamint számítógép- és telefonhálózatának kiépítéséről, miközben ugyanettől a vállalkozástól egy másik szerződésben megrendelik még egyszer a mini telefonközpont beszerelését, és havi üzemeltetési díjban is megállapodtak. A tízmilliós műszaki fejlesztésbe (amely információink szerint lényegesen többe került, mint a két épület felújítása) nem fért bele még egy fénymásoló sem, hiszen egy 2004 elején keltezett HTMH-s feljegyzésben arról értesítik az elnököt, hogy „a hivatalunk által kezelt Eötvös utcai ingatlan irodaépületében működő, a határon túli magyar szervezetek koordinációs tevékenységét elősegítő irodahelyiségben dolgozók jelezték, hogy szükségük lenne egy kisméretű fénymásoló gépre, amelynek segítségével – az egyébként nem nagy volumenű – másolási munkákat elvégezhetnék”. Ismételjünk csak: tízmilliós beruházást eszközölnek, miközben a számítógépeket saját forrásból biztosítják, és még fénymásolót sem kell venni – akkor vajon milyen eszközöket telepítettek az épületekbe? Érdekes az is, hogy ekkor már szó sincs a püspökökről, a feljegyzés ugyanis „határon túli magyar szervezetek koordinációs tevékenységét elősegítő” irodahelyiségről beszél. Hivatalosan különben csak később, 2004 nyarán módosították az épületek rendeltetését: az 1067-es számú kormányhatározat ugyanis hatályon kívül helyezi az Orbán-kormány által meghozott 2001-es döntést, de ugyanakkor homályban hagyja az épület új rendeltetését. A módosításról különben a kormány elfelejtette értesíteni az érintetteket, vagyis az erdélyi magyar egyházakat.
Egy HTMH-s indoklásból az is kiderül, hogy a hivatal 2003 májusában a Nemzetbiztonsági Hivatallal is konzultált az ingatlanok külső védelmi rendszerének (kamerák, felvevők, mozgásérzékelők stb.) kialakításáról. Felmerül a kérdés: a határon túli magyar egyházak püspökeinek szálláshelyéül szánt épület biztonsági rendszeréhez miért kellett az NBH-val konzultálni?
Az elkészült ingatlant – a Reggeli Újság információi szerint, amelyeket eddig nem cáfolt a HTMH – eddig kizárólag a Szatmári házaspár használta. A kémügy kirobbanása után azonban (miután valószínűleg kínossá vált a dolog) a két, immár üres épületet felajánlották az Informatikai és Hírközlési Minisztériumnak, ám utóbbi nem reagált a HTMH felajánlására.
A Reggeli Újság Tőkés László Királyhágó-melléki református püspök információira hivatkozva úgy tudja: Szatmári Tibor és felesége 2003 szeptemberében költözött be az ingatlanba, ott tartva fenn „kétes hátterű irodájukat”. A férj ekkor az RMDSZ „budapesti nagyköveteként” európai fórumokon is képviselte az alakulatot, és komoly befolyással bírt szocialista és liberális politikusokra. Felesége ezalatt a Medgyessy-, majd a Gyurcsány-kormány alkalmazottja, miközben a sajtóban megszellőztetett lehallgatási jegyzőkönyvek szerint intim viszonyt ápolt két miniszterrel is, és élvezte Bálint-Pataki József megkülönböztetett figyelmét. Lapunk információi szerint egyes kormánypárti politikusok már 2004 végén értesültek a Szatmári házaspár kémgyanúba keveredéséről, és erről értesítették az RMDSZ vezetőségét is. Ennek köszönhetően a romániai magyarok érdekvédelmi szervezete tavaly decemberben megvált Szatmári Tibortól, majd a feleség HTMH-beli munkaviszonyát is megszüntették. Ennek a játéknak rendelték alá a hivatal átszervezését, létrehozva egy olyan mamut főosztályt, amelyet a mai napig nem vezet önálló kinevezett főosztályvezető.
A Magyar Nemzet még novemberben kérdéseket intézett a HTMH megbízott elnökéhez, Szabó Bélához. Bár a magyar sajtóban szokatlanul hosszú ideig, csaknem három hétig vártuk a válaszokat, de a megbízott elnöknek (akit információink szerint rövidesen csíkszeredai magyar főkonzulnak nevez ki a Külügyminisztérium) nem volt ideje válaszolni. Azt szerettük volna tudni, hogy miért volt szükség az NBH-val konzultálni az Eötvös utcai ingatlan külső biztonsági rendszerének kialakításáról; tételesen milyen műszaki eszközöket vásároltak közpénzből az épületek felszerelésére; kik dolgoztak, illetve laktak és mennyi ideig az ingatlanban; és történt-e belső vizsgálat a HTMH-ban a „kémbotrány” után arra vonatkozóan, hogy a Szatmári házaspár milyen adatokhoz férhetett hozzá. Ezzel el is érkeztünk az ügy másik, igen fontos aspektusához: a HTMH elnöke és a határon túli magyarok ügyével foglalkozó államtitkár, Szabó Vilmos miért támogatott évekig kémgyanúba keveredett embereket? Alapos a gyanú, hogy az Eötvös utcai ingatlant már a vásárlás pillanatában nekik szánták, és nagyon nehéz logikus magyarázatot találni arra is, milyen jellegű információtechnológiai berendezéseket vásároltak tízmillió forint értékben, amikor már kétszázezer forintért komplett számítógépes konfigurációkat lehet venni a boltokban.
Szabó Bélához intézett levelünkben választ szerettünk volna kapni arra is, hogy 2002 májusától a HTMH hányszor kérte ki hivatalosan a Belügyminisztériumtól valamely szomszédos állam magyarigazolvánnyal rendelkező polgárainak adatait. A hivatal megbízásából ki kérte ki ezeket, és mi célból, és a megszerzett adatokat mely szomszédos országokba juttatták el, ott kikhez és mi célból? Lapunk birtokába jutott ugyanis a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal magyarigazolványok főosztályának 2003. június 10-én kelt levele, amelyben a címzettet, vagyis Bálint-Pataki József elnököt tájékoztatják a magyarigazolvány informatikai rendszeréből lekért adatállomány megküldéséről. Vajon ki vitte azt Romániába, ha nem az RMDSZ nagykövete? Egy korábbi levélben (2003. február 27.) a BM hatósági hivatalvezető-helyettese arra kéri a HTMH elnökét, hogy az adatszolgáltatás érdekében „a megállapodásban foglaltak jogszabályi alapjának megteremtését a vonatkozó jogszabályok módosítása, illetve kiegészítése során szíveskedjenek kezdeményezni”, mert a hivatal technikailag már felkészült az adatállomány „ellenőrzési célú átadására”. Jó volna tudni, hogy a HTMH-nak miért kellettek annyira a magyarigazolvány-tulajdonosok adatai, hogy még a jogszabály-módosítást is vállalta érte. A HTMH időnként célzottan, egy-egy országra lebontva is kérte az adatokat: a Bálint-Pataki József által szignált levélben 2004. április 21-én például kikérte az ukrajnai magyarigazolványosok címadatait egy CD-re. Miért volt erre szükség, és ki juthatott hozzá a lemezhez?
Lapunk úgy tudja, az NBH a kémügy ezen vonatkozásait nem vizsgálja, csupán azt, hogyan kerültek a lehallgatási jegyzőkönyvek a román sajtóhoz. A Magyar Televízió szerint hazugságvizsgálat alá vetették az összes NBH-s tisztet, és a Magyar Nemzet úgy értesült, a vizsgálat eredményeként hármat már el is bocsátottak tisztségéből. Természetesen megkérdeztük az NBH-t is az ügyben, de három kérdésünkre több napon keresztül hiába vártuk a választ.
A lapunk birtokába jutott adatokat elemezve levonhatjuk azt a következtetést: a HTMH a kormányváltás után nem a püspököknek keresett ingatlant, hanem valami egészen más célból. Fura az is, hogy a kémgyanúba keveredett házaspár lebukása után hirtelen nem tudnak mit kezdeni az épülettel. A kérdés jogos: mi volt a céljuk a vásárlással? Csaknem félmilliárd adóforint elkótyavetyélését ugyanis nem indokolhatja a két miniszternek Mucuska iránti megkülönböztetett érzése. Felmerül a kérdés: a magyar hatóságok együttműködése a kémgyanúba keveredett házaspárral netán a magyar–román titkosszolgálatok egy közös projektjének a része?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.