Rengeteg a gond a betegszállítással Magyarországon, a mentés azonban egyre színvonalasabb – nyilatkozta a három megyét, Borsodot, Hevest és Nógrádot átfogó, miskolci székhelyű Észak-magyarországi Regionális Mentőszervezet szakmai vezető főorvosa, Breitenbach Géza. A korábbi huszoneggyel szemben most hét regionális mentőszervezet lát el országos feladatokat. Borsod megyében 85 kiváló állapotú mentőautó van, de ez nem jelenti azt, hogy a régiek közül ne futna még az utakon néhány. A régi Toyoták helyett Ford Tranzitokat állítanak munkába folyamatosan, s már szinte minden borsodi mentőállomás járműparkja kicserélődött. A Mercedes eset- és rohamkocsik is újak, s a főorvos szerint immár nem kell félni, hogy a négy-ötszázezer kilométert lefutott autók működtetése miatt hiányt szenved a mentés.
Breitenbach Géza úgy véli, Magyarországon a mentőszolgálat szemléletbeli változás előtt áll. A betegszállítás viszont hatalmas gondokkal küzd. Egyelőre az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kötelezettsége a betegek utaztatásjellegű hazaszállítása, s úgy tűnik, jogosak a panaszok. A mentőszolgálat kapacitása egyelőre nem kielégítő – legalábbis az átfogó kötelezettségek tekintetében –, a járművek száma ugyanis kevés a mentéshez és a betegek utaztatásához. Mint mondta, a betegek kezelésre történő szállítása, valamint hazautaztatása nem mehet a mentés rovására, így kompromisszumot sem köthetnek. A kormánynak kell megtennie a szükséges intézkedéseket.
A világ fejlett országaihoz hasonlóan a hazai szolgálat szervezeti átalakítása után jelentősen egyszerűsödik a riasztás és mentés, mert a szervezet vezetése a modern kori igényeknek megfelelően centralizálja az irányítómunkát. Borsod megyében kilenc helyen működik egyelőre úgynevezett szolgálatvezetés, ám ez a helyzet néhány hónapon belül megváltozik. Három helyre fut majd be a riasztás: Miskolcon, Kazincbarcikán és Sátoraljaújhelyen fogadják a hívásokat a szolgálatvezetők. Következésképpen ezekről a helyekről koordinálják a mentést rövidesen, miközben a helyi mentőállomások gépkocsijai ugyancsak a korábbi szolgálati helyükről indulnak. Dolgoznak a szakemberek a megyeszékhely szolgálatvezetői helyének átalakításán, bővítésén, s az eszközök üzembe helyezése, a technikai fejlesztés áprilisra befejeződik. Egy sikeres telefontender eredményeképpen megújul az egész távközlési rendszer, s jelentősen csökken a vezetői létszám. Ettől a beruházástól komoly szakmai előrelépést várnak, hiszen a szolgálatvezető a számítógépek segítségével átlátja az egész megye mentőautóinak mozgását, utasításokat adhat krízishelyzet esetén.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce térségében január 19-én lezuhant szlovák AN–24-es repülőgép túlélőjének mentését a szerencsi mentőállomás egyik gépkocsijával oldották meg, s a főorvos úgy gondolja, tisztességgel helytálltak munkatársai. Urai voltak a helyzetnek, s amíg a mentés elején nem rendelkeztek megfelelő információkkal a túlélők számát illetően, hatalmas erőt mozgósítottak. Tíz járművet irányítottak a Gergely-hegy melletti Borsó-hegy közelébe, ám sajnos csak egyre volt szükség. A szélsőséges időjárás, a szinte járhatatlan terep okozott némi gondot, bár a biztonság kedvéért egy Niva terepjárót is a térségébe vezényeltek. Maga a mentési folyamat zökkenőmentesen zajlott. Borsod-Abaúj-Zemplén ugyan az ország második legnagyobb megyéje, ennek ellenére szükség esetén nagyon rövid idő alatt – átlagosan 15 perc a normaidő – a riasztás helyszínére érkeznek a kivezényelt mentők. Már nem fordul elő, hogy beteghez kellene menni, de nincs mentő. Helyi kezdeményezésre négy településen, Krasznokvajdán, Emődön, Sárospatakon és Aggteleken szeretnének új állomást létesíteni. A közelmúltban ismét üzembe állt a miskolci MI–2-es mentőhelikopter, helyreállt a rend. Breinenbach Géza közölte: az ország többi öt állomásának gépei ugyancsak levegőbe emelkedhetnek szükség esetén, majd hozzátette, minden gép biztonságos. A BaSe Kft. helyett immár a Légimentő Kht. üzemelteti a gépeket, s a főorvos úgy véli, végleg elcsitultak a viták az üzemeltetés körül. A főorvos tájékoztatása szerint a létrehozott új közhasznú társaság az Országos Mentőszolgálat tulajdona, ami azért fontos, mert így kiszűrhetőek a visszaélések, nem történhet meg, hogy javításkor a szabványtól eltérő alkatrészeket használják fel a szerelők. A légi jármű felülvizsgálata megtörtént: abszolút üzembiztos a gép.

Meglepő fordulat a a Huszti ikrek ügyében, megszólalt a szakértő