Mennyit veszítettünk Bubik István halálával?

Hanthy Kinga
2006. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha azzal a reménnyel állnak ma színésznek az ifjak Magyarországon, hogy egyszer majd a Heti Hetesben parádézhatnak, szappant vagy bevásárlóközpontot reklámozhatnak. Pedig jobb lenne, ha ezt a karrierlehetőséget nem vetnék el, midőn komoly versek és monológok tanulásába fognak. Másfél évtized alatt ugyanis sikerült elérnie a hazai „szellemi életnek”, hogy a színházból egy szűk kör magánügye lett, a színházi színész pedig körülbelül annyira ismert, mint egy festő- vagy szobrászművész. Pedig a színész az arcából, a testéből él.
Érdekes lenne megkérdezni a színművészetire készülő ifjakat, miféle remények hajtják őket a pályára. Higgyünk nekik, ha azt válaszolják: hivatástudat, a színház iránti rajongás. Pénzről és hírnévről a színpad munkásaiként hiába is álmodnának. Nyomon követhetjük ugyanis, miként tüntették el az eltelt években életünkből a magyar színészet színe-javát, hogy helyükbe új sztárokat tegyenek. Mindazok pedig, akik nem voltak hajlandók e sztárszerepre, vagyis hogy szappanoperákban, vetélkedőkben és idétlen műsorokban keressék a pénzt, akkor kerülhettek a figyelem középpontjába, ha rendhagyó, érdekesnek gondolt dologra is képesek voltak. Bubik István például dobolhatott a televízióban.
Bubik és generációja annak idején még nagy reményekkel vágott neki a pályának. Gyorsan lettek ismertek, nyitva állt előttük minden ajtó: jó szerepek, tévé- és játékfilmek, pódium. Meg is szolgálták a bizalmat, tehetségesek voltak, sokat és őszintén tudtak adni. Azután e generáció legtehetségesebbjei egymás után kezdtek menekülni: ki külföldre nősült, ki meg, miként Bubik István is, egyéves önkéntes száműzetésbe vonult. De visszatért, mert mint azt egy vele készült rádióinterjúban elmondta, érezte, hogy feladata van a színpadon.
A Színészmúzeumban, a Rádiószínház produkciójában Csak eltűnt címmel Gosztonyi János Bubik Istvánra emlékezett. Tényleg nagyon hirtelen tűnt el. Hiányát először csak a szakma, a kollégák érzékelték, akik tudták, mennyit ért. Mennyit az ember, és mennyit a színész. Ez utóbbit bizonyította, hogy díjait mind a szakmától és soha nem a politikától kapta, szerepei pedig, javarészt főszerepek, alig fértek bele a lexikonszócikkekbe. Gosztonyi János most arra vállalkozott, hogy megmutassa a közönségnek is, mit veszített Bubik halálával. A színészről szóló összeállítások lényege nem az emlékező szó, hanem a hagyaték: a hang- és filmfelvételek, amelyekből az utókor képet alkothat a tehetségről, a személyiségről, és eldöntheti, méltó volt-e az életmű arra, hogy megtartsa emlékezetében. Bubik István és az utókor szerencséje, hogy van miből válogatni. A közszolgálati rádió a színészek, írók leghűségesebb barátja volt és marad még ma is, sanyarú helyzetében. A Művészeti Főszerkesztőségen olyan rádiósok dolgoznak, akik hiszik, hogy a jövőnek dolgoznak. Az ő előrelátásuknak köszönhető az is, ami Bubik Istvánból ránk maradt.
(Csak eltűnt, Bartók rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.