Erős Julka

Kevesen gondolták volna, hogy tizenöt hónappal a Viktor Juscsenkót hatalomra emelő változások után az elnöknek a túlélésért kell küzdenie. A parlamenti választások tanulsága, hogy Ukrajna a légvárakból leszállt a földre. A voksolás mindennél világosabbá tette az ország kulturális megosztottságát is, és egyre elkerülhetetlenebbül a föderalizmus felé tolja a politikai berendezkedést.

2006. 03. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ukrajna visszafordíthatatlanul elindult a demokratikus fejlődés útján – értékelte a választásokat a nemzetközi megfigyelők többsége, akik ezúttal nem találtak kivetnivalót a voksolás menetében. Pedig a tirádákat elhomályosíthatta volna, ha az EBESZ és a NATO kiküldött képviselői felteszik maguknak a kérdést: hogyan maradhatott ki egymillió ember a választói névsorból, vagy miért haladt olyan vontatottan a szavazatok összesítése? Az is kérdések sorát vethette volna fel, hogy miként tárgyalhatott a leendő koalícióról jóval a végeredmény kihirdetése előtt az elnök megbízásából a harmadik helyezett párt vezetője. Igazán nagy újdonságnak legfeljebb az számít, hogy az ukrán pártok minden eddiginél többet – 5,3 millió dollárt – költöttek politikai hirdetésekre, maga a választás pedig összesen 200 millió dollárba került.
Persze nem szabad lekicsinyelni mindazt, ami történt, hiszen Ukrajna nagyon messziről indult el az átalakulás útján. Legfeljebb kijózanító a felismerés, hogy a történelem lépcsőfokait nem lehet átugrani, a helyi geopolitikai és kulturális adottságokat semmibe venni, s a demokrácia sem olyan áru, amely csak úgy egyszerűen exportálható. Tudták ezt az ukránok már a választások előtt. Erről árulkodott az általános kiábrándultság, amelyet csak még döbbenetesebbé tettek a felmérések rideg számai. A kijevi Politikai és Szociálpszichológiai Intézet januári közvélemény-kutatása szerint az intézmények közül legtöbben (57,9 százalék) az egyházban bíznak, a második helyen a fegyveres erők állnak 47,8 százalékkal. A sajtó iránt minimális a bizalom, a demokrácia letéteményeseinek számító intézmények esetében pedig egyértelműen negatív a mérleg. A politikai pártokat 41,4 százalékkal többen utasítják el, mint amennyien bíznak bennük, lényegében ugyanilyen az arány a bíróságok (40,9), az ügyészség (39,8) és a helyi hatalmi szervek (37,2) megítélésében. Nem dicsekedhet a parlament, a verhovna rada és a kormány sem, hiszen 30,2, illetve 24,2 százalékos az előny a bizalmatlanoknál, de 7,8 százalékkal nagyobb az elutasítók tábora még a társadalmi szervezetek esetében is. A mostani választás megerősítette ezeket a számokat, amelyek már 15 hónapja sem voltak sokkal jobbak, csak akkor senki nem akart hinni a szemének. Nem lehetséges a Kelet és a Nyugat gyors integrációja. Hasonló módon mutatták az eredmények azt is, hogy nagyon messze került a politikum a néptől, a jelenlegi hatalomhoz köthető Mi Ukrajnánk bukása pedig egyértelműsíti Viktor Juscsenko helyzetének gyengülését, egyúttal hosszú időre előrevetíti a politikai bizonytalanságot.
Az ukrán választók megbüntették Juscsenkót, kifejezve ezzel, hogy számukra kudarc volt a „forradalom” első éve. Mindenki számára érzékeny fordulat volt, hogy a mesterségesen felpumpált 12,1 százalékról 2,4-re lassult a gazdasági növekedés, amivel párhuzamosan az árak nagyjából megduplázódtak. Nem történt meg a külföldi tőke várt beáramlása sem, a politikai bizonytalanság, a korábbi privatizációs ügyek felülvizsgálata körüli vita óvatossá tette a befektetőket. Hasonló kimértséggel közeledett Ukrajnához az Európai Unió is, s a helyzetet súlyosbította a gázszállításokról Oroszországgal kirobbant konfliktus. Külföldön és otthon egyaránt kiábrándulással fogadták a „narancsos” erők egymás ellen fordulását.
A helyzet a jövőben sem ígér nagy változásokat. Politikai értelemben mindenképpen bizonytalan időszak elé néz Ukrajna. A politikai tábor ismét összekovácsolódhat, ám mitől lenne stabilabb Julija Timosenko új kormánya, mint a szeptember előtti volt? Juscsenko már akkor is túl soknak tartotta az ambiciózus „Julka” hatalmát, amely most csak növekedne, ha kormányfőként életbe léptetné a politikai reformokat. Az elnökiből parlamentivé és elnökivé alakuló politikai berendezkedés megszilárdulásáig még várható néhány megrázkódtatás, amelyeknek a hatását növelhetik a személyi ellentétek. Eleve konfliktusokat teremt a Mi Ukrajnánk, valamint a Julija Timosenko Blokkja (BJUT) között a gazdaságról vallott elképzelések különbsége. A BJUT növelné a szociális kiadásokat, kordában tartaná az árakat, felülvizsgálná a korábbi privatizációkat, és szinte biztosan felmondaná az orosz–ukrán gázmegállapodást is. Így aztán nem lenne olyan meglepő, ha az elnöki tábor előbb találná meg a közös hangot egykori ellenfelével, a Viktor Janukovics vezette Régiók Pártjával.
Immár többedszer igazolva Samuel Huntington tételét, a választás nyilvánvalóvá tette az országon belül húzódó kulturális, mentális, orientációs törésvonalakat is. A pártok szerinti megoszlást nézve Ukrajna három jól elkülöníthető részre szakadt. A tíz orosz ajkú keleti és déli területen a Régiók Pártja győzött, a birodalom előszobájának nevezhető legnyugatibb részen, a Kárpátokon túli, a lvivi és az ivano-frankivszki körzetekben a Mi Ukrajnánk, míg tizennégy nyugat- és közép-ukrajnai megyében Julija Timosenko Blokkja diadalmaskodott. A két „narancsos” erő között csak az arányok változtak, a voksok kulturális értelemben vett megoszlása két nagyjából azonos részt rajzol ki. Elemzők ezzel kapcsolatban egyre gyakrabban emlegetik, hogy a mostani választás felgyorsíthatja Ukrajna hosszú távon valószínűleg elkerülhetetlen föderalizációját is. Mint fogalmaznak, a győztes pártok tovább erősítik a regionális különbségeket, hiszen nemcsak politikai, hanem kulturális értelemben is eltérő területek nevében lépnek fel. Amint a kijevi Alkalmazott Kutatások Központjának vezetője, Volodimir Feszenko mondja, elkerülhetetlen a bújtatott föderalizmus folyamatának felerősödése. Emlékeztet arra, hogy a nyugati és a keleti országrész markáns elkülönülése már a vitatott elnökválasztások során is szembetűnő volt. Mindezt figyelembe véve felmerül a kérdés, nem hibáztak-e a hatalom pártjai, amikor láthatóan nem vették figyelembe, hogy Juscsenko az elnökválasztás „harmadik” fordulójában erős nemzetközi hátszélben is csak csekély különbséggel verte Janukovicsot.
Sokan már azt is a föderális berendezkedés felé tett első lépésként értékelték, amikor néhány hete a harkovi városi önkormányzat a regionális nyelvekről szóló, Ukrajna által 1993-ban ratifikált európai charta alapján helyi szinten hivatalossá tette az ukrán mellett az oroszt. A szociológusok nem lepődtek meg ezen, hiszen minden felmérés mutatta, hogy a város lakóinak többsége támogatna egy ilyen döntést. Viktor Nebozsenko ukrán politológus megjegyzi, hogy látva a helyi képviselő-testületek összetételét, a választások után az ország déli és keleti övezetében több helyütt is követhetik a harkovi példát. Ez növelheti a feszültséget e régiók és a minden ilyen törekvést elutasító központi hatalom között. Mint fogalmaz, az e területekre jellemző nyelvi és vallási kettősség a gyakorlatban már Ukrajna föderalizációját jelenti, a társadalom azonban még olyan gyenge, beteg, hogy minden ilyen hatás kiszámíthatatlan következményekkel járhat. Nebozsenko úgy véli, a megoldást a kétnyelvűség általános bevezetése jelenthetné, nem pedig a régiónkénti megosztottság.
A hivatalos Kijev már-már hisztérikusan reagál minden ilyen igényre, „szeparatizmussal” vádolja emiatt a délkeleti régiók politikusait. Azzal a nyilvánvaló ténnyel keveset törődik, hogy az ország mintegy felében nem hivatalosan „oroszul” folyik az élet. Az okok egyértelműek. A hatalom világosan látja, hogy a jelenlegi Ukrajna történelmi gyökereiben nem egységes képződmény. A Kijevi Rusz az orosz földek inkább Moszkva felé orientálódó egysége volt. Az elmúlt másfél év négy szavazása nyilvánvalóvá tette, hogy a geopolitikai orientációban is kifejeződő civilizációs, kulturális hagyományok ma is élnek, s az ukránok nem politikai programok, hanem eszerint voksoltak. A „narancsos” forradalom ráadásul még inkább felerősítette, illetve tudatosította, sőt ütköztette ezeket a különbségeket. Juscsenkóék oroszellenes irányultságú, a Donyec-medence lakosságát egyöntetűen „lebanditázó” ukranizációs projektje mozgósította a keleti régiókat, felerősítette a civilizációs öntudatot. Ezeket az új keletű problémákat különösen szembetűnően demonstrálja a Krím helyzete, ahol a félsziget hárommillió lakosából kettő orosz ajkú és identitású. Itt már nem csupán az orosz nyelv hivatalossá tételéről szóló népszavazás előkészítése folyik: a krímiek többsége nem is tartja magát ukránnak.
S hogy ez a probléma nem kizárólag a keleti régiókat érinti, azt mutatja a kárpátaljai ruszinok esete. Ők Ukrajna függetlenné válása óta hiába követelik, hogy Kijev ismerje el őket önálló népcsoportnak. Még 1991-ben 78 százalékos többséggel referendum is döntött arról, hogy autonómiát kérjenek Ukrajnán belül, a fiatal állam azonban retteg minden ilyen úgymond engedménytől. Kijevet az sem zavarja, hogy a ruszinokat mindenütt elismerik nemzetiségnek, csak Ukrajnában nem. Magyarkérdés ugyan Ukrajnában nincs, de továbbgondolva a fentieket, Kárpátalján is lehetne még bővíteni a kisebbségi jogokat. Jellemző egyébként, hogy e Juscsenkóékhoz alapvetően lojális kisebbség fő ereje, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) milyen megalázó helyet kapott a Mi Ukrajnánk listáján. Hasonló módon hoppon maradt a szocialistáknál Gajdos István, így 1991 óta először nem lesz magyar képviselő a verhovna radában. E példák sora is igazolja, hogy Ukrajna előbb-utóbb lépéskényszerbe kerül, s vagy elmozdul egyfajta német föderációs modell irányába, vagy súlyos konfliktusokkal kell szembenéznie. Először feltehetően a Krímben.
E problémák is felvetik az egész választás egyik alapkérdését, miszerint túlzott volt hinni az Európai Unió befolyásának mindenhatóságában. A felek óvatosan közelítenek egymáshoz, nehezen lépik át a történelmi, civilizációs és fejlődésbeli árkokat. A nyugati álmokat másfél éve Kijev központjában, a Majdanon megtestesítő Amerikát viszont csak geopolitikai célok vezérlik. Így aztán Ukrajna is gyorsan szembesül azzal, hogy leginkább önmagára számíthat, és nem úszhatja meg a modernizációs kényszer, az átmenet gyötrelmeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.