Készülnek a Discovery indítására

Megérkezett Louisianából az új központi hajtóanyagtartály a floridai Cape Canaveralre a következő űrrepülőgép indításához. A világ legnagyobb befogadóképességű épületében, a Vehicle Assembly Building (VAB) szerelőcsarnokban állítják össze a fő alkotóelemekből az űrjárművet. A NASA reményei szerint a Discovery május 3-án emelkedhet a magasba. Az indítási ablak május 23-ig lesz nyitva.

Schuminszky Nándor
2006. 03. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A louisianai New Orleans mellett készített External Tank (ET) az űrrepülőgép egyetlen olyan eleme, amelyet nem lehet többször felhasználni. A 47 méter magas és 8,4 méter átmérőjű test folyékony hidrogént és oxigént befogadó tartályokat, csővezetékeket, szivattyúkat és egyéb más szerelvényeket tartalmaz, s 736 tonnányi hajtóanyagot lehet beletölteni. A gép három főhajtóműve innen táplálkozik a Föld körüli pálya – nagyjából a 110 km-es magasság – eléréséig, amikor a kiürült külső tartályt leválasztják, majd az a sűrűbb légrétegekbe süllyedve megsemmisül. Az ET többszöri módosításon ment át a kezdetek óta, és a Columbia 2003-as tragédiája után is változtattak rajta, mert a tartály külső falát borító hőszigetelő, habkönnyű anyag leváló darabjai – a torlónyomás következtében fellépő sebességkülönbség miatt – hatalmas erővel ütközve az űrrepülőgép testének katasztrofális sérüléseket okozhatnak, és mint bebizonyosodott, három évvel ezelőtt okoztak is. Létfontosságú tehát a darabok leszakadásának megakadályozása az emelkedés idején a tartály leválásáig, nagyjából a start utáni kilencedik percig. A Discovery tavalyi tesztrepülésekor is váltak le alkatrészek, amelyek – a külső kamerák tanúsága szerint – ugyan nem ütköztek a gép testének, de a repülés tapasztalatát kiegészítve a későbbi számítógépes modellezéssel, az amerikai űrkutatási ügynökség, a NASA most úgy döntött, hogy a jövőbeli tartályokon további módosítás szükséges.
Miként megírtuk, a NASA májusban ismét megkísérli útnak indítani a Discoveryt a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Ezenkívül az idén még két űrrepülőgép felszállását engedélyezhetik, az egyikét júliusban, a másikét novemberben. A program újraindításának feltétele, hogy májusig megoldják az asztronauták biztonságát veszélyeztető technikai gondokat. Wayne Hale, a NASA programigazgatója elmondta: igyekezniük kell, mert a május 3-án megnyíló indítási ablak 22-én bezárul a Discovery előtt, és csak július 1–20. között, illetve augusztus 28-tól szeptember 14-ig adódik ismét lehetőség a startra. Ha azonban a tervezett felbocsátásig nem sikerül úrrá lenni a gondokon, akkor semmiképpen nem kockáztatják az űrhajósok biztonságát – fűzte hozzá a programigazgató.
A mostani út a Return to Flight program második repülése lesz, mielőtt további tizenhat küldetéssel folytatnák a Nemzetközi Űrállomás építését 2010-ig a napokban aláírt egyezmény szerint. A Discoveryn helyet kap az európai űrhivatal, az ESA egyik űrhajósa, Thomas Reiter is, aki második számú fedélzeti mérnökként dolgozik majd az űrállomáson, és egyébként a tiszteletbeli magyar űrhajós cím birtokosa. Hat hónapos űrbéli tartózkodása folyamán együttműködik a 14. számú ISS-személyzettel is, az amerikai Mike Ficke-vel és az orosz Fjodor Jurcsihinnel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.