Szenvedéstörténet minden időben

Három kitűnő előadással szerepelt a Vendégségben Budapesten évadjának második felében a Kolozsvári Állami Magyar Színház. Büchner Romániában díjazott Woyzeckét már tavaly is nagy sikerrel mutatták be Magyarországon, Caragiale vitriolos választási komédiája, Az elveszett levél sem ismeretlen az anyaországi közönség előtt, ám most a revelációszámba menő, Tanítványok című előadásról írunk.

Metz Katalin
2006. 03. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ülünk a Thália Színház színpadán, két oldalról látunk rá a kereszt alakú játéktérre. Alighogy elhelyezkedtünk, s az utolsó színész is befut, bemenekül a színpadra, azaz közénk, a keresztben fekvő pódium elé, ránk csapódik a vasfüggöny ajtaja. A döndülő kapu, amit hiába döngetnek, rugdosnak, feszegetnek a szereplők, többé nem nyílik ki. Az egybezártság nyilvánvalóvá válik, színészek és közönség számára egyaránt. Valahol fönt, kétoldalt megfigyelőlámpa világít, mint a szögesdróttal körülvett lágerek szögletében. Az alaphangulat máris a szorongás, s amint a történések eluralják a játékteret, ez fenyegetettséggé, rettegéssé fokozódik.
A kívülről ide menekült, mert üldözött jézusi tanítványok a bibliai történet ide vonatkozó korának eseményeit élik, s a hétköznapi ember és az elhivatott követő érzései kavarognak bennük. A jogos félelemé és a rájuk bízott feladat nagyságának dermedt felméréséé.
A kereszt alakú színpad, amin egymásba kapaszkodva próbálják megerősíteni magukat, közösséggé kovácsolni halandó, fenyegetett, egyénre szabott életüket, természetesen már önmagában is jelkép. A szenvedéstörténet univerzális szimbóluma, s emitt, a kolozsváriak előadásában, a szentírásbéli jelkép rávetül, és magyarázatul szolgál a Tanítványok című dráma többrétegű cselekményének is. Visky András színműve ugyanis önnön és családja, s általuk az egész kitelepített-kisemmizett, „rendszerellenesnek” minősített áldozatok kálváriájára utal a romániai gulágvilágban. Vagy bármely ártatlanul üldözött, igaztalanul meghurcolt közösség szenvedéstörténetére.
A tizenkét tanítvány nevét (ingének hátára festve) viselő szereplő szövegéből mindegyre ki- és áthallik az ötvenes-hatvanas évek „regáti” (óromán királysági területeken kijelölt) kényszermunkatelepeinek jelen idejű története. Tudni való, hogy a kolozsvári költő-drámaíró, Visky András családját (amúgy természetesen ártatlan) lelkész apja miatt száműzték, s a gyermekekkel – börtönbe zárt férjétől elkülönülten – kitelepített anyjának kálváriáját már Júlia című, megrendítő monodrámájában is megírta (címszerepét Kolozsvárott és a budapesti Thália Színházban Szilágyi Enikő játszotta, ugyancsak Tompa Gábor rendezében). Mi, akik még megéltük és megszenvedtük „polgári” szüleink miatt azt a korszakot, de akik nem, azok is, kanyújtásnyira a szereplőktől, dermedten ülünk a nézőtéren, és megborzongunk az ismerős, kapkodóan szorongásos párbeszédek, mondatfoszlányok hallatán, a lecsupaszított szöveg és a tragikus groteszk játékmód élménycsiholó hatása alatt.
A bibliai személyiségek ember közelivé és személyes ismerősünkké válnak, az író karakterizáló készsége s a színészek egyénítése nyomán még jobban kirajzolódik az egyes emberek tragédiáját fakasztó, milliók vesztét okozó-hozó kor.
Különösebb cselekményt nem teremt az író, e tekintetben is rokonságot fedezhetett fel a darab és az abszurd drámák között a rendező Tompa Gábor. Rá is játszatja színészeit a Godot-ra várva alapgondolataira, hisz mi sem jelenthetett reménytelenebb várakozást, mint a guláglét. Várakozást a megváltásra, mert a fizikai szabadulásra semmi kilátásuk nem lehetett. A szabadsághiány, a totális rabság tragédiáját élik a szereplők, a mindenkor üldözöttek, s csak töredékes emlékeiket egymásba illesztve próbálják újrafogalmazni történetüket, egykorvolt életüket. Bogdán Zsolt és Hatházi András – kivált becketti jelenetükkel –, Bíró József, Salat Lehel, Dimény Áron, Orbán Attila, Fogarasi Alpár, Laczkó Vass Róbert, Molnár Levente, Galló Ernő, Sinkó Ferenc intenzív játékukkal és igen, a színházművészet iránti elkötelezettségükkel felizzítják a levegőt, és Carmencita Brojboiu beszédesen szegényes, zsákvászon jelmezeiben önvizsgálatra késztetik a sorsukban kényszerűen osztozó közönséget.
(Visky András: Tanítványok. Rendező: Tompa Gábor. A Kolozsvári Állami Magyar Színház vendégjátéka a Thália Színházban.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.