Utolsó tartalékait éli fel a hazai tejipar

A dömpingáron érkező tejimport alapvető oka az, hogy a csökkenő uniós támogatások miatt a külföldi tejüzemeknek még veszteséggel is érdemes értékesíteni Magyarországon az odakint felhalmozódott felesleget – ad magyarázatot a hazai termelőket és feldolgozókat egyre inkább aggasztó jelenségre Kiss Pál István, a Friesland Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója. A szakember szerint jobb együtt mozogni a piaci változásokkal, trendekkel, mint utánuk kullogni. A versenyképesség fenntartása érdekében a magyarországi cégek is további üzemek bezárására kényszerülnek a közeljövőben.

Nagy Ottó
2006. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A statisztikák azt mutatják, hogy most már második éve az előző esztendő 85 százalékán teljesít a hazai tejipar, ami évről évre 20 százalékos zsugorodást jelent. Ha viszont tovább számolunk, akkor kiderül, hogy tavaly 2003-hoz képest már csak 60-70 százalékon működött az ágazat. A visszaesés oka ugyanakkor nem a fogyasztás csökkenésében keresendő, mert az nem változott. Viszont csak 2005-ben 138 százalékkal nőtt az import – nyilatkozta lapunknak Kiss Pál István, a Friesland Hungária Zrt. elnök-vezérigazgatója. A szakember rámutatott: hazánkban komoly piaci zavarokat okozott az, hogy egyidejűleg több országgal bővült az unió. A térségben jellemző szintnél valamelyest magasabb magyarországi árakat villámgyorsan kiegyenlítette – azaz lecsökkentette – a piac, ami minden ágazati szereplőt kedvezőtlenül érintett.
Nem egyedi, ami velünk történt. A vezérigazgató klasszikus példaként említette az osztrákokat, akik 1995-ös EU-belépésük után elvesztették piacuk 35 százalékát, de mára visszaszereztek tíz százalékot. Bár a hazai tejipar a kellemetlen meglepetéseket 2004-re várta, azok 2005-ben érkeztek meg. Mára viszont az ágazat Kiss Pál István szerint túl van a nehezén. Igaz, valamelyest folytatódik még a termelés csökkenése. De idővel beáll a piac, s a fogyasztók is előbb-utóbb észreveszik, hogy egy-egy márka milyen minőséget ad, és annak alapján választanak. Kialakul majd egy tudatos vásárlói réteg, ugyanakkor mindig lesznek olyan vevők, akik a legolcsóbbat választják, mert nem lesz más lehetőségük – jelentette ki a vezérigazgató.
A jövő esélyeinek taglalásakor mindenképpen figyelembe kell venni azt, hogy a rendkívül alacsony árakkal dolgozó, agresszív diszkontláncok komoly teret nyertek a hazai kereskedelemben, s további növekedésükre kell számítanunk. Ezek a láncok központilag szerzik be árukészletüket, ami azt jelenti, hogy a velük szerződő hazai gyártóknak többnyire egész Európára kiterjedően kellene szállítaniuk. Erre azonban a magyar tejipar képtelen – közölte a szakember. A hazai piacra dömpingáron érkező tejimport fő oka pedig az, hogy az EU-ban csökkentik az exporttámogatást és az uniós felvásárláshoz kötődő intervenciós árakat. Erre több ország úgy reagált, hogy a piaci többletet a veszteség csökkentése érdekében különböző periférikus piacokon – ilyen a magyar is – helyezte el, méghozzá meglehetősen alacsony áron. A gond csak az, hogy ezt az árat a kereskedők és a vásárlók is kiindulópontként kezelik, ehhez viszonyítanak, ilyen áron szeretnék beszerezni az árut a magyar tejipartól. A hazai feldolgozók viszont nem tudnak versenyezni az importőrök által behozott dömpingáras termékekkel. – A láncokban 99 forintért kínált külföldi UHT-tejek semmilyen más költséget nem tartalmaznak, csak az anyagárat, sőt, néha még azt sem – jelentette ki a vezérigazgató.
A piaci változások hatására a Friesland Hungária Zrt. is módosította stratégiáját. Korábban egyformán figyeltek minden egyes termékük forgalmára. Most viszont inkább egyes márkákra koncentrálnak. A cég úgynevezett Pöttyös üzleti divíziója például csak azzal foglalkozik, hogy a Túró Rudi hazánkban és külföldön eredményesen szerepeljen. Ebből a szempontból jók a kilátások, hiszen Romániában és Szlovákiában már elindult a forgalmazás, emellett hamarosan Olaszországban és Spanyolországban is debütál ez a hungarikumnak is nevezhető termék – állapította meg Kiss Pál István. A társaság szoros és egyre erősödő árversenynyel számol a jövőben az egész tejágazatban. – Ezt a kihívást a termelőkkel együtt kell megoldanunk – szögezte le a vezérigazgató –, hiszen a feldolgozott termékek költségének 80 százalékát ma a tehenészeteknek fizetett termelői ár teszi ki, az e felett lévő 20 százalékból pedig nem lehet gazdálkodni. A Friesland az idei év első negyedében az országos átlagnál magasabb árat fizetett a termelőknek. Most az átvételi árat az országos trendhez igazítják, ami április elsejétől literenként 1,5-2 forintos árcsökkenést okoz. A termelőkkel kötött keretszerződésben szerepel, hogy az év első és utolsó negyedében magasabb, a második és harmadik negyedévben viszont alacsonyabb áron vásárolja fel a cég a tejet.
A másik kérdés az üzemméret és a hatékonyság – elemezte tovább a helyzetet Kiss Pál István. A piac elvárásai alapján elmondható, hogy a hazai tejipar még mindig rossz hatékonysággal működik, ezen a téren a Frieslandnak is van még tennivalója. Nyugat-Európában egy átlagos méretű üzem 250-300 millió liter tejet dolgoz fel. Magyarországon körülbelül hatvan üzem jut 1,2 milliárd liter tejre, ami 20 millió literes átlagot jelent. A vezérigazgató szerint az élőmunka terhei, a különböző járulékok és helyi adók olyan költségeket eredményeznek, ami mellett ez az üzemszerkezet nem tartható fenn. A Frieslandnál is növelni kell a hatékonyságot, ami óhatatlanul azzal jár, hogy idővel kevesebb emberre lesz szükség, hiszen a munkaerő ára évről évre jelentősen nő. E téren már elkopott a versenyelőnyünk, főként, ha Szlovákiát és Lengyelországot tekintjük, másrészt nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a 2007-ben uniós taggá váló Romániában a bérszínvonal harmada a hazai átlagnak.
A tejipari cégeknek is abból kell megélniük, amit számukra a piac megfizet. Ez többek között azzal jár, hogy az üzemek számát is elkerülhetetlenül csökkenteni kell – hangsúlyozta a vezérigazgató. A Friesland tavaly Hajdúböszörményben és Békéscsabán kényszerült erre a megoldásra. A sajtüzemnél emellett a dolgozók 50-60 százalékát meg lehetett tartani. Tehát nem az a cél, hogy az emberek elveszítsék a munkahelyüket, de a versenyképességet fenn kell tartani. A cég helyzete stabil, ugyanakkor a piaci trendek, változások követéséhez több milliárd forintos új beruházások szükségeltetnek.
Kiss Pál István szerint tejiparunk mostanság tartalékait éli fel. Ez főképp a kisebb cégekre igaz, amelyeknek nincs elég erejük a fejlesztésekhez, pedig e nélkül elképzelhetetlen a talpon maradás. Ezért a következő egy-két évben a hazai tejüzemek száma bizonyosan tovább csökken. Ugyanez ment végbe Csehországban, ahol a piacvezető társaság összezsugorodott, a második helyezett cég pedig egy év alatt tönkrement. Jelentős átrendeződés zajlik tehát a piacon, amit erősít a diszkontláncok terjeszkedése, és az importtermékek mennyiségének folyamatos növekedése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.