Folytatódó kurd ellenállás

Szentesi Zöldi László
2006. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét hallattak magukról a törökországi kurdok. A legutóbbi napok véres eseménysorozata legalábbis megkérdőjelezi a mintegy tizenkétmilliós népcsoport állítólag folyamatosan javuló helyzetéről érkező tudósításokat. Erről általában ankarai illetékesek szoktak beszélni, akik mellesleg minden létező fórumon elmondják, soha nem volt ilyen jó dolga a nevezett kisebbségnek. Nota bene, ugyanezen illetékesek tizenöt évvel ezelőtt még hegyi törökök néven emlegették az ország délkeleti tartományaiban élő kurdokat, s ez legalábbis óvatosságra int bennünket a hivatalos török álláspont őszinteségével kapcsolatosan.
Mi is történt a héten? Törökországban zavargások törtek ki, miután eltemették a betiltott Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) négy fegyveresét, akik a török hadsereggel vívott harcban vesztették életüket a délkeleti országrészben. A zavargások átterjedtek az ország más részeire, többen meghaltak Isztambulban is. Aztán szerdán pokolgép robbant a kormányzó török Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) irodáinak otthont adó épületnél Isztambul külvárosában, a merényletben két ember megsebesült. A nagyvilág némi meglepetéssel vette tudomásul, hogy a lecsillapodni látszó indulatok ellenére a kurdkérdés nagyon is eleven valóság, pedig a nyugati országokban sokan azt hitték, alapkérdéseit tekintve voltaképpen megoldódott a viszály.
Erről természetesen szó sincs. Továbbra is létezik a kurdkérdés, még ha oly sok változás is zajlott az utóbbi időben. A történtek megértéséhez világosan látni kell, hogy kurdügyben földcsuszamlásszerű események zajlottak az elmúlt években. Nem túlzás azt állítani, hogy 1999 óta több minden történt, mint a PKK húszéves partizánháborúja alatt. Kezdődött Abdullah Öcalan elfogásával, folytatódott a gerillák fegyveres harcának beszüntetésével és Irak amerikai–brit intervenciójával, majd az észak-iraki kurd önkormányzat megerősödésével és önálló életre kelésével. Rendkívül ellentmondásos módon, és továbbra is a nagyhatalmi akarat függvényeként, de Szaddám Huszein egykori birodalmában kétségkívül létezik a kurd állam csírája. Ezt a fejleményt Törökországban is figyelemmel kísérik. Annál is inkább, mert mindenki tudja, hogy az iraki–török határ voltaképpen kurd–kurd határ, legalábbis ha az innen és túl élő legnagyobb etnikai csoportot, a sokmilliós kurd közösséget vesszük alapul.
Ankara bizonyos reformokat végrehajtott kurdpolitikájában, és való igaz, e lépéseket a nemzetközi közvélemény örömmel nyugtázta. Török részről azonban szó sincs a kemáli állam fundamentumának önkényes lerombolásáról, azaz bármiféle kurd területi autonómia, önállósodási törekvés teljességgel elképzelhetetlen. Valójában Törökország uniós tárgyalásai és a hőn óhajtott közösségi részvétel késztette változtatásokra a kormányt. Mindöszszesen annyi történt tehát, hogy Brüsszelben kipipálták a feltételrendszer egyik sarkalatos pontját. Az európai döntéshozók és a török politikai vezetés aztán úgy tett, mintha némi kulturális, anyanyelvi és emberi jogi engedménnyel megoldódott volna a XXI. század egyik legnagyobb, napról napra közelítő politikai kihívása. A kurdkérdés azonban továbbra is létezik, mi több, nemzetközi öszszefüggései miatt hozzávetőlegesen 30-40 millió kurdot, azon túl pedig az egész térség biztonságát, jövőjét érinti.
A mostani zavargások idején a török kormány nevében megszólaló Recep Tayyip Erdogan miniszterelnök egyértelműsítette, hogy nem tűri el az elharapózó erőszakot. Feltűnő az is, hogy a zavargásokkal kapcsolatban mintha inkább Brüsszelnek, s nem a hazai közvéleménynek üzentek volna a török illetékesek. Ez is jelzi az idők szavát: Törökország komolyan veszi az uniós csatlakozási folyamatban rámért szerepet, és minden létező eszközzel a stabilitás és megbízhatóság látszatát kelti. Az sem lehet véletlen, hogy éppen szerdán jelentették be: az illetékes ügyészek elutasították Abdullah Öcalan perújrafelvételi kérvényét, indoklásuk szerint a török törvények ezt nem teszik lehetővé. Akinek van füle a hallásra, az tökéletesen érti az üzenetet. Eddig és nem tovább – vélik Ankarában, és aligha kétséges, hogy amennyiben a zavargások folytatódnak, a török kormány akár a legkeményebb eszközökkel is rendet teremt a feldúlt országrészekben.
Milyen módon lehetne megoldani a kurdok problémáit? Erre a kérdésre egészen egyszerűen nem létezik jó válasz, mert akár hiszünk a nagyfokú kurd autonómiában – amely törvényszerűen önálló államisághoz vezet –, akár nem, s helyette az egységes Törökország mellett törünk lándzsát, radikális változásra egyelőre nincs esély. Más szóval: a kelet-törökországi kurdok milliói egyelőre csak a meglévő keretekben gondolkodhatnak, Ankara esetleges nemzetállami törekvéseinek – egyfajta „bekeményítésnek” – pedig gátat szab az uniós csatlakozás vágya, és a közösség országainak figyelő tekintete. Mindenesetre nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy megjósoljuk: ha a török csatlakozásról egyszer majd érdemben, s nem csak szólamok szintjén döntenek Európában, előkerül még a kurdkérdés. Addig maradnak a méretes közhelyek. Vegyük példának okáért Olli Rehnnek, az Európai Bizottság bővítési biztosának Strasbourgból keltezett üzenetét, amelyben a túlzott erőszak alkalmazásától óvta Törökországot. Mit is jelent ez a mondat? Tessék mihamarabb megoldani ezt a csipcsup ügyet, de ne essenek túlzásokba – mintha ezt sugallná Olli Rehn. S hogy az egész zavargássorozatnak mekkora jelentőséget tulajdonítanak az európai döntéshozók, azt jól érzékeltette a bővítési biztos, amikor egyidejűleg értésre adta: Ankarának nem kell tartania attól, hogy a huszonötök a kurd tiltakozókkal szembeni kemény állami fellépés miatt megszakítanák a csatlakozási tárgyalásokat.
Abban viszont tökéletesen igaza van Rehnnek, hogy a kurdok lakta szegény délkelet-törökországi térség gazdasági talpra állítása jelentheti a végső megoldást. Valóban, a szóban forgó régió sok tekintetben elmaradt a XXI. századtól, de még a fejlődésnek indult törökországi nagyvárosoktól, iparosítottabb területektől is. A kurdok lakta Délkelet-Törökországot azonban csak közösségi csatornákon befolyó pénzekből lehetne talpra állítani (bár a legutóbbi bővítés óta kialakult forráselosztási politikát elnézve, ez sem lesz egyszerű ütközet). Más szóval: Törökországnak először be kell lépnie az unióba, s csak azután beszélhetnénk a kurdok lakta országrész felzárkóztatásáról. Létezik azonban egy másik megoldás is a kurdkérdést illetően, igaz, a többségi török társadalom tetszését aligha nyerné meg ez a módozat. Egy néhány évvel ezelőtt megjelent tanulmányában Philippe Boulanger figyelmeztetett arra, hogy a kurdok – a jelenlegi vitalitásukat figyelembe véve – 2025-re többségben lehetnek Törökországban. Efelől azért joggal akadhatnak kétségeink, de az biztos, hogy a nagyvárosokba – Izmir, Isztambul, Adana és így tovább – irányuló kurd migráció növekvő gazdasági és politikai befolyása új viszonyokat alakíthat ki az elkövetkezendő évtizedekben. Törökországban sokan tudják, hogy időben kell lépniük, de bármilyen megoldást is találjanak, a kurdkérdés még nagyon sokáig elsőrangú kérdés lesz az egykori Oszmán Birodalomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.