Galénosz és Oreibásziosz

Fáy Zoltán
2006. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pamphilus Montius (+1553) professzor életéről viszonylag kevés adatot őrzött meg az utókor emlékezete. Még születési évszáma is bizonytalan, talán 1463-ban látta meg a napvilágot. Abban azonban nincs vita, hogy Bolognában született, és élete jelentős része e városhoz kötődött. Filozófiával, főként logikával, illetve orvoslással foglalkozott, és ezeket a tudományokat a páduai és a bolognai egyetemeken tanította. Ő maga Alexandro Achillini (1463–1512), a hírneves filozófus és a kisagy kutatásában jelentős eredményeket elért anatómus tanítványa volt. Montiusnak köszönhető, hogy mestere összes műve egybegyűjtve megjelenhetett 1545-ben Hieronymus Scotus velencei nyomdájában.
Manapság talán kicsit szokatlan az orvostudomány filozófiával való társítása, de a reneszánsz tudósok számára a két diszciplína egyidejű művelése teljesen természetes volt. Talán elmondhatjuk, hogy napjaink gyógyító tudománya is ebbe az irányba fejlődik, hiszen az egészség vagy a betegség mibenlétének megértése, a gyógyítás mind szélesebb ismereteket igényel. A Hippokratésznak tulajdonított vegyes szerzőségű gyűjtemény, a Corpus Hippocraticum szerint az orvos, ha filozófus, az istenekhez hasonló. Érthető, hogy a reneszánsz sokoldalúság-eszménye felelevenítette ezt a régi hagyományt. A XVI. századi orvosok gyakran törekedtek az ember „működésének” megértésén túl a világmindenség egészét kiismerni.
Így volt ezzel Pamphilius Montius Bononiensis, másképpen Panfilo Monti is, akinek filozófiai munkásságát egyetemi előadásain túl nyomtatott műveinek tanulmányozásával is nyomon követheti az utókor. 1525-ben például megjelentette Logica parva című munkáját Bolognában. Műveinek nagyobbik része orvosi jellegű. Mesteréhez hasonlóan a Krisztus előtt 130–200 körül élt Galénosz teóriáját követte, egészítette ki és kommentálta, valamint készített egy praktikus, önálló kis orvosi könyvecskét Methodus medendi címmel. E munkának több kiadása is ismert; kinyomtatta az augsburgi Heinrich Steiner 1540-ben, valamint 1545-ben a velencei Scotus.
Heinrich Steiner kiadása több szempontból is érdekes. Az augsburgi nyomdász hosszú ideig csak protestáns vitairatokat jelentetett meg, később azonban érdeklődése a reneszánsz által újra felfedezett és preferált klasszikusok, valamint az itáliai humanista szerzők, Petrarca, Boccaccio felé fordult. Sőt Montius könyvén kívül egyéb, igen jelentős orvosi könyveket is kiadott, 1536-ban például Paracelsus Wundarzney című sebészeti munkáját is megjelentette. A négy évvel később kiadott Methodus medendi címlapja díszes, reneszánsz metszet. A lap négy sarkában négy címerpajzs látható: az elsőben koronás sas, a másodikban kivont karddal vágtató páncélos lovas, a harmadikban kereszt, a negyedikben kitárt ablak látható. Alul és fölül középen puttók, kétoldalt antik oszlopok. A könyv első ajánlását a szerző a filozófus Sebastiano Foscarini velencei patríciusnak írta 1539 novemberében.
Montius könyve nemcsak címében és első mondatában utal a görög származású római orvos, Galénosz hatalmas életművére. A bolognai szerző a maga részéről kora Arisztotelész–Galénosz vitájában – kit illet elsőbbség – az utóbbinak nyújtja a pálmát. A munka általános elméleti kérdésekkel, filozófiai problémákkal kezdődik. Megismerhetjük belőle a Galénosz által meghatározott négy temperamentumot (sanguinicus, cholericus, melancholicus és phlegmaticus), amely az antik felfogás szerint a négy testnedv, a vér, az epe, a nyirok és a nyál eltérő keveredésének eredménye. Az emberi szervezet „működésének” ismertetése után konkrét betegségekről és gyógymódokról is olvashatunk, végül a fontosabbnak vélt alapanyagokról, a hashajtó hatású Cassia Fistulától a Soldanelláig. A fejezetek nélküli rövid traktátusban egy kiválóan szerkesztett egyszerű index segíti az eligazodást.
Pamphilus Montius könyve Magyarországon nem lehetett különösebben gyakori; az ismert régi könyvjegyzékekben nemigen találkozhatunk vele, és fennmaradt hazai példányai is ritkák. Ennek több oka is lehet. A legkézenfekvőbb, hogy az ezerötszáznegyvenes években más problémák megoldásával volt elfoglalva az ország. Egy példány azonban biztosan volt nálunk is, és ennek használója nem elégedett meg Montius okfejtésével, hanem alaposan kiegészítette a könyvet további orvosi tudnivalókkal. Az íráskép alapján az ezerötszázötvenes évek után készült bejegyzések egytől egyig a pergamoni születésű bizánci orvos, Oreibásziosz (326–403) gyűjteményéből származnak. Oreibásziosz nem önálló munkái miatt volt jelentős, hanem inkább azért, mert Hippokratésztól kezdve hűségesen közvetítette a görög orvosok tudását. Többek között Galénosz munkásságát is ismertette, sőt egy elveszett munkája külön is foglalkozott Galénosszal.
Nem tudjuk, ki lehetett a bejegyzés készítője, aki a humanisták filológiai pontosságával hivatkozott az idézetek helyére is. Az azonban biztos, hogy rendkívül tájékozott, művelt, kora tudományosságát alaposan ismerő orvos lehetett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.