Vasúti kampány uniós tervekkel

Olyan vasútfejlesztési programmal kampányol az MSZP, ami az Európai Unió közlekedéspolitikájában szerepel. A 2007–2013 közötti hazai vasútfejlesztéseket ugyanis az EU 85 százalékos mértékben finanszírozza a kohéziós alapból. Ezzel együtt a kormány két éve nem fordít hazai forrást állami pénzből a vasúthálózat fejlesztésére, és nem kötötte meg a MÁV-val az idei közszolgáltatási szerződést.

Putsay Gábor
2006. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Függetlenül attól, hogy milyen kormány kerül hatalomra a választások után, Magyarországon a IV. és az V. páneurópai korridorhoz tartozó vasúti fővonalakon jelentős beruházások lesznek a 2007–2013 közötti időszakban, ugyanis ezek a fejlesztések az EU közlekedéspolitikájának is részét képezik. Mint ismeretes, az EU kiemelten támogatja a meglévő vasúti törzshálózat modernizációját a kelet-közép-európai tagállamokban, a fejlesztések költségeihez 85 százalékos mértékben járul hozzá a kohéziós alapból. A beruházások forrásaira – a 2000 óta zajló vasúti EU-s programokhoz hasonlóan – pályázniuk szükséges a tagállamok vasúttársaságainak. Ennek ismeretében némiképp meglepő, hogy az MSZP közlekedésfejlesztésről szóló kampánya mint kormányzati program éppen ezeknek a fővonalaknak a korszerűsítésére irányul, eszerint a következő ciklusban 1000 kilométer hosszú vasútvonalat újítanak fel. Ide tartoznak a Szolnok–Nyíregyháza–Záhony, a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza, a Budapest–Székesfehérvár– Boba, valamint a Budapest–Dombóvár–Gyékényes nemzetközi fővonalak, ami összességében 940 kilométernyi vasúti infrastruktúrát jelent. Akkor, amikor az állam teljesen kivonult a vasútfejlesztési szektorból, a kormány olyan programot igyekszik eladni a választóknak, amelynek a megvalósításában nem vállal meghatározó szerepet.
A tervezett nagy vasúti projektek közül a Budapest–Székesfehérvár, valamint a Szolnok–Záhony vonalak fejlesztésének előkészítése, valamint az ehhez szükséges tanulmányok és tervek elkészítése megkezdődött, döntően EU-s keretből. Jelenleg négy vasútfejlesztési programot támogat az unió még az ISPA-alapból: Budapest–Hegyeshalom, Boba–Zalalövő, Vecsés–Szolnok, Szajol–Lökösháza. Ezeknek a fejlesztéseknek a költségeit Brüsszel 50 százalékos mértékben, vissza nem térítendő támogatásként biztosítja. E programoknak köszönhető egyébként, hogy részben megújul a hazai törzshálózat. Jellemző, hogy az önrész finanszírozása közvetlenül nem hazai forrásból történik, ehhez vagy a teljesen eladósodott MÁV, vagy a magyar állam vesz fel hitelt. Ugyanakkor a hivatalban lévő kormány egyáltalán nem támogatja az ország vasúti hálózatának megújítását, mindez csak a kampánycélok között szerepel: tavaly a központi költségvetésből egyáltalán nem jutott pénz a vasúti hálózat fejlesztésére, és ez a helyzet az elfogadott tervek szerint az idén sem változik. Utoljára még 2004-ben szorítottak helyet a büdzsében vasúti beruházásoknak, ekkor az állam az Európai Fejlesztési Bank kölcsönéből átépülő Cegléd–Kiskunfélegyháza vasútvonal rehabilitációjának hazai önrészét vállalta.
Nincs még rendezve az idei közszolgáltatási szerződés az állam és a MÁV között annak ellenére, hogy az EU előírja a tagállamok kormányainak a vasúti személyszállítás költségeinek rendezését. A közszolgáltatás esetében ugyanis a menetdíjbevételek – elsősorban a hatósági árak miatt – nem fedezik a költségeket, amit a megrendelőnek szükséges kiegyenlítenie. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint az idei MÁV–állam szerződést még a vasúti törvénynyel és az EU-direktívákkal kell összhangba hozni, aláírása egy hónap múlva lehetséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.